StoryEditor

So slovenským tímom máme príležitosť vytvoriť niečo odlišné a zapamätateľné

08.12.2022, 09:00

ROZHOVOR

Mladen Mitić, riaditeľ pre B2C segment v Telekome v rozhovore pre HN hovorí nie len o optike a 5G, ale aj o tom, ako sa operátora dotkne situácia so zdražovaním energií.

Predstavili ste svoju vianočnú ponuku. Ako sa jej darí? Vidíte tento rok iné nákupné správanie ľudí v súvislosti s infláciou?

Kampaň ide veľmi dobre. Úspech však nie je pre nás iba to, keď niečo predáme, ale aj to, že si zákazníci aktivujú darčeky v aplikácii. No celkovo zmeny naozaj pozorujeme. Neklamme si, vojna je hneď za hranicami, ceny všetkého idú nahor. Preto sme sa aj rozhodli priniesť nielen dobré ponuky, ale i samostatné darčeky a prísť s dobrým hardvérom. Ten je vždy dobrou voľbou, najmä na Vianoce, keď chcete obdarovať druhých - i seba. Je to však stále predajne najsilnejší kvartál roka. Ľudia často čakajú práve na vianočné ponuky a chcú niečo kúpiť. Snažíme sa im dať dôvod, aby to kúpili u nás.

Chystáte sa v blízkej dobe zdražovať portfólio svojich služieb?

V súčasnosti zdražovanie neplánujeme. Je to však ťažko celé dlhodobo predpovedať, pretože všetko závisí od veľa faktorov.

Spýtam sa inak. Kde ako operátor najviac cítite zdražovanie energií či infláciu vy? 

Je pár oblastí, kde ceny elektriny poriadne vyleteli. Práve teraz ju nakupujeme na niekoľko mesiacov vopred. A vidíme, že ceny sú šesť až desaťnásobne vyššie ako vlani. Tomu však čelí každé odvetvie. Následne, celá inflácia vždy vytvára špirálu rastu ceny práce. Zvyšovali sme platy zamestnancom, aby sme sa im pokúsili pokryť časť inflácie. Treba tiež pochopiť, že sme závislí aj od mnohých ďalších vecí. Naše obchody prenajímame partnerom, ktorí potrebujú finančnú podporu. Potom tu ide o prevádzku našich základňových staníc. Prenajímame a prevádzkujeme teda toho dosť, pričom tieto ceny výrazne vzrástli. Do toho všetkého treba rátať zvýšené náklady, množstvo ďalších položiek od cestovania po palivo, pričom som nevymenoval zďaleka všetko. Celá štruktúra výdavkov je teraz kompletne iná ako pred rokom.

Pokryli ste milión domácností. Máte ambíciu s ďalším miliónom?

Trvalo to v rôznych intervaloch 15 rokov. Ďalší milión bude náročnejší. Totiž, začínali sme všetko budovať medzi prvými, keď je zároveň k dispozícii najväčší potenciál a o dané novinky má záujem najväčší počet ľudí. Zároveň, pokrývate najskôr veľké mestá a oblasti a je to tak i lacnejšie. Až potom idete do odľahlejších oblastí. To je už trochu náročnejšie a tiež sa medzitým na trhu vyskytlo viac konkurencie. Samozrejme, neplánujeme sa zastaviť. Chceme budovať ďalej, no  všetko bude záležať na našej rýchlosti, na konkurencii, no tiež na reguláciách, pretože to všetko je čoraz drahšie.

Tiež to je otázkou množstva vloženého času, takže skrátka uvidíme, ako sa vyvinie naša profitabilita, pretože na Slovensku investujeme každoročne veľa peňazí. Tie pochádzajú aj z materskej firmy v Bonne. Uvidíme. Ambíciou je pokryť čo najviac menších domácností. Niektoré pokryjeme našou výstavbou, iné vďaka partnerom - sme tomu otvorení, pretože nemá zmysel budovať siete vedľa seba, je to drahá technológia. Niektoré partnerstvá sa teda možno viac prejavia, aktuálne ho máme v niektorých oblastiach aj s Orangeom, ďalším krokom môžu byť energetické spoločnosti. Pred rokmi to bolo o tom, že my máme v zemi svoje káble, vy svoje. Teraz je to trochu inak.

Na Slovensku je aktuálne v rámci pevných sietí optický internet najlepším riešením. Čo je pre vás hlavným argumentom, prečo by do toho mali ľudia ísť?

