StoryEditor

Šéf maďarského Wizz Airu: Náš plán je predbehnúť Ryanair

31.07.2018, 00:00
Maďarské aerolinky lietajú na stovke strojov, plánujú nákup ďalších 268 lietadiel, tvrdí v exkluzívnom rozhovore pre HN šéf Wizz Airu József Váradi.

Už 15 rokov patria medzi kľúčových hráčov európskej leteckej prepravy. Na trhoch strednej a východnej Európy medzi nízkonákladovkami jasne dominujú. Maďarskému Wizz Airu to však nestačí. Ich cieľ je ešte ďalej. „Snažíme sa byť skutočným lídrom v segmente nízkonákladoviek a nechať za sebou všetkých vrátane Ryanairu,“ načrtol v rozhovore pre HN plány leteckej spoločnosti jej zakladateľ a šéf József Váradi.

Wizz Air má pritom všetky predpoklady na to, aby sa stal nízkonákladovou jednotkou. „Momentálne lietame do 44 krajín. Žiadna nízkonákladovka v Európe nelieta do toľkých štátov. Ponúkame celkovo vyše 140 destinácií a 600 liniek. V expanzii plánujeme pokračovať. Rozširujeme našu sieť, pozeráme sa na nové letiská aj destinácie,“ tvrdí Váradi, ktorý je aktuálnym maďarským EY Podnikateľom roka.

Jeho firma síce o zriadení letu cez Atlantický oceán momentálne neuvažuje, chystá však ďalšie posilňovanie v regióne strednej a východnej Európy. Ťažiť by z toho mala aj naša krajina, ktorú Wizz Air podľa slov jej šéfa považuje za svoj dlhodobý strategický cieľ.


Maďarské aerolinky aktuálne lietajú na stovke lietadiel. To by sa malo v priebehu najbližších ôsmich rokov výrazne zmeniť. „Objednaných máme ďalších 268 strojov, všetko sú to Airbusy. Dodávky by sa mali realizovať postupne do roku 2026. Aj v tomto smere sme naozaj pripravení na ďalší budúci rast,“ netají sa optimizmom Váradi.

S väčším počtom lietadiel zákonite príde aj viac prepravených cestujúcich. Kým dnes je to zhruba 30 miliónov pasažierov ročne, o 10 rokov by to malo byť až sto miliónov. A to prevažne v krajinách strednej a východnej Európy.

Váradi zároveň očakáva prudký rast nízkonákladoviek. Tie v tomto momente zabezpečujú 40 percent kapacity európskych základní. „Som si istý, že v nasledujúcich desiatich rokoch sa tento podiel výrazne zvýši. Môže to byť oveľa viac než 50 percent,“ uzatvára šéf Wizz Airu.

Nemáme nič také ako fixný rozpočet na výskum a vývoj. Míňame toľko, koľko treba, tvrdí pre HN József Váradi, zakladateľ leteckej spoločnosti Wizz Air a aktuálny maďarský EY podnikateľ roka.

József Váradi reprezentoval v júni Maďarsko na tohtoročnom vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka. József Váradi reprezentoval v júni Maďarsko na tohtoročnom vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka. EY

Spoločnosť Wizz Air ste založili v roku 2003, teda v čase, keď na stredoeurópskom trhu bola nízkonákladovka SkyEurope. Neobávali ste sa, že pri takejto konkurencii budete mať problémy uchytiť sa na trhu?
Úspech nedosiahnete bez toho, aby ste šli do rizika. Nemôžete čakať, že veľký biznis znamená iba prechádzať sa po červenom koberci. Ak chcete uspieť, musíte podniknúť aj riskantné kroky. Takže áno, riziko tam určite bolo. Zároveň sme však cítili, že rok 2003 bol pre spoločnosť Wizz Air tou absolútne najlepšou príležitosťou.

