Kurikulárna reforma v podobe nového vzdelávacieho programu je jednou z kľúčových zmien, so zásadným vplyvom na slovenské školstvo, za posledných 30 rokov.
Reforma prináša nové obsahy, ciele a formy vzdelávania na základných školách. Jej cieľom je, aby sa žiaci a žiačky naučili samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe vedomostí a dát. Najdôležitejšou zmenou je nový štátny vzdelávací program, ktorý nastavuje školám požiadavky čo a ako sa majú žiaci učiť. Práce na novom vzdelávacom programe začali už v roku 2021, spolupracovali na nich odborníci z akademického sveta ale aj učitelia a riaditelia základných škôl. Do tried a vyučovacích hodín sa novinky dostávajú postupne, učiteľom s nimi pomáha Národný inštitút vzdelávania a mládeže a regionálne centrá podpory učiteľov.
Aktuálne podľa nového vzdelávacieho programu vyučuje už 500 základných škôl. Všetky školy bez rozdielu budú musieť vyučovať prvákov a prváčky podľa nových vzdelávacích cieľov a moderných metód od septembra 2026. „Svet sa rýchlo vyvíja a preto je nevyhnutné modernizovať vzdelávací systém tak, aby dokázal lepšie reagovať na potreby detí v 21.storočí. Je nevyhnutné viesť žiakov k rozvoju zručností a kompetencií tak, aby dokázali byť úspešní aj neskôr v zamestnaní, ale tiež v osobnom živote, v budúcnosti, ktorú nevieme predvídať,“ hovorí o základných víziách reformy Romana Kanovská, generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.
V spoločnom podcaste sme sa pozreli na to, ako napreduje postupné zavádzanie kurikulárnej reformy do praxe a tiež na to:
- prečo už nestačí, aby sa učiteľ postavil pred triedu, urobil výklad nového učiva a zapisoval poznámky na tabuľu,
- že ministerstvo školstva chce dosiahnuť to, aby učitelia vedeli prispôsobiť obsah vyučovacej hodiny potrebám detí vo svojich triedach,
- že po novom učivo síce ostáva rozdelené podľa jednotlivých ročníkov, zavádzajú sa však vzdelávacie cykly, v rámci ktorých si učitelia môžu prerozdeliť učivo podľa individuálnych schopností žiakov,
- ako zmeny podporujú tímovú spoluprácu, tvorivosť, riešenie problémov a celkovú atmosféru na školách a rozvíjajú vyššie kognitívne schopnosti u žiakov,
- ako sa otvára cesta k prepájaniu obsahov jednotlivých predmetov vďaka tzv. prierezovým témam,
- ako učitelia cez prijaté zmeny získavajú slobodu v rámci vyučovania,
- čo robia na školách digitálni koordinátori,
- že ministerstvo školstva im podáva aktívne pomocnú ruku v podobe 50 a 100 hodinových vzdelávacích programov, príručiek, osvedčených metód, ale najmä osobných školení prostredníctvom lektorov profesijného rozvoja priamo na školách, v rámci ktorých môžu učitelia objavovať nové experimentálne a bádateľské metódy výučby jednotlivých predmetov,
- a ako celkovo nadväzuje reforma na základných školách na už realizované zmeny v rámci materských škôl a kedy sa podobné zmeny dotknú aj stredného školstva.