Dlhé roky ste ako architektka pôsobili vo Viedni. Je tam cyklistika pri urbánnom plánovaní dôležitým faktorom?
Odpoveďou na to, ako Viedeň vníma cyklomobilitu, je fakt, že mesto si v roku 2011 založilo vlastnú Agentúru pre mobilitu – Mobilitätsagentur Wien. Iniciatívu zastrešila vtedajšia viceprimátorka zo strany Zelených Maria Vassilakou. Mesto tým jasne deklarovalo podporu pešej a cyklomobilite ako príspevku k tvorbe Smart City. Cyklomobilita je priateľská k životnému prostrediu, pomáha znižovať ekologickú stopu mesta. Mottom viedenskej stratégie je myšlienka – „Bicyklovanie robí dobre telu, duši aj klíme.“
Akú úlohu tam zohráva spomínaná agentúra?
Stala sa spojovacím článkom medzi obyvateľmi, samosprávou a politikou. Motivuje ľudí pohybovať sa pri svojom každodennom živote v meste peši alebo na bicykli. Súčasťou motivácie a identitotvorným momentom cyklodopravy je napríklad presné meranie počtu cyklistov v 12 kľúčových dopravných uzloch alebo ponuka bezplatných cyklokurzov pre deti tretích a štvrtých ročníkov základných škôl.
Pomáha to zvyšovať záujem o využívanie bicyklov?
Nepochybne áno. Sledované dáta počtu cyklistov v meste svedčia o rastúcej obľube cyklistiky vo Viedni. Dnes tam používa bicykle vyše deväť percent obyvateľov. Peši chodí 35 percent a verejnú dopravu využíva zhruba 30 percent. Zvyšok, teda 36 percent obyvateľov, jazdí osobným autom. Iste aj preto, že Viedeň má vybudovanú veľmi dobrú sieť komunikácií a hromadných garáží. Najcentrálnejšia sa nachádza v tesnej blízkosti samotného Dómu svätého Štefana.
Dá sa teda povedať, že rôzne druhy dopravy sa v meste vzájomne dopĺňajú?
Samozrejme. Rozvoj mobility sa vo Viedni chápe komplexne. Spolu s podporou pešieho a cyklopohybu ide ruka v ruke rozvoj verejnej dopravy a spoplatnenie parkovania vo verejnom priestore. Po mnohých rokoch čiastkových riešení sa vo Viedni od prvého marca tohto roka zaviedla celoplošná parkovacia politika. Do roku 2028 má na trase metra U5 a U2 predĺženej o deväť kilometrov pribudnúť 11 nových zastávok.
Pomáhajú v rozvoji cyklistiky i moderné technológie?
Áno. Cyklodopravu podporujú viaceré aplikácie, ktoré cyklistov navigujú, odporúčajú im najkratšie trasy či ponúkajú prestupy na verejnú a železničnú dopravu. App Bike Citizens dokonca prispôsobí voľbu trasy vášmu typu bicykla.
Radia sa mestskí architekti pri plánovaní aj so zástupcami cyklistov?
Motorom poháňajúcim presadzovanie požiadaviek viedenských cyklistov je občianske združenie RADLOBBY. Je to niečo ako bratislavská Cyklokoalícia. Vyvíja tlak na politikov, aby investovali viac prostriedkov do výstavby cyklotrás, navrhuje využitie konceptu jednosmerných ulíc, upozorňuje na bezpečnostné riziká či dáva návrhy na vylepšenie existujúcich respektíve budovanie nových úsekov cyklotrás. Spolupracuje s lokálnymi iniciatívami a pomáha presadzovať ciele udržateľnej mobility v meste.
Môžete spomenúť nejaký konkrétny projekt?
Po Amsterdame, Barcelone, Berlíne a Paríži sa aj vo Viedni etabluje holandská iniciatíva Swapfiets s konceptom prenájmu bicykla alebo e-biku za relatívne nízky mesačný poplatok – od 16,90 eur vrátane servisu a opravy.
Je v tomto smere Viedeň inšpiráciou i pre Bratislavu?
Myslím si, že Viedeň je veľkou inšpiráciou v prístupe k riešeniu rozvoja mesta. K tomu patrí aj rozvoj cyklodopravy. Kontinuálny proces čerpá zo skúseností iných európskych miest, nositeľom je vždy mesto samotné. Cyklotrasy sú súčasťou verejných komunikácií, námestí a parkov, ktoré tvoria verejný priestor. Ich rozvoj a budovanie je súčasťou mitigačných opatrení zameraných na znižovanie emisií skleníkových plynov.
Mení sa aj v Bratislave v tejto oblasti situácia k lepšiemu?
Som presvedčená o tom, že áno. Cyklisti sú dnes v mestskom priestore akceptovaní, pribúdajú cyklostojany, etablovalo sa požičiavanie bicyklov i kolobežiek. Nie vždy však cyklisti v Bratislave majú optimálne podmienky – od povrchov komunikácií až po šírku a kontinuitu cyklotrás. Na magistráte pribudli odborníci a ja verím, že aj Bratislava bude mesto priateľskejšie k pešiemu pohybu a cyklistike.
Využívate k tomu aj skúsenosti práve z Viedne?
Podľa môjho nového kolegu Stanislava Skývu z oddelenia cyklodopravy magistrátu sa Bratislava snaží využívať všetky vyskúšané riešenia z mnohých dobre riešených miest, medzi ktoré Viedeň jednoznačne patrí. Ja využívam moje skúsenosti z Viedne najmä pri posudzovaní nových investičných zámerov pri tvorbe verejného priestoru, súčasťou ktorého je i plánovanie bezpečného a bezbariérového pešieho pohybu či budovanie nových cyklotrás. Plánované objekty musia vytvoriť dostatočný priestor na vybudovanie cyklo-infraštruktúry ako sú odstavné plochy, cyklostojany a úschovu bicyklov, vrátane podpory e- mobility. S kolegami z oddelenia cyklodopravy sa zhodneme, že koncepcia mobility v území musí byť založená na preferencii pešieho a cyklopohybu a jeho prepojenia na jestvujúci systém MHD.