StoryEditor

Za lokálne topánky je dobré si priplatiť, ale stále by mali byť dostupné

16.01.2023, 00:00

Prvé topánky predávali po kaviarňach a na chodbe u rodičov, kam si ich chodili skúšať nádejní zákazníci. Neskôr však prišiel zlom a od vtedy spoločnosť úspešne rastie. Príbeh Václava Staněka, zakladateľa značky Vasky môže byť inšpiráciou pre mnohých mladých ľudí, ktorí chcú rozbehnúť svoj vlastný biznis.

Chýba záujem o remeslo

České a slovenské obuvníctvo už niekoľko rokov prechádza náročnou situáciou. V uplynulom období museli lokálne firmy konkurovať veľmi lacným dovozom obuvi najmä z oblasti Ázie, a tak veľa výrobcov prišlo o prácu. Vzhľadom na obmedzené možnosti uplatnenia sa znížil aj záujem o samotnú profesiu. To sa snažia svojou činnosťou zvrátiť školské zariadenia, mestá, kraje, ale aj obuvnícke firmy, ktoré chcú ukázať, že obuvnícke remeslo stále žije a potrebuje mladých, cieľavedomých a kreatívnych ľudí. „Verím, že s vyšším dopytom príde aj väčší záujem o remeslo samotné. Pokiaľ mu dáme opäť váhu a punc, ktoré si zaslúži, bude podľa mňa atraktívnejšie aj pre mladé generácie. Mala by to byť v každom prípade celospoločenská snaha, aby to malo výsledok,“ komentuje situáciu Václav Staněk.

image
VASKY

Ceny rastú aj pre drahú výrobu

Potešiteľným faktom je, že záujem o lokálne produkty v posledných rokoch rastie. Sčasti za to môže aj covidová doba. Ľudia sa viac zaujímajú o pôvod a kvalitu produktov a sú ochotní si za ne priplatiť aj vyššiu cenu. Aktuálna ekonomická situácia však tomuto pozitívnemu vývoju nepomáha. A aj na Vasky má dlhodobé zvyšovanie výrobných nákladov aj cien konkurencie vplyv. Od ich založenia sa v odbore výrobcov obuvi zdvihli ceny o štvrtinu a konkurenčné značky zvýšili sumy na cenovkách o viac ako 30 percent. Vasky tak na jeseň museli urobiť historicky prvé plošné zdraženie. Veria však, že lokálna obuv by mala byť poctivá a pokiaľ možno čo najviac dostupná. A tak zdražujú len o najnutnejšie minimum.

Obuvníctvo je umenie

Výroba topánok je poctivé remeslo, ktoré siaha ďaleko do histórie. Koža je prírodný materiál a každý druh sa správa inak, na výrobu topánok je však ideálna. Hlavnú úlohu tak zohráva obuvnícke umenie, zručnosť a skúsenosti. Výroba každého páru topánok Vasky sa začína v sekacej dielni. Tu sa vysekávajú jednotlivé dielce, z ktorých sa celé topánky skladajú. Pri tejto činnosti vzniká z kože množstvo zvyškových odrezkov, ktoré Vasky ďalej spracovávajú a používajú na výrobu kľúčeniek alebo podložiek pod myš. Ešte pred zošitím sa na kožu razia napríklad iniciály, logo alebo veľkosť a výrobné číslo. To všetko sa razí na stroji, ktorý si pamätá ešte baťovské časy, keď výroba topánok prekvitala. Jednotlivé dielce sa následne zošívajú v šijacej dielni. Šičky spoločne vytvárajú vrchnú časť topánok a za deň vyrobia až deväťdesiat zvrškov. Následne sa zvršok presúva do spodkovej dielne, kde prebieha posledný krok – kompletizácia topánky. Tu je potrebné vynaloženie nemalej fyzickej sily. Zvršok sa najprv vytvaruje a napne na kopyto. Nasleduje prípadné obšitie topánky a pridanie podošvy. V tejto fáze už sú topánky skoro hotové. Stačí len natrieť postranné rezy a vybrať vhodné šnurovadlo.

image
VASKY

Kvalita verzus cena

Investícia do jedného či niekoľkých remeselne prepracovaných párov zďaleka predbehne plný botník síce dostupných, ale horšie spracovaných kúskov. Je preto výhodné nakupovať topánky v nadčasovom dizajne a kvalite, ktorá vydrží. Také, s ktorými vás čakajú roky nosenia, objavovania a zážitkov. Výnimočnej kvalite však zodpovedá aj cena. Tá sa totiž odvíja nielen od kvalitného materiálu, ale aj od hodnoty poctivej ručnej práce každého z dvanástich skúsených obuvníkov, ktorí sa na výrobe topánok podieľajú. Investovať do kvalitných produktov, pri ktorých viete, kto a kde ich vyrobil, sa síce oplatí, ale je dôležité sa o ne aj pravidelne starať.

