StoryEditor

ROZHOVOR: Elektromobil má svoj výfuk v elektrárni

05.11.2020, 23:00
„My nevyrábame autá pre politikov, ale pre reálne potreby spotrebiteľov,“ hovorí  rozhovore pre HN Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu.

 Bude Európska únia vzhľadom na situáciu korigovať svoj prístup k emisným pokutám, na ktoré sa sťažujú automobilky?

Nenazval by som to sťažovanie, skôr zreálnenie niektorých požiadaviek. Je potrebné mať ambiciózny cieľ, no zároveň je po nejakom odpočte vhodné sa pozrieť, či nebol skôr utópiou. Alebo jablkom tak vysoko na strome, že ho nedočiahneme.

Ale ono jablko tam viselo vysoko už pre pandémiou.

Určite, aj sme na to poukazovali. Diskusia ohľadne redukcie emisií kysličníka uhličitého podlieha filozofii brániť sa spotrebnej spoločnosti. Ale na tej je naša spoločnosť fakticky postavená. Zabezpečuje pohyb peňazí. Z prerozdeľovacích mechanizmov sa financuje štátna správa, zdravotníctvo, sociálne zabezpečenie a rad ďalších sektorov. Ak zastavíme jedno z kolies, teda spotrebnú ekonomiku, budeme ťažko hľadať, z čoho naplniť spoločný mešec. Niektoré štúdie ukazujú, že pri poklese spotreby by malo nasledovať drastické 70-percentné a viac daňovo-odvodové zaťaženie, aby sa udržali funkcie štátu. Dnes si to osobne neviem predstaviť.

V čom spočíva vami uvádzané „zreálnenie“?

Zjari pri prvej vlne korony sme oslovovali Európsku komisiu s úplne praktickými otázkami. Neboli o redukovaní emisií. Otvárali sme napríklad možnosti dopredajov vozidiel po ukončení platnosti povolenia schválení.

Môžete ich bližšie vysvetliť?

Po vypršaní platnosti schválenia vozidla platná legislatíva umožňuje dopredať časť z produkcie, pričom počet áut určuje predaj za predchádzajúcich dvanásť mesiacov. Keď však tri mesiace s predajom stojíte, tak logicky v termíne, odkedy platí dopredaj, máte na stole iné čísla. V kalendári síce za 12 mesiacov, v realite iba za deväť mesiacov predaja.

Dohodli ste sa s Bruselom?

Áno. Po štvormesačných diskusiách porozumeli argumentom a číslam. V opačnom prípade by sme museli autá do termínu zaregistrovať alebo, obrazne povedané, nahádzať do potoka. Pokiaľ počet vozidiel prekročí povolený dopredaj, tak nové auto sa už nedá prvýkrát v Únii registrovať.

V roku 2021 budú padať prvé pokuty za prekročenie emisií. Do akej miery zasiahnu automobilky?

Tento rok je vôbec prvým rokom vypočítavania priemernej hodnoty emisií registrovaných vozidiel. Pokiaľ nedosiahnu stanovený priemer, musia sa automobilky na pokuty do európskeho rozpočtu pripraviť. V tomto okamihu nedokážem odhadnúť, čo sa udeje 1. januára, keď sa tieto čísla ukážu. V každom prípade, pri simulácii dosahov prekročenie o pár gramov bolo pre niektoré automobilky likvidačné.

Skutočne až likvidačné?

Dnes to už nie je nič mimoriadne. Skončilo dosť ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
23. apríl 2024 16:35