Už rok po založení čelil Wizz Air hrozbe bankrotu. Čo mu nakoniec pomohlo dostať sa z najhoršieho a následne zažiť raketový rast?
Určite si spomínate, že práve v roku 2003 sa rozhodovalo o podmienkach rozšírenia Európskej únie o desať krajín, medzi nimi aj Maďarska či Slovenska. Tieto krajiny vstúpili do Únie v máji 2004. Vtedy sa súčasne otváral trh leteckého segmentu. Podnikať v tomto odvetví pred vstupom do EÚ by bolo oveľa komplikovanejšie. Nemuseli by sme dostať licencie v jednotlivých krajinách, vybaviť rôzne veci by trvalo podstatne dlhšie. Začlenením sa do Európskej únie sa tieto procesy výrazne zjednodušili. Mohli sme vstúpiť do hry, stať sa konkurenciou pre západoeurópske aerolinky a postupne od nich prevziať časť trhového podielu. Prirodzene, všetky tieto možnosti sa nám neotvorili hneď. Celé to trvalo omnoho dlhšie.

Bola SkyEurope v začiatkoch vaším hlavným rivalom?
Áno, stali sme sa jej konkurenciou. Ja som však veril Wizz Airu. Jednoducho sme mali lepšiu exekutívu aj biznis model než SkyEurope. Zamerali sme sa na svoj cieľ a pri jeho dosahovaní sme prejavili lepšiu disciplínu. Napokon to potvrdil aj trh. My sme prežili a oni nie.

Teraz expandujete veľmi rýchlo, tento rok ste vytvorili novú základňu vo Viedni. Prečo je pre vás Rakúsko dôležité?
Z geografického hľadiska je náš záujem o Rakúsko úplne prirodzený. Dokonca aj pre niektorých Slovákov či Maďarov je jednoduchšie letieť z Viedne než z letísk v ich krajine. A je tu aj niekoľko ďalších faktorov. My sme v skutočnosti s Viedňou rokovali už desať rokov. Dlhý čas sme sa však nedokázali priblížiť k dohode, ktorá by bola pre nás prijateľná. Nakoniec minulý rok prišiel krach leteckej spoločnosti Niki či Air Berlin a vo Viedni vzápätí vzniklo trhové vákuum. My sme sa chopili tejto veľkej príležitosti a rozhodli sme sa tam ísť. V každom prípade sme Rakúsko a Viedeň považovali za strategický trh z dlhodobej perspektívy Wizz Airu.

Môže Viedeň predstavovať akýsi most pre vašu ďalšiu expanziu na Západ?
Na Západ sa skôr pozeráme z hľadiska jednotlivých príležitostí. Môže sa stať, že sa nám naskytnú zaujímavé šance vstupu na nový trh, ako sa to stalo vo Viedni či v Británii, kde vlani skrachovala spoločnosť Monarch Airlines. Ak sa opäť udejú takéto veci, môžeme konať. Nepredpokladám však, že by sme priamo kupovali aerolinky alebo iné spoločnosti. Skôr budeme mať záujem získavať nové trhy a posilňovať si tam svoje pozície.
Ale myslím si, že by sme toho na Západe mohli urobiť viac, hoci sa stále chceme zameriavať predovšetkým na krajiny strednej a východnej Európy. Plánujeme pokračovať v raste práve v tomto regióne.

Aké zámery máte so slovenským trhom? Čakajú nás na nové linky, alebo budete kvôli Viedni rušiť lety?
My si budujeme biznis na Slovensku. Áno, stiahli sme sa z Košíc, kam sme prišli pred tromi rokmi. Rozhodli sme sa zrušiť tamojšiu základňu, hoci odtiaľ naďalej lietame. Pokračujeme však v rozvíjaní našich aktivít v Bratislave. Viete, pre nás je dôležité zvažovať výkony jednotlivých biznisov a na základe toho potom prerozdeľovať svoje kapacity. V každom prípade však Slovensko naďalej považujeme za dlhodobý trh Wizz Airu.

