Concorde prvýkrát predstavili verejnosti v decembri 1967.Wikimedia Commons
StoryEditor

Legendárny Concorde preletel Atlantik za tri hodiny, na zem ho nakoniec posadila ekonomika

02.03.2019, 09:25
Autor:
ČTKČTK
Elegantné nadzvukové dopravné lietadlo Concorde vzlietlo prvýkrát pred 50 rokmi.

Nadzvukový Concorde bol výkladnou skriňou spoločností British Airways a Air France. Elegantné lietadlo, ktoré zvládlo trasu medzi Európou a východným pobrežím Spojených štátov za tri hodiny, ale nikdy nesplnilo sny o masovom rozšírení.

Do vzduchu sa prvýkrát vzniesol 2. marca 1969, necelý mesiac po veľkokapacitnom Boeingu 747. A práve ten sa stal budúcnosťou leteckej dopravy, na rozdiel od Concordu totiž dokázal prepraviť naraz stovky ľudí, hoci podstatne pomalšie.

V šesťdesiatych rokoch minulého storočia to pritom vyzeralo, že veľká budúcnosť čaká skôr nadzvukové dopravné lietanie, vhodný stroj sa pokúšali vyvinúť v USA i Sovietskom zväze.

Pozadu nechceli zostať ani tradiční európski výrobcovia. V záujme prekonania technických problémov a redukcie vysokých nákladov dokonca vlády Francúzska a Veľkej Británie odložili bokom tradičnú rivalitu a na náročnom projekte začali spolupracovať. Dohodu o spoločnom financovaní podpísali zástupcovia oboch krajín na jeseň 1962.

Nečakanú komplikáciu ale predstavovala voľba názvu pripravovaného lietadla. Slovo Concorde, v preklade svornosť, bolo síce bez problémov zrozumiteľné Francúzom i Angličanom, no predmetom prestížneho sporu sa stalo koncové „e“, ktoré v anglickej verzii výrazu chýba. Nakoniec ustúpil Londýn, ktorý sporné písmeno akceptoval s tým, že reprezentuje slovo England.

Prvý let Concordu 2. marca 1969. Sovietsky konkurent ho v tomto predbehol o dva mesiace, veľkokapacitný Boeing 747 o necelý mesiac. Prvý let Concordu 2. marca 1969. Sovietsky konkurent ho v tomto predbehol o dva mesiace, veľkokapacitný Boeing 747 o necelý mesiac. Wikimedia Commons

​Stavba dvoch prototypov elegantného stroja so štíhlym trupom, sklápacím nosom a delta krídlami sa začala v roku 1965.

Prvý testovací let sa už blížil, keď britsko-francúzsky tím dostal studenú sprchu. Posledný deň roka 1968 totiž svoju vzdušnú premiéru absolvoval priamy konkurent Concordu, sovietsky TU-144.

Concorde se nakonec od ranveja prvýkrát odlepil krátko po pol štvrtej popoludní 2. marca 1969 vo francúzskom Toulouse. Druhý exemplár, postavený v anglickom Filtone, sa do vzduchu dostal o mesiac neskôr.

Rýchlosť zvuku Concorde prekonal 1. októbra 1969, tri mesiace po TU-144.

Trvalo ale ešte viac než šesť rokov, než sa concordy v januári 1976 objavili na bežných linkách. Aj v tomto prípade ich totiž o pár týždňov predbehlo sovietske lietadlo, prezývané pre nápadnú podobu (danú však fyzikálnymi zákonmi) s britsko-francúzskym strojom „concordski“.

Porovnanie konštrukcie TU-144 a Concordu. Tvarom si boli podobné, čo je dané fyzikálnymi zákonmi, sovietske lietadlo bolo však väčšie a malo inak umiestnené motory. Porovnanie konštrukcie TU-144 a Concordu. Tvarom si boli podobné, čo je dané fyzikálnymi zákonmi, sovietske lietadlo bolo však väčšie a malo inak umiestnené motory. Wikimedia Commons

​V polovici sedemdesiatych rokov ale už bolo zrejmé, že nadzvuková éra dopravného lietania nepríde, najmä keď americký Boeing už pár rokov predtým odložil plány do skrine a stavil na veľkokapacitný Jumbo Jet pre približne päť stoviek cestujúcich.