Myslia na planétu

Udržateľnosť je podľa Staněka jednou z hodnôt, ktorú chce spoločnosť dlhodobo napĺňať. Týka sa to všetkých procesov. Od výroby cez balenie, komunikáciu až po rôzne happeningy. O jej dôležitosti sa značka snaží hovoriť, edukovať zákazníkov, ale zároveň konať a ísť príkladom. Primárne je vyrábať kvalitné produkty, zároveň však spoločnosť nechce ísť oproti zbytočnej nadprodukcii a snaží sa vyrábať iba topánky, ktoré naozaj predá. Topánkam, ktoré sa im vrátia, dávajú druhú šancu a predávajú ich v predajniach so zľavou. Namiesto najmodernejších technológií dávajú prednosť generáciami osvedčeným strojom z baťovskej dielne, ktoré opravujú. „Uvedomujeme si, že s udržateľnosťou môžeme ísť oveľa ďalej, a tak na tom pracujeme,“ tvrdí Václav Staněk zakladateľ značky.

image
VASKY

Pozitívny rast

Napriek výraznému ochladeniu na trhu a nepriaznivej situácii v segmente e-commerce si Vasky stále udržiavajú svoj rast. Dôkazom je predaj, ktorý už teraz prekonal predchádzajúci rok o stovky tisíc eur. A dúfajú v ďalší pozitívny vývoj. „V uplynulom roku sa nám podarilo osloviť nových zákazníkov, vydali sme aj niekoľko nových produktov, a hoci ekonomická situácia nie je ideálna, Vianoce boli rovnako silné ako v minulom roku,“ komentuje situáciu nový marketingový riaditeľ Marek Dobrý.

Spomínanej značke sa na rozdiel od mnohých iných hráčov v oblasti e-commerce podarilo zaznamenať rok 2022 ako rastový, a to približne o 20 percent, predaných bolo približne 200-tisíc párov topánok. To sa podarilo aj vďaka neustále rastúcim tržbám kamenných pobočiek, ktoré si udržali tradičný dvojciferný rast a už pred začiatkom hlavnej sezóny vykazovali lepšie finančné výsledky ako vlani. Jedným z dôvodov je určite rozšírenie predajnej kapacity v Zlíne a Brne. Pražská predajňa Na Priekope, ktorá má 50-percentný podiel na celkovom obrate kamenných predajní, sa môže pochváliť novým rekordom s 8 500 návštevníkmi za 10 dní a tržbami 20-tisíc eur denne.

image
VASKY

Potenciál československého trhu

„Sme naozaj veľmi vďační za priazeň našich zákazníkov, bez ktorých by sme toto ťažké obdobie nezvládli, a to nielen v prípade značky Vasky, ale aj ostatných značiek Bagind a Wuders. Ďakujem,“ dodal Václav Staněk, majiteľ spoločnosti Vasky, ktorá je súčasťou skupiny spoločností, v ktorých má vlastnícky podiel. Vasky spolu so značkami Wuders, Bagind, inhubo a Paon plánujú v tomto roku dosiahnuť obrat 20 miliónov eur.

Aj podiel slovenského trhu na obrate bude vyšší. Už na jeseň predaje prerástli výsledky z minulého roka. V tomto roku budú Vasky chcieť udržať tento rastový trend aj vďaka novej predajni v Bratislave, ktorú by chceli otvoriť v prvých mesiacoch roka. Ďalšie predajne plánujú aj v iných mestách, ako napríklad Liberec, Plzeň alebo Olomouc. Vzhľadom na nejasný vývoj ekonomickej situácie zatiaľ spoločnosť Vasky odkladá plánovanú expanziu do ďalších štátov a chce sa zamerať najmä na využitie potenciálu českého a slovenského trhu.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
22. december 2024 02:21