Čo bude prioritou vašej firmy v nasledujúcich rokoch?
Chceme v prvom rade udržať rast nášho biznisu. Minulý rok sme rástli o viac ako 20 percent. Teraz sa to trochu spomalí vzhľadom na globálny vývoj v tomto odvetví. Stále si však myslím, že sme naozaj schopní rásť o 15 percent ročne. Takéto tempo by mohlo byť reálne v niekoľkých nasledujúcich rokoch.

Aké kroky podnikáte, aby ste tento cieľ dosiahli?
Snažíme sa zaistiť všetky podmienky pre to, aby sme takýto rast zvládli. To napríklad znamená budovanie technologickej platformy, ktorá je pripravená pre ďalšie expanzie. Hľadáme nové riešenia, nevyhýbame sa outsourcingu, usilujeme sa do našich technológií viac adaptovať umelú inteligenciu. Robíme skrátka všetko pre to, aby sme si posilnili svoje pozície. To sa však nedá robiť bez kvalitnej pracovnej sily. Ak chceme byť úspešní, musíme si zabezpečiť, že budeme mať tých správnych ľudí pre rast. Teda manažérov, pilotov, členov posádky. Pretože pre nás a pre rozvoj nášho biznisu je dôležité, aby sme mali vysokú individuálnu kvalitu služieb. Až keď si toto zabezpečíte, môžete zvažovať príležitosti na ďalší rast v Európskej únii či na ďalších trhoch.

Spomínali ste umelú inteligenciu či technologickú platformu. Hrajú inovácie vo vašom biznise kľúčovú úlohu?
Samozrejme, inovácie sú hlbokým základom ďalšieho rozvoja Wizz Airu. Veď už keď sme začali lietať a spustili sme stránky wizzair.com, online predaje leteniek tvorili 100 percent. To bol veľký krok hneď na začiatku. Dnes je také niečo úplne bežné, aerolinky na celom svete predávajú letenky online. V roku 2003 však bolo rozšírenie internetu ešte na veľmi nízkej úrovni. Stali sme sa tiež prvými aerolinkami, ktoré zaviedli bezpapierový kokpit. To znamená, že kým v minulosti museli mať piloti so sebou množstvo papierov, dnes už všetky potrebné informácie majú v elektronických zariadeniach. Boli sme tiež prvou leteckou spoločnosťou v Európe, ktorá ponúkla airline aplikáciu. V Európe sme stále na čele inovácií a investujeme do nich.

Koľko percent z tržieb máte vyčlenených na inovácie?
Nemáme nič také ako fixný rozpočet na výskum a vývoj. Míňame toľko, koľko treba. Keď to má zmysel, tak investujeme do inovácií, nech už si vyžiadajú akúkoľvek sumu. Sledujeme biznis prostredie, zaujímame sa o všetky dostupné technológie. Chceme mať záruku, že budeme mať správnu platformu pre modernú leteckú spoločnosť, aby sme mohli plniť svoje záväzky voči spotrebiteľovi.

Kde vidíte príčinu, že nízkonákladové spoločnosti rýchlo rastú, kým štandardné aerolinky majú problémy?
Hlavný dôvod je ten, že celý letecký priemysel podlieha komoditizácii. V praxi to znamená, že z lietania sa čoraz viac stáva bežná komodita. Týka sa to obzvlášť cestovania na krátke trate. Keď sa pozriete na lety nie dlhšie než dve či tri hodiny, uvidíte, že ľudia už nechcú platiť viac, než je nevyhnutné minimum. Na trhu je viac konkurencie, firmy sú nútené konať racionálnejšie, čo sa prejavuje napríklad pri dimenzovaní sedadiel. Zároveň však ľudia majú dostupných viac možností. Zlepšil sa im výber. No a v takomto prostredí, keď sa z lietania stáva komodita, tak kategória nízkonákladoviek zákonite víťazí.

Mení tento vývoj aj vaše plány do budúcnosti?
Nie, v nastúpenom trende budeme pokračovať. Podľa mňa je dôležité, aby sme zostali plne koncentrovaní na biznis za najnižšie ceny. Keď budeme mať ceny nižšie než naši konkurenti, dokážeme si dlhšie udržať svoje pozície a zostaneme víťazi.

