Niekoľkým stovkám ľudí sa otvorí možnosť pomáhať deťom adaptovať sa v škôlke. Pozícia sa bude volať pomocný vychovávateľ v materskej škole a projekt ráta asi s päťstovkou ľudí, ktorí budú pomáhať každý mesiac.
Ide o podporu učiteľom pri poskytovaní povinného predprimárneho vzdelávania deťom, ktoré majú zdravotné znevýhodnenie, alebo deťom, ktoré pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia. Pomocný vychovávateľ bude pritom pôsobiť ako nepedagogický zamestnanec. Opatrenie bude stáť viac ako 6 miliónov eur a bude trvať do roka 2023.
Čo konkrétne bude takáto výpomoc robiť? Títo ľudia budú nápomocní učiteľovi pri obliekaní detí v rámci prípravy na pobyt vonku. Rovnako pri činnostiach zabezpečujúcich životosprávu, ako sú osobná hygiena, stravovanie či odpočinok.
25 detí na učiteľa
Bude takáto podpora nepedagogického zamestnanca pomocou pre pedagógov? Andrea Benková zo sekcie materských škôl Slovenskej komory učiteľov hovorí, že áno.
„Mohla by to byť významná pomoc pre učiteľa v materskej škole, keďže prítomnosť asistentov je tam veľmi sporadická, nezodpovedá komplexným potrebám materských škôl, a teda bezproblémovému vzdelávaniu detí v nich,“ opisuje Benková.
Vraví, že v materských školách po takomto nápade volajú už roky. Mať pomocných vychovávateľov je existenčne dôležité.
„Viazanie výlučne na povinné predprimárne vzdelávanie však vnímame ako nedostatočné,“ vraví. Takáto pomoc je vzhľadom na špecifiká predškolského veku nevyhnutná vo všetkých vekových skupinách od istého počtu detí v triede. Teda nielen v poslednom povinnom roku a určite nie iba pri deťoch so zdravotným či sociálnym znevýhodnením.
„Nie je totiž v reálnych možnostiach jedného učiteľa zabezpečovať súbežne vzdelávanie, obslužné činnosti, citlivo reagovať na citové a iné individuálne potreby 23 až 25 detí súčasne,“ vysvetľuje Benková.
„Postup, ktorý zvolilo ministerstvo, považujem za nesystémové ad hoc plátanie dier, navyše s veľmi otáznou udržateľnosťou a celkovým efektom projektu,“ hovorí analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Róbert Chovanculiak.
Dnes sú materské školy súčasťou takzvaných originálnych kompetencií obcí. Teda obce používajú vlastné zdroje financovania z podielových daní na poskytovanie služieb materských škôl. Ak existuje problém s týmto financovaním a obce nemajú dostatočné zdroje alebo odmietajú dostatočne financovať škôlky, malo by sa podľa Chovanculiaka systematicky upraviť samotné financovanie.
„Napríklad podľa vzoru prenesených kompetencií v prípade základných škôl, ktoré sú financované ‚na hlavu’ z ministerstva školstva,“ vraví analytik.
Takéto financovanie by pomohlo stransparentniť systém a umožnilo napríklad cielene pomáhať s financovaním žiakov zo znevýhodneného prostredia vo forme vyššieho normatívu.
Zároveň z kritérií samotnej výzvy taktiež vyplýva, že budú preferované väčšie škôlky s počtom detí nad 100 až 150 detí. „Paradoxne najväčšie finančné problémy však môžu mať práve menšie škôlky v menších obciach,“ myslí si Chovanculiak.