Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Mastercard.
- Pri štandardnom postupe platby kartou zadáme šestnásťmiestny kód, dátum expirácie karty a CVC kód. Mnohí ľudia však pri manuálnom prepisovaní údajov z platobnej karty robia chyby, čo komplikuje proces nákupu a platby. Tokenizácia tento proces zjednoduší. Vytvorí sa tzv. token, ktorý si môžeme predstaviť ako digitálnu kópiu platobnej karty, (z angličtiny – znak), v ktorom sú však platobné údaje bezpečne zašifrované. Pri platbe sa následne používa tento zašifrovaný token a nie citlivé údaje o užívateľovi a jeho karte. To znamená, že platba môže prebehnúť bez prepisovania údajov z platobnej karty a navyše všetky citlivé údaje sú odoslané v takej forme, aby ich nikto nemohol zneužiť.
- Token je unikátny kód vytvorený z údajov o karte a ten potom „beží“ celým ekosystémom. Už dnes sa v praxi využíva niekoľko tokenizovaných platobných metód. Cieľom je zjednodušenie a bezpečnosť platieb.
- Mastercard chce dosiahnuť stopercentnú tokenizáciu v e–commerce do roku 2030, dovtedy je treba prispôsobiť celý ekosystém. Do hry vstupuje viacero partnerov:
- banka, ktorá kartu vydáva, spoločnosť akceptujúca platbu
- obchodník, ktorý využíva platobnú bránu
- a kartová schéma Mastercard, ktorá všetko v danom systéme riadi
- Tokenizácia je z hľadiska bezpečnosti a jednoduchosti ideálnym riešením
- Na Slovensku platí približne 45 percent ľudí mobilným telefónom, používajú sa platobné hodinky, náramky a prstene. Budúcnosť ukáže, čo si ľudia z „nositeľnej“ elektroniky najviac obľúbia. „Môžeme sa dostať tak ďaleko, že budeme platiť iba tvárou alebo mrknutím oka, ale ide o to, aby to bolo pohodlné a bezpečné,“ hovorí Barbora Tyllová z Mastercard.
- V súčasnosti už fungujú pri využívaní niektorých služieb, napríklad taxíkov, tzv. „neviditeľné platby“, platby na pozadí. V zahraničí sú aj predajne, kde sa zákazník zaregistruje tým, že vojde so spustenou aplikáciou a pri odchode mu systém sám načíta zakúpený tovar a aplikácia automaticky zaplatí...
Viac sa dozviete vo videorozhovore s Barborou Tyllovou z Mastercard.