Priamym dôsledkom tohto trendu je fakt, že štandardné aerolinky zlacňujú letenky, avšak na úkor kvality. Bude sa rozdiel medzi nimi a nízkonákladovkami naďalej stierať?
Nie nevyhnutne. Keď je niečo nízkonákladové, neznamená to, že to má slabý výkon. A platí to aj naopak. Niektoré tradičné aerolinky sa snažili znížiť náklady a zaviesť nižšie ceny, a nedarilo sa im to príliš dobre. Keď nezmenia celú svoju štruktúru, tak im to nepomôže. Tradičné letecké spoločnosti totiž vždy budú mať vysoké náklady. Konvergencii, na ktorú sa pýtate, sa chceme vyhnúť. Nebudeme zvyšovať svoje náklady, a tým pádom aj ceny leteniek. Zostaneme pri nízkych nákladoch a nízkych cenách.

Vaším najväčším konkurentom na európskom trhu je írsky Ryanair. Kde vidíte najväčšie rozdiely medzi vami?
Som presvedčený, že Wizz Air ponúka veľmi hodnotné služby. Naša letecká spoločnosť je priateľská voči spotrebiteľovi. U nás vo firme hovoríme, že úsmev pre zákazníka nestojí žiadne peniaze. Navyše je spôsob, akým robíme svoj biznis, viac globálny a multinárodnostný.

Lietame naprieč kultúrnymi hranicami a práve to nám pomáha lepšie pochopiť nášho zákazníka. Výsledkom je, že sme kompatibilní s myslením našich klientov. Nakoniec však vždy záleží na nákladoch, za aké urobíte váš biznis, aby ste mohli konkurovať v komoditnej kategórii lietania. My sa snažíme byť skutočným lídrom v segmente nízkonákladoviek a nechať za sebou všetkých vrátane Ryanairu.

Dôležitá je nielen cena, ale aj výber destinácií, ktoré ľuďom ponúknete. Chystáte pre nich nejaké nové zaujímavé spojenia?
My neustále sledujeme možnosti rozširovania svojich destinácií. Nerád by som však špekuloval. Keď v tejto veci prijmeme nejaké rozhodnutie, tak ho vždy včas oznámime. Momentálne lietame do 44 krajín. Môžem vás uistiť, že žiadna nízkonákladovka v Európe nelieta do 44 krajín. Spomedzi nízkonákladoviek máme napríklad najväčší výber letov do Afriky. Ponúkame celkovo vyše 140 destinácií a 600 liniek. V expanzii plánujeme pokračovať. Rozširujeme našu sieť, pozeráme sa na nové letiská aj destinácie.

Viete si predstaviť, že by ste v nasledujúcich rokoch otvorili linku cez Atlantický oceán?
Ja si nemyslím, že sa to stane v najbližšom čase realitou. Zostávame zameraní na krátke a stredne dlhé trasy. Neponúkame lety na dlhé trate. V tomto momente vám k tomu nemôžem povedať viac.

Pred založením Wizz Airu ste boli generálnym riaditeľom maďarskej národnej aerolinky Malév. Kde vidíte najväčšie rozdiely v šéfovaní nízkonákladovke a tradičnej leteckej spoločnosti?
Malév išiel vždy svojou vlastnou cestou. Priniesol som si odtiaľ jedno poučenie – nech už Malév urobil čokoľvek, všetko bolo OK. Ten tlak tam skrátka nebol taký veľký. My sme v tomto smere v úplne rozdielnej situácii. Wizz Air je veľmi disciplinovaný, sústredí sa na svoj cieľ. Vpred nás ženú finančné aj hodnotové motivácie, záväzky voči zákazníkom aj všetkým ostatným, s ktorými robíme náš biznis.

