StoryEditor

Mikroténové vrecká z obchodov čoskoro zmiznú alebo si za ne zaplatíme

01.03.2024, 00:00

Obchodníci sú zatiaľ povinní zabezpečiť zákazníkom vrecúško na bezobalový tovar, to sa ale čoskoro skončí a zákazníci zaň budú musieť zaplatiť. Ministerstvo životného prostredia totiž pripravuje zmenu zákona o používaní obalov. Niektorí predajcovia už rozdávali zákazníkom viacnásobne použiteľné vrecúška zadarmo.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Siahneme po nich automaticky, vždy keď si v obchode potrebujeme zabaliť niekoľko jabĺk, reďkoviek či iných potravín. Ide väčšinou o ovocie a zeleninu, prípadne pečivo, chlieb či koláče, ktoré nie sú zabalené. Obchodníci ročne rozdajú zákazníkom zadarmo stovky miliónov mikroténových vreciek. Sú pre nich pripravené pri regáloch, pretože to predajcom nariaďuje zákon. Už čoskoro sa však chystá legislatívna úprava tohto zákona. „Cieľom je znížiť jednorazové plasty, ktoré využijeme pár minút a vyhodíme,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík.

image

Lidl bez sáčkov

Lidl

Viacnásobne použiteľný obal

Na zmenu správania niektorí obchodníci pripravujú svojich zákazníkov už dnes. V jednej z bratislavských predajní na jeden deň úplne odstránili všetky mikroténové vrecká a rozdávali zákazníkom viacnásobne použiteľný obal zadarmo. „Ako sa hovorí, najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne. Preto by sme po mikroténových vrecúškach mali siahnuť až po vedomom zvážení všetkých alternatív. Pokiaľ je to možné, najlepšou alternatívou je žiaden obal. Ak to bez obalu nejde, siahnime po opakovane použiteľnom vrecúšku. Aj zdanlivo jednorazové mikroténové vrecúško môže byť užitočným pomocníkom v domácnosti ešte niekoľkokrát. Opakovane použiteľné vrecúško musíte používať zvyčajne niekoľko desiatok krát, aby splatilo svoj dlh voči prírode. Preto ho majme po ruke pri každom nákupe,“ povedala Denisa Rášová, predsedníčka platformy cirkulárnej ekonomiky Circular Slovakia.

Ivana Poláčková, riaditeľka Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica k tomu dodáva: „Vítame iniciatívu znižovania množstva odpadu z obalov, najmä ak ide o také jednoduché a praktické riešenie ako je náhrada jednorazových mikroténových vrecúšok trvácnymi látkovými vrecúškami či sieťkami. Už len naučiť a inšpirovať ľudí, aby ich počas nákupov mali vždy so sebou a používali ich.“

„Určite je to lepšie, aj preto, že to nebude negatívne pôsobiť na životné prostredie, že sa to dá viackrát použiť a vyprať,“ hovorí zákazníčka Mária Prokešová z Bratislavy, ktorá tiež viacnásobne použiteľné vrecúško v predajni dostala.

image

Lidl bez sáčkov

 

Lidl

Menej mikroténových vreciek

Tento predajca sa už dlhdobo snaží motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. Ešte v jeseni 2020 spustili projekt Nenechajme to plávať, ktorý vysvetľuje, že príroda už dokonalý obal vymyslela a pre ostatné potraviny sú k dispozícií udržateľné a viacnásobne používateľné obaly. Odvtedy si zákazníci, vďaka projektu, nezobrali 11 887 000 vreciek, čo je objem takmer 26 ton plastov. Ďalších 1 666 ton odpadu vylovili zamestnanci Slovenského vodohospodárskeho podniku a dobrovoľníci zo slovenských riek a vodných nádrží. „Každý z nás dokáže prispieť k tomu, aby bola príroda čistejšia a aby taká aj zostala. Denne robíme množstvo rozhodnutí, ktoré si ani neuvedomujeme. Stačí však málo a výsledok bude hmatateľný. Nie vždy je však jednoduché byť zodpovedným človekom, my v Lidli sa v tom našim zákazníkom snažíme pomáhať. Najlepším výsledkom projektu Nenechajme to plávať je pokles spotreby jednorazových mikroténových vrecúšok,“ povedal Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika

image

Zľava: Ivana Poláčková, riaditeľka OZ Živica; Lívia Gočová, Upracme Slovensko; Tomáš Bezák, hovorca, Lidl Slovenská republika; Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ, Lidl Slovenská republika

Lidl

Upratujú Slovensko

Od marca 2024 získa projekt Nenechajme to plávať nového partnera – Občianske združenie Upracme Slovensko, ktoré už spoločne s Lidlom organizuje upratovania naprieč celým Slovenskom v rámci projektu diskontu Upracme si Slovensko. Projekt financovali z prostriedkov získaných prostredníctvom zálohovacích automatov na vratné obaly. V rokoch 2022 a 2023 upratovalo 45 tisíc dobrovoľníkov slovenskú prírodu, pričom vyzbierali 615 ton odpadu. Nadchádzajúcu spoluprácu víta aj Veronika Repiská, predstaviteľka OZ Upracme Slovensko: „Rozšírenie našej spolupráce s Lidlom o projekt Nenechajme to plávať berieme ako vizitku úspechu aktuálnej iniciatívy Upracme si Slovensko. Okrem klasických „pozemských“ upratovaní sa budeme zameriavať aj na upratovania v okolí vodných tokov, a môžeme tak pomôcť k čistote riek, jazier a nádrží. Čisté vody u nás pritom tečú do ďalších krajín až do morí a oceánov, takže zodvihnutie odpadku u nás pocítia aj ľudia a živočíchy v iných častiach sveta. Voda je základ života, spája nás všetkých, preto poďme spolu udržiavať čistotu tam, kde ju najviac treba.“

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
21. november 2024 11:03