Technológia ako taká je špičková. Ponúka oveľa viac výhod ako nejakých nevýhod. Áno, sem tam musíme prevŕtať v nejakej domácnosti stenu - to som mimochodom absolvoval osobne pred pár dňami s technikmi v Košiciach. No v zásade “presvedčiť” zákazníkov na optiku je jednoduché. Technológia je veľmi pokročilá, rýchlosť nemá konkurenciu, rovnako aj stabilita siete či pokrytie. To všetko vám dáva zároveň viac možností nadstavby a konektivity, teda keď napríklad staviate inteligentný dom, máte to potom jednoduchšie.

image
Peter Mayer

Ako je na tom Slovensko s optikou v porovnaní s inými krajinami?

Slovensko je v zmysle telekomunikačného trhu a infraštruktúry veľmi dobre rozvinuté. Darí sa nám budovať Slovensko. Musím však dodať, že vybudovať správnu kvalitu optiky tu nie je jednoduché. Ak to robíte poctivo, licencie aj schvaľovania a všetko okolo toho nejaký čas trvá. Niektorí hráči takí nie sú a povedzme, že napríklad v rámci inštalácie nerobia veci v plnej kvalite, ponáhľajú sa a sú možno menej systematickí, teda akoby nevyužívajú a následne neponúkajú všetky benefity tejto siete.

Keď to však spriemerujem, s pokrytím optikou sme na Slovensku veľmi slušne - pokryli sme  už takmer polovicu. Orange tiež pokryl veľa, máme tu aj menších hráčov ako Antik či UPC a tak ďalej. Do hry teraz vstupujú navyše aj energetické spoločnosti, takže verím, že v rámci partnerstiev aj rôznych hráčov a otvorenejších sietí pre ostatných to celé bude pre Slovákov prínosom.

V priebehu asi 15 rokov sa vystriedali tri generácie mobilných sietí. Naproti tomu, v domácnostiach sa za asi 50 rokov vystriedala len metalika a optika. Je náročnejšie inovovať pevné siete?

Má to dva hlavné dôvody. Mobilné technológie sú akoby novšie technológie vyvíjajúce sa rýchlejšie, pretože v praxi si to pre človeka vyžaduje prakticky iba výmenu mobilného zariadenia. Pričom náš mobilný telefón prirodzene meníme tak či tak približne každé dva-tri roky. Odmenou sú zároveň vyššie rýchlosti. Meniť niečo v základňových staniciach, vo vysielačoch, nie je také náročné, ako keď hovoríme o zmenách vo fixných sieťach.

Vyžaduje si to väčšinou zmenu v domácnostiach, zmenu v celej kabeláži pod zemou, rozkopať celú krajinu. Avšak, dlhodobo sa skrátka darilo skvele a dostatočne využívať takmer pôvodné medené káble v zemi aj v rámci zvyšovania rýchlostí. Až kým neprišlo k fyzikálnym limitom a nezačala sa budovať a kopať optika. Obrovskými výhodami sú vyššie rýchlosti a stabilita.  

Hrozí, že vypnete 3G sieť? V Česku tak spravili už viacerí operátori.

Niektorí naši B2B klienti stále využívajú 3G, na ktorom bežia a komunikujú ich zariadenia vo výrobe a podobne. A je to slušná výzva presvedčiť ich na prechod k 5G. Nechystáme sa však spraviť rozhodnutie, ktoré by poškodilo našich zákazníkov. Ak by sme boli brutálne kapitalistická firma, 3G by sme zrušili už dávnejšie, pretože je aj nákladné stále ho živiť. Prikloníme sa k takémuto rozhodnutiu v okamihu, keď budú údaje o využívaní 3G až naozaj na veľmi malej úrovni.

V oblasti mobilných sietí aktuálne budujete 5G konektivitu. Sú však na ňu ľudia ochotní počúvať?

Áno, budujeme, ale na ľudí netlačíme, keďže 5G je v podstate “len” vo výstavbe. 4G sieť je stále schopná poskytnúť zákazníkom skvelé možnosti a rýchlosti. Avšak záujem je aj o 5G. Viete, vždy je tu časť trhu zložená z nadšencov, ktorí chcú mať najnovšie a najrýchlejšie technológie. Ak je reč o podnikoch, je tu mnoho prípadov, kde sa 5G oplatí vďaka lepším výkonom, nižšej latencii. Trh je tomu celkovo otvorený. Podstatné však je, že najskôr sa chceme sústrediť na rozširovanie a kvalitu pokrytia, teda prioritou je v prvom rade výstavba sietí piatej generácie, aby boli na Slovensku rovnaké možnosti ako so 4G.

Väčší význam vidíte u 5G v rámci B2B či B2C?

