Moderné vzdelávanie dnes nie je len o nových technológiách a učebných plánoch, ale predovšetkým o zmene prístupu k deťom a k ich individuálnym potrebám. Školy sa čoraz viac starajú nielen o vedomosti žiakov, ale aj o ich duševné zdravie, bezpečie a celkovú pohodu. „Ak školy dokážu rozvoj detí prispôsobiť ich potrebám, následne budú v živote viac prosperovať a umožní im to v živote zažiť úspech,“ hovorí Lenka Svoradová, projektová manažérka duševného zdravia detí a mládeže z ministerstva školstva, s ktorou sme sa aktuálnom podcaste rozprávali o tom:
- čo už školy robia a čo ešte môžu urobiť preto, aby sa deti, ale aj učitelia v nich cítili naozaj dobre,
- ako nový štátny vzdelávací program rozvíja zručnosti, ktoré deti naučia menej sa báť vlastného zlyhania a to vďaka orientácii na osobnostný rozvoj a individuálne potreby žiakov,
- prečo sa v rámci kurikulárnej reformy kladie dôraz na tzv. prierezové gramotností, vrátane sociálnej a emocionálnej,
- ako pomáhajú „ranné kruhy a ranné komunity“ zlepšovať atmosféru v triedach, nastavenie žiakov na samotnú výuku a budovať kvalitné vzťahy,
- čo dobré v školách pomáhajú rozvíjať tematické dni a dlhodobé preventívne programy,
- prečo by mali aj učitelia dbať na svoje duševné zdravie a ako sa prenáša ich pohoda a nepohoda na žiakov,
- ako regulácia mobilných telefónov na školách zlepšuje sústredenie, znižuje kyberšikanu a pozitívne vplýva na duševnú pohodu žiakov a na koho sa vzťahujú výnimky zo zákazu,
- čo pripravuje ministerstvo školstva v najbližších mesiacoch a prečo aktuálne zbiera dáta pre historicky prvú národnú správu o duševnom obraze detí a mládeže,
- ale aj o tom, že ministerstvo školstva zverejnilo všetky podklady, praktické príručky, stratégie preventívnych programov a pravidlá novej formy výučby pre školy, riaditeľov a učiteľov na svojej stránke www.minedu.sk.