Aký bol podnet na vznik vášho regionálneho centra podpory učiteľov? Bol v regióne zistený konkrétny problém alebo potreba?
Začnem celkom od začiatku. Pracujem v škole na Bratríckej ulici v Lučenci už viac ako 20 rokov a ako riaditeľka už viac ako 10 rokov. Počas tohto obdobia sme vo vzdelávaní prechádzali rôznymi zmenami a vždy sme sa snažili o to, aby každý náš žiak mohol zažívať úspech a chodil do školy rád, cítil sa tu bezpečne, prijatý a vypočutý. Vyskúšali sme a overili v praxi množstvo inovácií a trendov. Niektoré boli pre našu školu vhodné, iné nie. V súčasnosti má naša škola jasnú víziu, hodnoty i stratégie orientované na žiaka. Pred takmer troma rokmi mi zavolala Zuzka Sojková, podporovateľka našej školy, ktorá verila našej vízii s veľmi zaujímavou výzvou založenia Regionálneho centra podpory učiteľov na našej malej neplnoorganizovanej škole. V priebehu hodiny sme prebrali o čo vlastne ide a bolo nám jasné, že toto je cesta, akou môžeme šíriť potrebu zmeny vo vzdelávaní, sieťovať školy, riaditeľov, učiteľov, ďalších pedagogických a odborných zamestnancov, byť tými, ktorí budú veriť a podporovať ďalších v ich úsilí o zmenu, ktorá je aj v našom regióne veľmi potrebná.
Koľko mentorov aktuálne pôsobí vo vašom centre a aký je ich profesijný profil? Sú to učitelia z praxe, alebo majú aj iné odborné skúsenosti?
V našom centre aktuálne pôsobí deväť mentorov, z toho osem žien a jeden muž. Medzi nimi sú dvaja riaditelia škôl, členovia školských podporných tímov, učitelia a tiež maďarsky hovoriace mentorky. Jedna z mentoriek má pedagogické i odborné skúsenosti, ale momentálne neučí. Tím mentorov je teda pestrý a zahŕňa rôzne profesijné profily, čo prispieva k bohatému zdieľaniu skúseností a odbornosti. Prácu môjho tímu si nesmierne vážim a to predovšetkým ich odhodlanie, profesionalitu, otvorenosť a ochotu spolupracovať. Ich pozitívny prístup a odhodlanie sú pre mňa veľkou motiváciou a som hrdá, že môžem byť súčasťou takého tímu.
Môžete nám priblížiť príbeh konkrétneho mentora? Ako sa k tejto práci dostal a aký bol jeho najväčší úspech alebo výzva?
Ivetu Harvánekovú práca mentorky Regionálneho centra podpory učiteľov oslovila najmä preto, že počas pedagogickej praxe vnímala chýbajúcu odbornú a psychologickú podporu pre učiteľov, ktorú majú iné pomáhajúce profesie. Pani Harvánková sa venuje aj supervízii v sociálnej práci, preto v tomto uvidela príležitosť poskytovať učiteľom podporu a naučiť sa novej zručnosti. Pre pani Harvánkovú ako bývalú stredoškolskú učiteľku, bola najväčšia výzva lepšie spoznať prostredie základných škôl, ako aj podstatu kurikurálnej reformy. Spoznala mnoho skvelých a zanietených učiteliek, učiteľov, odborníkov, ktorí sa denne venujú deťom, ktoré pochádzajú často z málopodnetného prostredia. Stále ju šokujú sociálne a rodinné podmienky, v ktorých mnohé deti žijú, ich základné potreby sa snažia v mnohých školách napĺňať práve učitelia. Vníma potrebu a silu komunikácie, ktorú sa snaží posilňovať a využívať pre lepšie vzájomné pochopenie, prekonávanie rozdielov. Za najväčší úspech považuje získanú dôveru učiteľa, učiteľky, školy, sieťovanie škôl v regióne a konkrétne pozitívne zmeny v školách.
Ako konkrétne centrum podporuje učiteľov v praxi? Môžete popísať bežný deň alebo týždeň vášho mentorského tímu?
