Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou GX Solutions.
Na úvod, v krátkosti, čím sa zaoberá vaša spoločnosť?
Sme súčasťou skupiny GX a už viac ako 24 rokov sa venujeme inovatívnemu softvérovému vývoju a aplikačným riešeniam. V rámci aplikačných riešení zbierame dáta, ktoré pomáhajú riaditeľom, manažérom, starostom či primátorom v lepšom rozhodovaní a riadení. Vieme im napríklad poskytnúť informácie o pohybe a činnosti techniky, zmanažovať denné aktivity, monitorovať rôzne typy dopravy (dopravná firma si napríklad vie odkontrolovať, kde sa nachádzajú jej kamióny, kde mali prestávku, koľko pohonných hmôt minuli, atď.) a zabezpečujeme taktiež vnútropodnikovú bezpečnosť vďaka antikolíznemu systému.
V prípade miest a obcí monitorujeme stroje zimnej a letnej údržby, pri ktorých vieme napríklad povedať koľko posypovej soli sa použilo za určité obdobie alebo kde sa kosilo, náš systém vie automaticky vygenerovať elektronickú stazku s výkonmi vozidla za daný deň, poskytujeme informácie o tom, kto a koľko komunálneho odpadu vyprodukoval a teda koľko za svoj odpad zaplatí. Samozrejme, je toho ešte oveľa, oveľa viac.
Je to celkom široké portfólio riešení, kto sú vaši klienti?
To áno, je toho celkom dosť, no keďže máme dobrý softvérový aj hardvérový produkt a šikovných vývojárov, tak sa to dá. 😊 K tým najväčším zákazníkom, ktorých iste poznáte, patrí Unipharma, Continental Automotive Systems Slovakia, PRETO Ryba Žilina, Volkswagen Slovensko, Národná diaľničná spoločnosť, Slovwood, atď. Zaujímavým klientom sú pre nás mestá a obce, v ktorých zabezpečujeme už spomínané riešenia na údržbu ciest, elektronický vývoz a váženie odpadov. Tam by som spomenul napríklad Prešovský samosprávny kraj, mestá ako Senica, Spišská Belá, Galanta, Kremnica, obce Dojč, Veľké Úľany alebo Margecany.
Pred pár rokmi získala spoločnosť Volkswagen Slovakia cenu za Inovatívny čin roka v kategórii Inovácia služby s projektom Manažment autobusových liniek. Pokiaľ viem, v tomto má prsty aj GX. Aký bol váš vstup do tohto riešenia?
Volkswagen zabezpečuje svojim vyše 8000 zamestnancom vlastné autobusové spojenie do a z práce 37 spojmi. My sme im ponúkli inteligentné riešenie pre „smart“ zvoz zamestnancov, ktoré im poskytuje online informácie o polohe vozidla, jeho prípadnom meškaní a čo je najdôležitejšie, každý zamestnanec sa pri vstupe do autobusu identifikuje. Vedúci zmeny tak má presný prehľad, kto na zmenu nastúpi a vie včas zariadiť plynulú prevádzku bez neočakávaných personálnych výpadkov. Takéto isté riešenie využíva napríklad aj spoločnosť Jaguar Land Rover Slovakia.
Pre spoločnosti ide určite o veľmi cenné riešenie. Spomínali ste aj nakladanie s odpadom, čo je, v posledných rokoch, veľmi často diskutovanou tému. Vašim produktom sú ale najmä softvérové riešenia. Ako to ide spolu dohromady?
Sme slovenská softvérová firma a uvedomujeme si spoločenskú zodpovednosť, ktorú máme. V roku 2022 sa na Slovensku vyprodukovalo 2,6 milióna ton komunálneho odpadu (za rok 2023 ešte konkrétne číslo nemáme). Je to veľmi veľké číslo na tak malú krajinu. Tým, že vieme ku každému občanovi priradiť konkrétnu smetnú nádobu a tú aj odvážiť, tak obyvatelia platia len za svoj vyprodukovaný odpad. To ich následne núti k väčšiemu triedeniu odpadov a opätovnej recyklácii. Na Slovensku máme takto označených v našom systéme niekoľko desiatok tisíc odpadových nádob. Odpadmi zo svojej činnosti sa už čoraz viac začínajú zaoberať aj samotné podniky, ktoré taktiež využívajú náš monitoring nádob a váženie. Dúfame, že ich bude stále pribúdať a ľudia budú viac triediť.