Vyzeralo to, že britsko-francúzsky stroj zostane navždy v tieni svojho ruského rivala. Lenže karta sa začala obracať. Na začiatku sedemdesiatych rokov definitívne hodil uterák do ringu Boeing, ktorý vývoj supersoniku vzdal kvôli pochybnostiam o návratnosti investície. V júni 1973 potom povesť TU-144 utrpela vážnu ranu, keď jedno z „téučiek“ havarovalo na parížskom aerosalóne. Ruský stroj navyše okrem problémov so spoľahlivosťou trpel aj na krátky dolet a vysoké prevádzkové náklady.

Ani Concorde však nemal ustlané na ružiach. Ropné šoky sedemdesiatych rokov vyhnali cenu paliva do neobyčajných výšin, čo pri apetíte jeho štyroch motorov urobilo z cestovania nadzvukovou rýchlosťou luxusnú záležitosť. Do útleho trupu lietadla sa navyše vošlo len okolo sto pasažierov, čo ekonomiku prevádzky ďalej zhoršovalo.

Na palube Concordu bolo miesto pre sto cestujúcich. Na palube Concordu bolo miesto pre sto cestujúcich. Wikimedia Commons

​Vysoká cena sa ale paradoxne stala svojím spôsobom výhodou; Concorde si vďaka nej získal povesť exkluzívneho lietadla pre transkontinentálnu prepravu horných desaťtisíc.

Z veľkých plánov tak nakoniec bolo iba 20 vyrobených concordov. Šesť ich vzniklo počas vývoja a o zvyšných 14 sa rovnakým dielom rozdelili aerolinky Air France a British Airways.

Zo začiatku lietali Briti aj Francúzi z Európy na mnohé smery – okrem Severnej a Južnej Ameriky aj do juhovýchodnej Ázie. Kvôli obave z nadmerného hluku, spôsobeného sonickým treskom pri prekonávaní rýchlosti zvuku, ale nemohli lietať nad pevninou, a tak sa nakoniec usadili na linkách z Londýna a Paríža na východné pobrežie USA.

Concorde spoločnosti British Airways pred pritátím. Concorde spoločnosti British Airways pred pritátím. Wikimedia Commons

​Concordy si prenajímali aj cestovné kancelárie pre charterové lety a pri jednom z nich sa 25. júla 2000 jedno z lietadiel po štarte z parížskeho letiska zrútilo. Zahynulo vtedy 109 ľudí na palube a ďalší štyria na zemi. Pre povesť dovtedy úplne bezpečných strojov to znamenalo katastrofu.

Do služby sa navyše vrátili len krátko po útokoch z 11. septembra 2001, keď všeobecne opadol záujem o leteckú prepravu. A tak sa už na jar 2003 obaja prevádzkovatelia rozhodli poslať concordy do múzea.

01 - Modified: 2024-11-13 13:05:00 - Feat.: - Title: Briti proti nemu najprv brojili, potom ho ovládli. Suezský prieplav ovplyvnil svetový obchod i politiku 02 - Modified: 2024-11-13 10:04:17 - Feat.: - Title: Boeing očakáva výrazný rast dopytu po nákladných lietadlách v najbližších rokoch 03 - Modified: 2024-11-12 18:08:29 - Feat.: - Title: Štrajky skomplikovali situáciu. Boeingu potrvá návrat k pôvodnej produkcii niekoľko týždňov 04 - Modified: 2024-11-11 11:30:00 - Feat.: - Title: Reformátor, ktorého zvalcovali tanky. Ekonóm Ota Šik odkrýval krutú pravdu, verejnosť ju prijímala, Moskva nie 05 - Modified: 2024-11-09 09:10:00 - Feat.: - Title: Otec červeného teroru. Bezcitný Lenin adoroval násilie, masové popravy nariaďoval bez výčitiek svedomia
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
14. november 2024 05:14