Reuters
StoryEditor

Pivo sa presúva do online zážitkov. Virtuálny priestor ho ešte len objavuje

02.12.2021, 23:00
"Slováci sú čoraz náročnejší zákazníci," hovorí Vladimír Machalík, výkonný riaditeľ zo Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.

Pred pandémiou sa v gastre spotrebovala tretina piva z celkovej produkcie, momentálne len pätina. Predaj alkoholu zároveň v čase lockdownov narastal. Ak si človek nedá pivo vonku, dá si ho doma?

 Jeho spotreba na Slovensku medziročne skutočne klesla na 69,4 litra na osobu. Hlavný podiel na tom teda zohrali zatvorené podniky.

Pivo teda zostáva naďalej najmä spoločenskou záležitosťou?

 Konzumuje sa predovšetkým v spoločnosti priateľov, v puboch, reštauráciách, pivárňach... Slovenská pivná kultúra sa posúva výrazne vpred. Našinci sa z hľadiska kvality, no tiež aj kvality jeho servírovania a čapovania, posúvajú míľovými krokmi. A sú čoraz náročnejšími zákazníkmi.

Ako sa vyvíjal predaj v posledných obdobiach?

 Pred letnou sezónou, ktorá je pre nás najdôležitejším obdobím, sme odhadovali na tento rok približne úroveň predchádzajúceho roka. Tretia vlna pandémie však významne zasiahla aj nás. A nevieme, dokedy potrvá.

Ovplyvnila korona správanie konzumentov? 

Pivo je nápojom priateľstva, socializácie. Pandémia spôsobila že aj marketing, respektíve predaj sa musel posunúť viac do virtuálneho sveta. Pivovarníctvo si začalo budovať online predaj, posunulo sa aj do online zážitkov.

Tie spočívajú v čom?

 Cez pandémiu bolo možné absolvovať napríklad degustačné semináre či foodpairing (kombinovanie chutí potravín a nápojov – pozn. red.). Rôzne pivné štýly totiž obľubujú rôzne jedlá, čo je doslova hotová veda. Online priestor poskytuje pre tento nápoj ešte mnoho neobjaveného, a to nielen na Slovensku. Celosvetovo jeho predaj rastie a inak to nebude do budúcnosti ani u nás.

Je podľa vášho názoru pomoc štátu dostatočná?

 V tretej vlne pandémie prakticky žiadna ani neexistuje. Žiaľ, vláda reaguje príliš pomaly, a hoci podniky vidia nádej v otvorení pre očkovaných, nevyhnutné je aj opätovné spustenie kompenzačných schém. Sektor na prežitie aj tretej vlny pandémie potrebuje znížiť DPH. Veď máme tretiu najvyššiu sadzbu v Európskej únii! Zároveň v rámci regiónu máme dvoj- až štvornásobnú úroveň DPH pre gastro.

Ako tento fakt ovplyvňuje sektor?

Polovica krajiny leží v prihraničných regiónoch. Naši prevádzkovatelia sú tak automaticky konkurenčne znevýhodňovaní štátom. O odvodovom zaťažení už ani nehovorím.

Malé pivovary nepatria medzi silných hráčov. Netrpia pandémiou najviac?

 Mini pivovary to mali počas pandémie obzvlášť náročné. Ak sa totiž zameriavali len na gastro, a nie na predaj hotových výrobkov, znefunkčnil sa im jediný odbytový kanál. Viaceré z nich spustili online predaje a prežili aj vďaka vernosti pivných fanúšikov.

Predpokladám, že aj vy očakávate zdražovanie piva.

 Ak sa trend zvyšovania cien nezastaví, nedokážu sa tomu logicky vyhnúť ani sladovne či pivovary. A to ani napriek skutočnosti, že patria k lídrom v inováciách potravinárskeho priemyslu a intenzívne investujú do zelených a úsporných technológií. Ceny vstupov poľnohospodárov výrazne stúpajú. Sladovniam raketovo rastú ceny energií a pivovary sú na tom rovnako.

menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
20. apríl 2024 08:17