Na Slovensku je v súčasnosti vážny problém zohnať kvalitnú pracovnú silu. Vy si s tým dokážete poradiť?
Situácia na pracovnom trhu nie je momentálne príliš dobrá. Tento problém sa pritom ani zďaleka netýka iba Slovenska. Deje sa to naprieč celý svetom. My sa vždy usilujeme získať pre seba tých najlepších ľudí, ktorí sú dostupní na trhu. A keď chcete mať len tých najlepších, tak je úplne prirodzené, že o nich súperíte s ostatnými. Aby ste v tom uspeli, musíte ľuďom vytvárať príležitosti na správny rozvoj a kariérny rast v rámci vašej spoločnosti. My sa usilujeme konať presne v tomto zmysle. Myslím si, že ľudí veľmi dobre odmeňujeme. Ponúkame im kariérne príležitosti aj veľký profesionálny rast, aké sú dnes v tomto segmente biznisu skôr výnimkou. Ale oplatí sa nám to. Práve to je spôsob, ako zostať konkurencieschopným a vytiahnuť z ľudí vo vašej spoločnosti to najlepšie, čo je v nich.

Máte medzinárodné posádky, napríklad aj zo Slovenska?
Áno, samozrejme. Máme ich. Firemná kultúra Wizz Airu je veľmi otvorená. Naše posádky hovoria rôznymi jazykmi. Sme prístupní kedykoľvek a voči komukoľvek. Taká je filozofia našej spoločnosti od jej úplného začiatku.

Rozširujete aj flotilu vašich lietadiel?
Momentálne lietame na flotile sto lietadiel. Objednaných však máme ďalších 268 strojov. Dodávky by sa mali realizovať postupne, odteraz až do roku 2026. Je to vôbec najväčšia jednorazová objednávka lietadiel ktorýchkoľvek aeroliniek v Európe. Takže áno, aj v tomto smere sme naozaj pripravení na ďalší budúci rast.

O aké stroje ide?
Všetko sú to len Airbusy.

Kde by ste rád videli vašu spoločnosť o desať rokov?
My máme veľmi jasnú víziu v tom, kde chceme byť o desať rokov. Wizzair bude mať trikrát väčší biznis, než má dnes. Budeme lietať na viac ako troch stovkách strojov, ktoré odvezú 100 miliónov pasažierov ročne. Dnes je to približne 30 miliónov cestujúcich. A budeme zamestnávať zhruba 10-tisíc ľudí, kým momentálne to je okolo štyritisíc. Počítame s rastom predovšetkým v strednej a vo východnej Európe. Práve v tomto regióne chceme najviac prenikať na trh.

A ako hodnotíte celkový vývoj v leteckom segmente?
Možnosti nízkonákladového trhu sa jednoznačne zvyšujú. Segment zažíva mnohé stimulácie a bude prosperovať aj naďalej. Ja osobne očakávam, že letecký priemysel sa bude čoraz viac preklápať z tradičných aeroliniek k nízkonákladovkám, a to predovšetkým na krátkych tratiach. V tomto momente zabezpečujú 40 percent kapacity európskych základní nízkonákladové aerolinky. Som si istý, že v nasledujúcich piatich alebo desiatich rokoch sa tento podiel výrazne zvýši. Môže to byť oveľa viac než 50 percent.

Kto je József Váradi
Bývalý generálny riaditeľ maďarského národného leteckého prepravcu Malév založil Wizz Air v roku 2003. Už o rok neskôr hrozil firme bankrot. Váradi nakoniec firmu doviedol k pozícii hlavného hráča v nízkonákladovom segmente na trhoch strednej a východnej Európy. Wizz Air ponúka lety z Bratislavy, Popradu aj Košíc. Donedávna mal v Košiciach aj leteckú základňu, tú však tento rok v máji zrušil. József Váradi je aktuálnym maďarským EY podnikateľom roka.

01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 02 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 03 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Jaro Slávik: „Verím v absolútnu náhodu.“ 04 - Modified: 2024-12-16 06:00:00 - Feat.: - Title: Miriam Latečková: Príroda má liek na všetko, tak prečo to nevyužiť 05 - Modified: 2024-12-22 08:03:55 - Feat.: - Title: Aby každý žiak zažíval úspech
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
22. december 2024 16:28