StoryEditor

Spojili svet včelárov a umelej inteligencie a zožali úspech

19.10.2023, 00:00

Vymysleli monitorovacie zariadenia, ktoré pomocou umelej inteligencie uľahčujú včelárom starostlivosť o včely a znižujú ich úmrtnosť. O firme Bee hive monitoring, ktorá sa uchádzala o priazeň investorov v Jame levovej, nám porozprával jej spoluzakladateľ Peter Kočalka.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.

Keď dostal firemný konzultant Peter Kočalka od klientky svoj prvý úľ so včielkami iste netušil, že tento darček mu zmení kariéru aj celý život. Priniesol si ho do svojej záhrady a včely začal intenzívne pozorovať. Fascinovali ho a tak sa začal v tejto oblasti vzdelávať. Včielky zaujali aj jeho kolegyňu Stanislavu Hörčíkovú a začali sa im spoločne venovať. Na svoje včelárske začiatky v roku 2017 spomína takto: „ V jednom včelstve je v lete aj 50 tisíc včielok.  Kráľovná počas jari a leta kladie aj 2000 vajíčok za deň, z ktorých sa narodia včielky. Keď ich je dostatok, tak sa rozdelia, vyroja sa a zrazu máte z jedného včelstva dve, z dvoch štyri, atď. Spolu s kolegyňou sme zazimovali v tom roku 20 včelstiev. V chladnom počasí však už nebolo rozumné úle stále otvárať, pretože im dovnútra prúdil studený vzduch. A tak som do našich úľov začal vkladať monitorovacie zariadenia, ktoré som sám vyrobil. Počúval som ako vo vnútri bzučia, sledoval som akú tam majú teplotu, vlhkosť, koľko úľ váži. Dali sme tam aj kameru, takže sme videli, ako sa hýbu.“

image

Stanislava Hörčíková a Peter Kočalka, zakladatelia firmy Bee hive monitoring

Ákos Cséplo

Prelomový Silvester

Vďaka monitorovacím zariadeniam v úľoch počas silvestrovských osláv v roku 2017 zistili, že včely intenzívne vnímajú hluk z petárd a ohňostrojov, rovnako ako psy a mačky. „Včielky veľmi prudko reagovali, začali bzučať, v celom úli sa prudko zmenila teplota a zistil som, že tie zariadenia nám dokážu povedať viac ako len to, aká je tam teplota,“ hovorí spoluzakladateľ firmy Bee hive monitoring. A tak začali monitorovacie zariadenia zdokonaľovať a v lete 2018 s nimi navštívili výstavu Agrokomplex, kde získali prvú cenu za inovácie v monitoringu včelstiev. „Včelári, ktorí boli na výstave si chceli zariadenia hneď kúpiť a tak sme im museli vysvetľovať, že im ich nevieme hneď predať, pretože ich ešte nemáme vyrobené,“ spomína si Peter Kočalka. Postupne im ich vyrobili, v novembri 2018 spustili aj eshop a predali ďalšie stovky zariadení do celého sveta. Dopyt po monitorovacích zariadeniach rástol a už ich nedokázali vyrábať doma v obývačke.

40 tisíc zariadení vo svete

V roku 2019 si prenajali skladové priestory a naplno spustili výrobu „včelích“ monitorovacích zariadení. Zároveň založili firmu Bee hive monitoring. Dnes majú v rôznych kútoch sveta, od Japonska, cez Austráliu, Nový Zéland,  vo všetkých krajinách Európy, rovnako v Amerike, Kanade i v Afrike aktívnych vyše 40 tisíc monitorovacích zariadení. „Každú sekundu k nám prichádzajú z celého sveta údaje o včelách, sú umiestnené v dátovom cloude, ktorý sa skladá z desiatich serverov. Takže vidíme napríklad, že včely sa budú rojiť, alebo že cudzie včelstvo napadlo iné včelstvo, sú choré, prípadne im uhynula kráľovná,“ vysvetľuje Peter Kočalka. Systém prepojený s umelou inteligenciou upozorňuje včelárov na to, čo všetko treba urobiť, aby boli včely v poriadku. Jedným z prvých zariadení, ktoré vyvinuli je „srdce úľa“. Je to zariadenie na meranie teploty, vlhkosti a zvuku, ktoré aj má tvar srdca. „Umelá inteligencia hovorí včelárovi napríklad na jar, že kráľovná už začala klásť vajíčka a za chvíľu sa začne explózia včelstva, už sa nato priprav, aby si začal sezónu. Keď včelár neskoro zareaguje, tak sa mu potom včielky vyroja. V zime mu aplikácia hovorí, že v úli je príliš vlhko a bude mu to tam plesnivieť, ak neotvorí vetracie otvory,“ objasňuje význam monitorovacích zariadení Peter Kočalka.

