Európa a Ázia tvoria dohromady viac ako 60 percent globálneho hrubého domáceho produktu. Ich ročná obchodná výmena dosahuje 1,5 bilióna eur, čo vytvára potrebu silnejšieho ekonomického prepojenia medzi oboma časťami sveta.
Na druhej strane čínska iniciatíva Jedno pásmo – jedna cesta, ktorá je akousi novodobým variantom starobylej Hodvábnej cesty, sa stala prvkom rozdeľujúcim jednotlivé európske krajiny. Niektoré z nich vidia v projekte príležitosť na vybudovanie infraštruktúry a pritiahnutie nových zahraničných investícií. Ďalšie štáty však poukazujú na riziko, že Číne môže ísť výlučne o posilnenie vlastného geopolitického vplyvu.
Poprední lídri preto budú na Tatra Summite debatovať aj o tom, ako môže Európa posilniť svoje ekonomické putá s Áziou bez toho, aby sa vzdala dodržiavania svojich hodnôt. Diskusie sa budú viesť tiež o úlohe súkromného sektora v tejto iniciatíve i o tom, či Európska únia môže využiť svoje skúsenosti pri vytvorení nadnárodných sietí na globálnej úrovni.
So štátnym tajomníkom maďarského ministerstva financií Gáborom Gionom a prezidentom Obchodnej komory Európskej únie v Číne Jörgom Wuttkem bude o týchto otázkach diskutovať slovenský expremiér Mikuláš Dzurinda aj riaditeľ makroekonomického výskumu rumunskej Bancy Transilvania Andrei Radulescu.