Úprimne, aktuálne má 5G väčší význam skôr pre B2B. Sú spoločnosti, ktoré napríklad vyžadujú súkromnú sieť s prísnymi bezpečnostnými opatreniami, pričom práve táto sieť im dáva na to tie správne možnosti. Aktuálne budujeme 5G kampus s univerzitou, čo je naša prvá pilotná prevádzka siete tohto typu v izolovanom prostredí, kde ju budú môcť naplno skúšať a využiť ju na inovačné účely. Veríme, že uvidia všetok prínos v rôznych testovacích scenároch.

Výhodou 5G je nízka odozva, teda veci na rôznych miestach sveta robíte či ovládate niečo prakticky v reálnom čase. To sa so 4G nedá garantovať a je to významný benefit práve pre 5G v oblasti firiem a podnikov. Keď je reč o bežných používateľoch, aktuálne 5G oceňujú najmä hráči hier.

Čo je váš hlavný argument na prechod na 5G? Ako som si všimla, najväčší tlak na 5G je zo strany operátorov. Je to váš biznis.

Nie je to len “náš biznis”. Treba pochopiť, že je to veľmi nákladné, rovnako ako výstavba každej novej generácie mobilných sietí. Jednoducho, ako operátor sa snažíme neustále poskytovať tie najlepšie technológie a konektivitu. Samozrejme, vo výsledku z toho budú plynúť výhody,  nielen pre nás, ale pre celú spoločnosť. Dávame možnosti každému občanovi, napríklad programátorom či vývojárom. Majú k dispozícii novú technológiu a môžu ju využiť pre svoje podnikanie.

Dám veľmi aktuálny príklad. Pri súčasnom zdražovaní cien elektrickej energie si každý poriadne uvedomí, koľko energie spotrebúvajú určité technológie. V tomto zmysle teda pomáhajú tie novšie a šetrnejšie. A 5G technológia taká je. My naozaj veríme, že je to potrebné budovať, pretože sme technologickým lídrom a musíme sa tak správať. Dať to najavo v každom bode, kde to je možné. Neprofitujeme už totiž akoby ďalej z každého jedného prípadu zavedenia optiky či 5G. Na tom si už následne firmy stavajú svoj vlastný biznis. My poskytujeme 5G platformu následne všetkým a nejde len o náš biznis model a o to, že to robíme len pre seba.

image
Peter Mayer

Nedávno do vášho portfólia pribudli dva 5G smartfóny. Prečo si myslíte, že oň bude vo veľkej konkurencii Samsungu či Xiaomi záujem?

Je to cenovo dostupný a kvalitný telefón, ktorý poskytne možnosť využiť našu budovanú 5G sieť. Telefón je už v niekoľkých generáciách dostupný v USA a klienti boli spokojní. Už po prvom predajnom mesiaci mal u nás dobré výsledky. Avšak naším cieľom nie je bojovať proti naším partnerom a dodávateľom. Chceme len využiť priestor, ktorý na trhu stále vidíme. Na trhu sú už etablovaní veľkí hráči a tým zdravé súťaženie neprekáža.

Bez urážky, T-Phone nevyniká špecifikáciami. Prečo ste v ňom nestavili na lepšie? 

Pretože presne vieme, pre ktorý segment ho chceme ponúkať. Hlavnou myšlienkou nebolo súťažiť s top smartfónmi a ani vo všetkých kategóriách. Chceli sme priniesť cenovo dostupný, no kvalitný 5G telefón a v daných cenových hladinách veríme, že je to jeden z najlepších telefónov.

Okrem telefónu ste uviedli aj WoW WiFi. Prečo ste sa rozhodli riešiť pokrytie WiFi v domácnosti po svojej osi? Splnilo to ciele?

Všetci technologickí hráči hovoria o rýchlostiach internetu a pokrytí územia či domácností. No nie o pokrytí domácnosti, teda bytu ako takého. Či máte dosť silný signál aj v najvzdialenejšom kúte domu. Priniesli sme tak naše rozširovače WiFi, technológiu a tiež našich technikov, ktorí merajú signál a v dome ho vylepšia. Totiž, keď poskytujeme domácnosti internet, sme zároveň v ich očiach zodpovední aj za to, aby im fungoval všade. Nepôjdu sa sťažovať napríklad TP Linku, že im dal slabý router. Pôjdu v prvom rade za nami. Chceli sme to teda celé vyriešiť.

V ponuke som vám aktuálne napočítala 17 paušálov a považujem to za neprehľadné. Myslíte si opak?