image
Ákos Cséplo

Rozumejú „včelej“ reči

Jedným zo zariadení, ktoré si môžu včelári umiestniť do úľa je mikrofón, ktorý je zakomponovaný v srdiečku. Umelá inteligencia v mobilnej aplikácii analyzuje zvuky z úľa a vie určiť, čo včely hovoria. „Včielky sa dorozumievajú aj zvukom. Keď umrie kráľovná tak doslova plačú, oznamujú si tým, že tam nie je,“ hovorí spoluzakladateľ Bee hive monitoring firmy Peter Kočalka. Včelári získajú údaje v číslach, graficky a niektoré z nich aj textovo. Takže včelár nemusí byť IT odborník.“ Ikony v mobilnej aplikácii fungujú ako semafór. Keď sú zelené, všetko je v poriadku, žltá farba znamená varovanie a červená signalizuje veľký problém, napríklad rojenie včiel alebo stratu matky.

Včelár dokáže zabrániť rojeniu

Včely sa správajú pudovo a rojenie, teda rozmnožovanie, je ich druhý najsilnejší pud. Najsilnejším pudom je samotné prežitie a keď chce včelár zabrániť vyrojeniu, navodí situáciu, pri ktorej včielky „bojujú“ o záchranu života. „Robí sa to tak, že polovicu včiel zoberiem, dám ich do iného úľa a tým pádom už mám dve včelstvá. Včielky si myslia, že ich je málo a na to, aby prežili, ich musí byť viac a tak sa prestanú rojiť. Namiesto toho idú zbierať peľ a budovať zásoby,“ objasňuje fungovanie včelieho života Peter Kočalka. Inou metódou je odobratie kráľovnej, bez nej sa totiž nevyroja. Kráľovná je väčšia ako obyčajná včela a včelári si ju zvyknú na chrbátiku označiť špeciálnou farbou, aby ju medzi 50 tisíc včielkami rýchlo spoznali.

 

Dôležité čísla firmy Bee hive monitoring:

Rok vzniku: 2019

Vstupná investícia: 10 000 eur

Dôležitá investícia: 450 000 eur

Počet zákazníkov: 40 000 v 56 krajinách sveta

Priemerná mesačná tržba: 80 000 eur

 

Adopcie včiel a mikroinvestori

Na začiatku svojho podnikania so včelami Peter Kočalka spolu so svojou kolegyňou Stanislavou Hörčíkovou založili včeliu farmu Zachráň včely. Vďaka monitoringu vedeli o živote včiel všetko a práve tieto informácie a vedomosti im pomohli efektívne rozmnožovať svoje včelstvá. Financie na rozvoj farmy získali pomocou systému adopcie včiel. Ľudia, ktorí si jednotlivé včelstvá adoptovali získali sladkú odmenu vo forme medu, certifikát o adopcii včielok a na úli mali vlastnú menovku Neskôr spustili projekt mikroinvestorov, v ktorom im približne 5 desiatok investorov poskytlo od 200 až do 2000 eur a oni im štyri až päť rokov splácali istinu, ktorú do projektu vložili a v konečnom dôsledku vyplatili ročný výnos až 25 percent. Adopcie včielok bohužiaľ zastavila pandémia covidu, pretože vtedy sa obmedzili osobné stretnutia adoptívnych rodičov s ich včielkami priamo na včelnici.

Čipová kríza

Covidové obdobie prinieslo aj ďalšie problémy. Doprava medzi Európou a Áziou sa na niekoľko mesiacov úplne zastavila.  Firma Bee hive monitoring nedokázala vybavovať objednávky a zákazníkom museli vysvetľovať, že musia na svoje monitorovacie zariadenia počkať. Nemali totiž potrebné čipy na výrobu zariadení. „Našťastie väčšina včelárov sú milí ľudia a chápali, že je covid, a tak boli ochotní čakať aj pol roka. Počas toho obdobia sme premiestnili celú výrobu z Ázie do Európy a teraz máme 99 percent výroby na Slovensku,“ hovorí Peter Kočalka. Podarilo sa im získať nového investora, ktorý vstúpil do firmy a priniesol kapitál vo výške 450 000 eur a s jeho pomocou rozbehli výrobu a predaj monitorovacích zariadení do celého sveta. V tom čase tiež naprogramovali unikátnu vzdelávaciu hru o včelách pre deti a dospelých, ktorú aktuálne hrá približne 5000 ľudí. Prepája virtuálny svet s reálnym svetom, pretože využíva údaje zo skutočných monitorovacích zariadení, ktoré sú umiestnené v úľoch po celom svete. „ Hráč vidí, že napríklad v Nemecku má adoptované reálne živé včelstvo, a dnes mu odtiaľ vyletelo 28 tisíc včiel ale vrátilo sa už iba 25 tisíc včiel, tritisíc niekde v prírode umrelo, ale priniesli 3 kg nektáru,“ vysvetľuje Peter Kočalka.

