Keď sa v bavorskom meste Herzogenaurach ocitnete na Rudolf-Dassler Strasse a vydáte sa na severozápad, ani nie po 10 minútach prídete na Adi-Dassler Strasse. Dve ulice, nesúce mená po dvoch bratoch, ktorí dali svetu dve slávne značky. Zároveň sa ale stali aj symbolom nepriateľstva, ktoré pretrvalo až za hrob. A nielen v biznise.
Obujem najlepších športovcov sveta!
Gebrüder Dassler Schuhfabrik, čiže továreň na topánky bratov Dasslerovcov. Tak sa volala firma, ktorá vo vtedy štvortisícovom Herzogenaurachu neďaleko Norimbergu začala fungovať v roku 1924. Jej základ položil už o štyri roky skôr Adolf Dassler, rodinou i priateľmi prezývaný jednoducho Adi. Mal vtedy dvadsať, a hoci bol vyučený pekár, táto profesia ho vôbec nelákala. Jeho snom bolo šiť športovú obuv, a tak si v práčovni, ktorú predtým prevádzkovala jeho mama, otvoril dielňu.
Bol zručný, kreatívny a navyše, sám rád športoval. Hral futbal, hokej, lyžoval, venoval sa atletike i boxu, a práve pri týchto aktivitách si uvedomil, že pre mnohé disciplíny neexistuje špeciálna obuv. Adi bol presvedčený, že ak by boli topánky nielen ľahké a dokonale prispôsobené nohe, ale tiež optimalizované pre ten-ktorý šport, mohlo by to prispieť k lepšiemu výkonu.
„Chcem vyrábať najlepšiu obuv, pre najlepších športovcov na svete,“ tvrdil a kamaráti sa mu smiali. Neodradilo ho to a pustil sa do navrhovania a výroby atletických tretier a futbalových kopačiek. Aby zistil, aké majú vlastnosti a čo na nich treba zlepšiť alebo zmeniť,
sám ich v rámci športovania aj testoval. Ak sa mu čokoľvek nepozdávalo, neváhal topánky prerobiť, prípadne vyhodiť a spraviť nové.
Vývoj i výrobu zvládal, horšie to však bolo s distribúciou. Na všetko sám nestačil a potreboval niekoho, kto by jeho produkty ponúkal a predával. A jeho o dva roky starší brat Rudolf bol pre takúto prácu ako stvorený. Spoločenský, výrečný a predovšetkým rodený obchodník. A tak sa Adiho dielňa zmenila na súrodenecký podnik. Mladší z bratov v ňom naďalej trávil väčšinu času, riadil výrobu i vývoj nových produktov, starší sa tam objavoval sporadicky, pretože bol prevažne na obchodných cestách.
Skrytá rivalita
Firma rýchlo rástla a z malej dielne sa onedlho presťahovala do továrenskej budovy. No a v roku 1928 zaznamenala prvý veľký úspech. Práve v ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.