Zaujal ma tiež pojem „antikolízny systém“. Spomínali ste ho v súvislosti s bezpečnosťou pri práci. Komu a ako pomáha?
Podľa štatistiky Národného inšpektorátu práce došlo napríklad v septembri 2023 k trom závažným pracovným úrazom s následkom smrti a k šiestim úrazom s ťažkou ujmou na zdraví. Ak k tomu prirátame 502 prípadov s práceneschopnosťou nad tri dni, tak ide o nemilé číslo. A to všetko v odvetviach priemysel, doprava, stavebníctvo, skladovanie. Bezpečnosť pri práci si väčšina firiem „odbije“ nejakým hodinovým školením a tým to padlo. Podstatou nášho systému Active safety je, že dokáže detekovať blížiacu sa kolíziu medzi strojmi navzájom alebo medzi strojmi a človekom.
Viete nám systém trochu podrobnejšie popísať?
Active safety funguje tak, že detekčné zariadenie je nainštalované na vysokozdvižných vozíkoch, stavebných strojoch, samotní zamestnanci ho majú na ruke v podobe náramku alebo ako prívesok na krku. Systém zvukovou a svetelnou signalizáciou upozorní na možnú zrážku či už dvoch vozíkov, vozíka so zamestnancom, stavebného stroja napríklad bagra s iným mechanizmom, nebodaj človekom. Detekčné jednotky vieme taktiež umiestniť do nebezpečných zón, napríklad na stavbách sa totiž môže stať, že robotník je zamyslený a neuvedomí si, že sa blíži k nejakej jame či okraju strechy. Active safety mu toto nebezpečenstvo včas signalizuje. V logistike, okrem už spomínaného, umožňuje aj automatické otváranie brán, dvíhanie rampy pri priblížení vysokozdvižného vozíka, v úsekoch, kde je to potrebné ho spomalí, hlási mu, aj keď sa nebezpečne rýchlo blíži k regálu, paletám, aby do nich nenabúral. Samozrejme, zabezpečuje aj autorizovaný prístup do vozíka, takže hocikto si vozík len tak nepožičia.
Tento systém prináša aj benefity pre firmu, aké?
Najväčším plusom je samozrejme bezpečnosť pri práci, o tom sa nemusíme ani baviť. Z biznisového pohľadu je výhodou systému plynulý chod prevádzky. Obsluhujúci personál už nemusí schádzať z vozíka a manuálne si otvárať brány, rampy, zariadenie mu značí rôzne typy kolízií, spomalí ho, ak treba, a to isté platí aj pri stavebných strojoch. Čo znamená, že za ten istý čas sa urobí viac práce. Vedúcim pracovníkom dáva zasa info o tom, kto aký stroj obsluhoval, ako s ním manipuloval, koľko tovaru si nabral a či vozík nepreťažil alebo nenabúral do všetkého, čo mu stálo v ceste a tým pádom ho aj viac nepoškodil.
Témou ostatných rokov je aj Inudstry 4, tzv. 4. priemyselná revolúcia, ktorej podstatou je digitalizácia. Ako reaguje GX na túto trhovú požiadavku?
Aj na slovenskom trhu vidíme narastajúci tlak na automatizovanie procesov. Je potrebné preto čo najviac zefektívňovať vnútropodnikové procesy a vylepšovať zber informácií, ktoré nám následne generujú potrebný výstup. V inteligentnej prevádzke je minimalizovaný ľudský faktor a tým aj chybovosť. Takto k tomu pristupujeme aj my. Naše softvérové riešenia sú ľahko modifikovateľné a vedia spolupracovať s inými informačnými systémami v rámci firmy. U každého klienta najskôr zisťujeme jeho potreby a následne navrhujeme individuálne riešenia, ktoré mu prinesú potrebné informácie. Vo viacerých firmách totiž ešte stále fungujú na manuálnom vypĺňaní rôznych výkazov, prácnom a časovo zdĺhavom dopĺňaní excelových tabuliek. Pevne verím, že v krátkej budúcnosti prejde čo najviac firiem na tento online zber dát, ktorý im pomôže v efektívnejšom rozhodovaní.