Odvážni v Jame levovej

Aktuálne chce firma Bee hive monitoring vo veľkom expandovať do sveta. Uvedomujú si totiž obrovský potenciál trhu. „Z celosvetového hľadiska sme číslo jeden. Až ďaleko za nami je firma, ktorá predala o 80 percent menej monitorovacích zariadení ako my. Napriek tomu máme na Slovensku pokryté len 3 percentá trhu a v Nemecku asi 0,01 percenta, takže trh je oveľa väčší ako je náš marketing a naša schopnosť predávať. Potrebujeme sa dostať do kamenných včelárskych predajní,“ hovorí Peter Kočalka. Aj preto sa prihlásili do televíznej Jamy levovej a hoci zatiaľ nedostali od investorov ponuku, viacerých zaujali a  diskutujú s nimi o podmienkach vstupu do firmy. Za svojím úspechom v podnikaní vidia nielen odvahu, ktorá im nechýbala, keď sa naplno vrhli do sféry, ktorú nepoznali, ale aj vytrvalosť a neustálu energiu, ktorú do svojej práce dávajú. „Tá najväčšia odvaha bola, že sme išli do biznisu, o ktorom sme na začiatku vôbec nič nevedeli. Najskôr sme museli pochopiť včely, potom elektroniku a programovanie, dátové cloudy a umelú inteligenciu a potom všetky tieto oblasti spojiť,“ uzatvára Peter Kočalka.

 

STĹPČEK ODBORNÍKA K TÉME

image

Norbert Hovančák

SLSP

Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo a finančné trhy

Malá slovenská firma, ktorá existuje len niekoľko rokov, a už je svetovou jednotkou. Bee hive monitoring majú naozaj zaujímavý a jedinečný produkt, v ktorom spojili tradičné remeslo (nielen) s umelou inteligenciou.

Ak si správne pamätám rôzne články z posledných rokov, včely vymierajú prakticky po celom svete, čo nám – ľudstvu – robí veľké problémy s výrobou potravín, ktorá je závislá práve od nich. Na Slovensku  bol v niektorých oblastiach úhyn včiel aj 25 percent, v iných krajinách sveta aj viac. A ak tento trend neotočíme, môžeme sa dostať do naozaj veľkých problémov.

A práve podobná inovácia, ktorá umožňuje do najmenších detailov sledovať situáciu v úle v reálnom čase, aj keď je včelár vzdialený stovky kilometrov, môže byť správnym krokom. Podľa slov Petra Kočalku je to naozaj neprebádaný trh s veľkým potenciálom a zrejme aj to zaujalo investorov v televíznej šou Jama levova. Málokedy sa v nej stalo, že by mali všetci levovia záujem investovať, ako to bolo v prípade Bee hive monitoring. Paradoxné je, že investíciu nakoniec nezískali, pretože sa nedokázali dohodnúť na podmienkach. Ale aj o tom je biznis.

Osobne som rád, že sme v Jame mali aj takú firmu, ktorá môže byť inšpiráciou pre ostatných podnikavcov na Slovensku. Firmu, ktorá dokázala prepojiť na prvý pohľad neprepojiteľné veci – včely a umelú inteligenciu. Myslím si, že je len otázkou času, kým Bee hive monitoring získajú investora, ktorý posunie ich biznis na novú úroveň. Zapamätal by som si toto meno.

Na záver krátko k umelej inteligencii. Nie je tu s nami dlho. Rozumiem obavám z jej príchodu aj eufórii. Aj tento príklad ukazuje, že digitalizácia, ako taká, nepripraví ľudí o prácu, ale im ju zjednoduší. Prinesie lepšiu budúcnosť. Len stačí nebáť sa jej a mať odvahu pracovať s ňou.

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
21. november 2024 14:56