StoryEditor

Odporný kovový stĺp: Eiffelovu vežu pred 130 rokmi v Paríži nechceli, dnes je jeho symbolom

28.03.2019, 10:15
Jej kritici sa predbiehali v hanlivých a posmešných označeniach, ktorými ju častovali, a neupokojovalo ich ani to, že má ísť iba o dočasnú stavbu. Čo by asi hovorili, keby vedeli, že tá podľa nich odporná Eiffelova veža sa nad Parížom bude týčiť aj o 130 rokov?

Spisovateľ Léon Bloy ju označil za „tragickú pouličnú lampu“, básnik Paul Verlaine sa o nej vyjadril ako o „kostre zvonice“ a Guy de Maupassant nevedel, či mu pripomína „nevzhľadnú pyramídu zo železných rebríkov“, alebo „smiešny továrenský komín“.

Námietky proti veži, ktorá sa po dokončení mala stať najvyššou stavbou sveta, zaznievali od chvíle, keď francúzske ministerstvo priemyslu a obchodu zverejnilo výsledky súťaže na budúcu dominantu Svetovej výstavy 1889 v Paríži a predstavilo víťazný projekt Gustava Eiffela. V ďalších mesiacoch naberali na intenzite, a keď na Marsových poliach začali robotníci kopať jej základy, zdvihol sa proti „Babelskej veži“, ako ju kritici označovali, vôbec najsilnejší protest.

„Na širokých bulvároch a veľkolepých promenádach Paríža stoja najušľachtilejšie pamiatky, aké kedy človek vytvoril. Necháme ich znesvätiť? Má sa pre budúcnosť spojiť barok s obchodnými záujmami nejakého konštruktéra, aby toto mesto zostalo nenávratne zohavené a zhanobené? Kto chce pochopiť, pred čím varujeme, nech si predstaví túto smiešnu vežu ako dominantu Paríža, ktorej barbarstvo znevažuje Notre-Dame, Invalidovňu, Víťazný oblúk a ďalšie klenoty architektúry. O dvadsať rokov uvidíme len odporný tieň toho hnusného kovového stĺpa, ktorý sa rozleje ako atramentová škvrna,“ stálo okrem iného vo vyhlásení, ktoré 14. februára 1887 uverejnili noviny Le Temps.

Boli pod ním podpísané desiatky významných osobností, ako napríklad hudobní skladatelia Charles Gounod a Jules Massenet, uznávaný architekt Charles Garnier, spisovatelia Alexandre Dumas mladší, Emile Zola alebo už spomínaný Maupassant.

Amerika to nedokáže, my áno!

Tento ani ďalšie protesty, ba ani súdna žaloba, ktorú proti stavbe Eiffelovej veže podali majitelia domov v okolí Marsových polí, však nakoniec nepadli na úrodnú pôdu. Aj preto, že organizátori každej svetovej výstavy chceli návštevníkov niečím ohúriť a ani Francúzi neboli výnimkou.

S neskrývanou závisťou totiž na konci 19. storočia sledovali mohutný rozvoj, ktorý zachvátil Spojené štáty americké, a s hrdosťou sebe vlastnou túžili dokázať, že práve Paríž je nielen centrom umenia, ale aj technického pokroku. Využiť na t...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-14 09:10:00 - Feat.: - Title: Pohnutý osud Brama Stokera. Autora Draculu ničila závislosť od šéfa, diagnóza, ktorou trpel, je dodnes neznáma 02 - Modified: 2024-12-14 09:22:14 - Feat.: - Title: Ľudské zoo boli pred 70 rokmi v Európe ešte úplne bežné. Exponáty videli milióny ľudí, toto je ich ohavná história 03 - Modified: 2024-12-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Príbehy slávnych jedál: Švédske mäsové guľky vo svete preslávil nábytkársky gigant, ich pôvod však siaha do Osmanskej ríše 04 - Modified: 2024-12-12 10:35:45 - Feat.: - Title: Hitlerov vabank: V Ardénach chcel zvrátiť vývoj vojny, v úspech operácie neverili ani jeho generáli 05 - Modified: 2024-12-11 14:22:55 - Feat.: - Title: Sexuálne vzrušenie v nohách, utrpenie v podpazuší. Kde po tele kedysi vnímali emócie
menuLevel = 2, menuRoute = history/starsie-dejiny, menuAlias = starsie-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
15. december 2024 15:10