Hoci v segmente železničnej dopravy si medzi postsocialistickými štátmi ešte ako-tak úroveň držíme, o Európskej únii sa to nedá tvrdiť. V porovnaní s ňou by bolo klišé vyhlasovať, že sme na chvoste. Skôr až za jej chvostom. Aktuálne výsledky prieskumu Eurobarometer však paradoxne ukázali, že v osobnej železničnej doprave sa Slováci zaraďujú medzi najspokojnejších cestujúcich.
Avšak práve počas mesiaca, ktorý v sebe zahŕňa aj týždeň mobility, sa železniciam ušla celá plejáda posmeškov na sociálnych sieťach. Hneď skraja septembra sa roztrhla súprava, hneď nasledujúci deň potom horeli rušne, pád trakčného vedenia spôsobil uväznenie cestujúcich na dlhé hodiny, potom horeli rušne a finále mesiaca tiež nebolo radostnejšie. Železnice na svojom twitterovom účte hneď zrána 25. septembra oznámili šesť porúch rušňov.
„Všimli sme si, že septembrový zhluk mimoriadnych udalostí spôsobil, že každý, kto má ambície v politike, využíva mediálny záujem o našu spoločnosť,“ reagovala pre HN Focus Železničná spoločnosť Slovensko prostredníctvom svojho hovorcu Tomáša Kováča. Odmieta obvinenia z toho, že by v tomto roku čelila výrazne vyššej poruchovosti než v minulosti. Na svoj vrub si môže pripísať len jednu pätinu z celkového počtu.
Očakávanie kolapsu
Útvar Hodnoty za peniaze, ktorý spadá pod ministerstvo financií, nedokáže situáciu posúdiť. Dôvodom je nespracovanie revízie výdavkov železníc. A dôvod tohto dôvodu? Železnice neposkytli požadované dáta, napriek tomu, že ich vyžaduje vláda. „Skúsenosti z ostatných spoločností v rezorte dopravy poukazujú na dlhodobo zanedbanú údržbu,“ povedal nám šéf útvaru Štefan Kišš, pričom dodal: „V rámci revízie výdavkov budeme pracovať na audite efektívnosti najväčšieho zamestnávateľa v štáte.“ Detaily, vrátane termínu, majú byť predmetom stretnutia premiéra s ministrami dopravy a financií už v novembri....
Zostáva vám 85% na dočítanie.