Podpora je adresná, teda je šitá na mieru tomu, kto ju potrebuje. Učiteľom sme nápomocní predovšetkým v oblasti mentoringu. V začiatkoch fungovania nášho centra to bolo zložité, pretože učitelia brali účasť mentora na ich hodine ako hospitáciu, teraz už však vďaka osvete a osobným skúsenostiam či odporúčaniam sú návštevy hodín a následné konzultácie prirodzenou súčasťou ich profesijného rozvoja. Mentoring sa stal cenným nástrojom, ktorý im pomáha získať nové pohľady na výučbu, zdieľať osvedčené postupy a zlepšovať svoje pedagogické zručnosti. Učitelia sa učia, ako efektívne zapojiť žiakov do vyučovacieho procesu, ako prispôsobiť metódy vyučovania rôznym potrebám a ako reflektovať na svoje vlastné výkony. Okrem individuálneho mentoringu organizujeme aj rôzne workshopy, facilitácie, diskusie, prednášky či už na konkrétnych školách, alebo otvorené pre viacero škôl, kde sa učitelia môžu stretávať, diskutovať a vymieňať si skúsenosti. Tieto podujatia sú zamerané na aktuálne témy v oblasti vzdelávania, ako sú inovačné vyučovacie metódy, integrácia technológií do vyučovania či podpora inkluzívneho vzdelávania a mnohé ďalšie. Pri ich výbere a tvorbe vychádzame predovšetkým zo spätných väzieb učiteľov, teda z ich potrieb. Naším cieľom je vytvoriť komunitu učiteľov, ktorí sa navzájom podporujú a inšpirujú. Veríme, že kvalitná podpora a spolupráca prispievajú k zlepšeniu vzdelávacieho procesu a pozitívnemu ovplyvneniu žiakov. Učitelia, ktorí sa cítia podporovaní a motivovaní, sú schopní poskytovať lepšie vzdelanie a vytvárať podnetné a podporné prostredie pre svojich žiakov. Popísať bežný deň alebo týždeň nášho tímu je zložité. Každý deň či týždeň je iný. O tomto by vedeli lepšie porozprávať moji kolegovia.
Aké sú najčastejšie otázky alebo problémy, s ktorými sa učitelia obracajú na vaše centrum? Ako im pomáhate tieto situácie riešiť?
Problémov a otázok je veľmi veľa a je to široké spektrum od bežných problémov na vyučovaní cez odborné otázky týkajúce sa pedagogiky, až po osobné a emocionálne výzvy, s ktorými sa učitelia stretávajú a ktorým čelia. Konkrétnym učiteľom pomáhame hlavne prostredníctvom mentoringu a tiež organizovaním klubov riaditeľov, prvostupniarov, ŠPT tímov či slovenčinárov, kde si môžu zdieľať svoje skúsenosti, obavy, prichádzať spoločne na riešenia.
Máte konkrétny príklad učiteľa alebo školy, ktorým vaša podpora výrazne pomohla? Aký problém sa podarilo vyriešiť a aké výsledky to prinieslo? Aké pozitívne zmeny v regióne vnímate od začiatku fungovania centra?
Od začiatku fungovania centra podpory učiteľov môžeme vnímať niekoľko pozitívnych zmien v regióne ako zvýšená kvalita vzdelávania - učitelia majú prístup k novým metódam a pedagogickým praxiam, čo vedie k zlepšeniu kvality vyučovania a lepším výsledkom žiakov. Podpora profesijného rozvoja - centrum poskytuje workshopy, vzdelávania, ktoré pomáhajú učiteľom rozvíjať svoje odborné zručnosti a zvyšovať ich motiváciu. Spolupráca a zdieľanie skúseností -učitelia majú možnosť sa stretávať, diskutovať a zdieľať osvedčené postupy, čo podporuje komunitu vzdelávania a zlepšuje atmosféru medzi pedagógmi. Inovácie vo vyučovaní - podporujeme inovačné prístupy a technológie vo vyučovaní, čo pomáha učiteľom prispôsobiť sa moderným potrebám žiakov. Tieto zmeny prispievajú k lepšiemu vzdelávaciemu prostrediu a pozitívne ovplyvňujú celkový rozvoj regiónu.
Aké sú vaše plány na ďalší rozvoj centra a podporu učiteľov v regióne?
Neustále sa odborne sa zlepšovať, využívať aj nové vedomosti a zručnosti mentorov pri vzdelávaní učiteľov. Naďalej zisťovať potreby učiteľov, škôl, poskytovať vzdelávania v súlade s ich potrebami. Robiť mentorskú prácu nielen odborne ale najmä s rešpektom a úctou. Byť podporou pri zmenách, ktoré sa dejú priamo v triede. Ako veľkú výzvu pre našu ďalšiu činnosť vidím pracovať s celými kolektívmi na školách, pomôcť im pochopiť nielen význam, ale aj proces zmeny a sprevádzať ich týmto procesom. V treťom roku fungovania nášho RCPU vnímame narastajúci záujem škôl o spoluprácu, o kurikulárnu reformu. Nakoľko každý pedagogický kolektív má právo zvoliť si vlastné tempo zavádzania zmien, cítime veľký záväzok y význam podporovať školy a učiteľov dlhodobo.