„Robotizácia však zatiaľ neprináša problém s pracovnou silou. Viaceré štúdie odhadujú, že aj tak prinesie skôr nárast alebo zachovanie zamestnanosti. Najväčší nárast nových profesií bude v oblasti technických zamestnaní. Bude potrebné programovať robotov, dopyt bude o aj o odborníkov na ich údržbu, starostlivosť o ne. Technické profesie budú najviac žiadané,“ vyjadril sa pre TASR viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Martin Morháč.
Podľa neho nahradenie ľudskej pracovnej sily robotmi nie je na Slovensku aktuálne, lebo je u nás skôr problematický nedostatok pracovnej sily.
Pozrime sa však na štatistiky. Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) zo začiatku apríla je Slovensko krajinou, kde najviac hrozí strata pracovných miest v dôsledku automatizácie.
Panuje tu až 62-percentná pravdepodobnosť, čo je najvyššia pravdepodobnosť spomedzi 32 krajín OECD. Správa tiež hovorí, že v rozvinutých krajinách je takto ohrozené jedno miesto zo šiestich.
Medzi krajinami panujú rozdiely - na Slovensku môže byť ľahko automatizovaných až 33 percent miest, zatiaľ čo v Nórsku len šesť.
Automatizácia sa najviac týka miest vo výrobnom sektore a v poľnohospodárstve, prípadne v niektorých službách.
Medzinárodná federácia robotiky za rok 2016 zistila, že na Slovensku pripadalo na desaťtisíc zamestnancov vo výrobnom sektore 135 priemyselných robotov, pričom celosvetový priemer je 74, čo nás tak kladie na čelo rebríčka automatizácie.
Pomáha nám k tomu automotive zastúpený automobilkami Volkwagen v Bratislave, Kia v Žiline a PSA Peugeot Citroen v Žiline.