Sú na to dva pohľady. Napríklad, áno, možno by sme mohli zvoliť jednoduchšiu terminológiu. Máme už totiž interne zaužívaný jazyk. Áno, 17 rôznych paušálov už je možno dosť. Nehovorím, že to vyriešime už v blízkej dobe, no skutočne nechceme zahltiť zákazníkov. Avšak, chceme ponúknuť každému čosi a navyše naši predajcovia či digitálne kanály sa snažia vždy klientovi pomôcť vybrať presne podľa jeho osobných preferencií. Ešte dodám, že ak si kliknete na náš web, vidíte paušály prehľadne, prípadne len podľa odporúčaní.

Pôsobili ste už v mnohých európskych krajinách, aké technológie ste zavádzali do praxe?

Som taký “telekomunikačný svetobežník”. Slovensko je piata krajina, v ktorej pracujem. Pochádzam zo Srbska, odišiel som do Nórska, potom do Dánska a Nemecka. A viete si predstaviť, koľko vecí sa stane v telekomunikačnom svete za 11 rokov. Zo Srbska som odchádzal z pokrytia 3G sieťami, no v Nórsku sa následne začalo s masívnym zavádzaním 4G sietí.

Pracovali sme na koncepte inteligentných samospráv, tiež na digitalizácii prostredníctvom rôznych partnerov. Napríklad automobilky Tesla, pretože tá bola a je veľkým klientom Nórska. Poskytli sme SIM karty pre ich autá, keďže každá Tesla je pripojená k internetu. V Dánsku sme zase robili systémového integrátora spolu s telekomunikačnou spoločnosťou, takže sme prinášali veľa rôznych riešení pre B2B.

Čo bola naozaj najväčšia výzva?

Zaujímavosťou je, že tu boli okrem technických aj kultúrne výzvy. Hoci viete, ako riadiť firmu, sú tu veľmi odlišné podnikateľské kultúry. Hierarchia v Nórsku takmer neexistuje, pretože každý má právo povedať svoj názor a byť zapojený, vyjadriť sa k problému. Aj klienti vás potrebujú vidieť, počuť, pochopiť a následne sa rozhodnú. Musel som si teda osvojiť aj štýl vedenia.

Iste nám neprezradíte plány do budúcnosti, aby ste mali pre klientov prekvapenia. No naznačte aspoň, na čo sa môžeme tešiť.

Ako zvykneme hovoriť - dobré značky majú príbehy, iné majú len zľavy. Radi by sme boli práve tou dobrou značkou, ktorá na trh prináša nové príbehy, udržateľné návrhy, ktoré budú iné a klienti ich ocenia. Tento rok máme za sebou uvedenie množstva vecí od T-Phone cez WoW WiFi po prekopanie paušálov s novým názvom Mixi. Uvidíte, že každý kvartál pribudnú nejaké novinky a veríme, že dáme ľuďom dôvod, aby zostali u nás.

A aké sú vaše pracovné plány do budúcnosti? Čo na Slovensku ako manažér budete považovať za úspech?

Som inžinier, ktorý chcel byť architektom a skončil ako marketér (smiech). Samozrejme, človek sa snaží v prvom rade zarobiť v práci peniaze a získať úspech. No v tomto bode mám už skôr chuť hľadať v tom hlbší význam či zmysel. Zistil som, že technológie a telekomunikácie sú na to dobrým miestom. Spolu so slovenským tímom máme peknú príležitosť vytvoriť niečo odlišné a zapamätateľné. Sme malým faktorom v živote ľudí, no ak sa nám podarí byť na trhu v pozícii toho “iného“ v pozitívnom slova zmysle, budem to považovať za svoje úspešné pôsobenie na Slovensku.

image

Mladen Mitić - riaditeľ pre B2C segment v spoločnosti Slovak Telekom

Peter Mayer

 

KTO JE MLADEN MITIČ-RIADITEĽ PRE B2C SEGMENT V SPOLOČNOSTI SLOVAK TELEKOM

Mladen začínal ako pre-paid manažér v Srbsku, kde nasadil unikátnu stratégiu založenú na smart pricingu. Jeho kariéra pokračovala v nórskom Telenoru, kde pokračoval s pre-paid segmentom a svoju pôsobnosť rozšíril aj o stratégiu a manažment zákazníckych kanálov. Neskôr viedol divíziu marketingu a produktov so silným zameraním na zákazníka. U dánskeho operátora TDC Business bol zodpovedný za marketing a zameral sa na oblasti značky, FMC či digitalizácie. Potom prešiel do Deutsche Telekomu, kde bol v rokoch 2020-2021 zodpovedný za transformáciu segmentu EU B2B. V septembri 2021 sa stal riaditeľom pre B2C segment v spoločnosti Slovak Telekom.

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
18. apríl 2024 14:13