V malebnom mestečku na juhu Slovenska sa nachádza základná škola, ktorá za posledné roky prešla dramatickou zmenou. Dnes už nie je len miestom, kde sa deti povinne učia a memorujú fakty, ale stala sa priestorom, kde sa učenie stáva dobrodružstvom a deti objavujú radosť z poznávania.
Vzťah ku škole
Tento príbeh začína s rodinou, ktorá žije v tomto mestečku. Rodičia, Peter a Anna, sa tešia z dvoch dcér, malej Márie, ktorá je druháčka, a Vierky, ktorá je už ôsmačka. Keď sa Mária dostala do školy, rodičia boli plní očakávaní, ale aj zvedaví. V ich mysliach ešte žili spomienky na to, ako staršia Vierka nastúpila do školy a ako postupne prechádzala jednotlivé ročníky. Jej deň začínal zvonením, takmer celý ho presedela v lavici, opisovala poznámky z tabule, počúvala výklad učiteľov, ktorí očakávali, že sa žiaci budú hlásiť, nebudú ich prerušovať a dávať im „zbytočné“ otázky. Doma trávila množstvo času nad úlohami. Vierka patrí medzi dobré žiačky aj napriek tomu, že škola ju príliš nebaví. Hnevá sa, že miesto hrania s kamarátkami musí ešte aj doma sedieť nad knihami. Vždy sa naučila spamäti všetky poučky, aby dostala dobrú známku. Napriek dobrým známkam si rodičia všimli, že v reálnom živote ich veľmi uplatniť nevie.
Inovatívny prístup
Mária, je síce v tej istej škole, ale s úplne iným prístupom. V jej triede nezvoní a „hodiny“ sú omnoho dlhšie. Lavice už nie sú v troch radoch a žiaci z nich počas učenia často odbiehajú a využívajú celý priestor triedy, chodieb či odborných učební. Pani učiteľka omnoho menej rozpráva pred tabuľou. Vymýšľa pre žiakov zábavne úlohy, na ktorých často pracujú v skupinách. Učí žiakov klásť otázky, spolupracovať, diskutovať a riešiť problémy. Napriek tomu, že majú rozvrh hodín učia sa v tematických blokoch. Má rada keď občas do triedy prídu veľký žiaci a učia ich nové veci. Mária vníma, že učenie môže byť zábava. Teší sa na bádateľské dni, na pokusy v prírodovednej učebni na školskom dvore. Naposledy chodili s mapou po meste a hľadali historické či dôležité budovy. Nabrali vzorku vody z rieky Váh, ktorú využili na skúmanie v prírodovednej učebni. A keďže škola u prvákov a druhákov už upustila od tradičného známkovania, učitelia Márii dávajú spätnú väzbu, ktorá ju motivuje zlepšovať sa a nie zbierať dobré známky.
Starý spôsob učenia
Naopak, Vierka ešte zažívala starý spôsob učenia. Napriek tomu, že je zručná a šikovná, často sa cítila vyčerpaná z množstva úloh a písomiek. Školské dni, plné memorovania faktov a neosobných hodnotení, v nej zanechávali pocit, že sa učí len preto, aby si zapamätala čísla a dátumy, nie preto, aby pochopila ich význam. Napriek tomu, že výsledky v žiackej knižke má dobré, niekde vo vnútri cítila, že jej škola nedáva zmysel a nechápala, na čo jej to v živote bude.
Najnovší projekt
V jeden deň, keď sa večer všetci posadili k večeri, začala Mária rozprávať o svojom najnovšom projekte. "Dnes sme v škole čítali o vode, o takej ako tečie vo Váhu a potom nás deviataci vzali do ich veľkej učebne. Je úplne iná ako tá naša. Obliekli nám biele plášte a merali sme teplotu vody. Najskôr horúcu a potom studenú. Viete koľko tam mali veľa teplomerov? A každý bol iný," nadšene rozprávala. Peter a Anna sa usmievali, hoci ich zvedavosť sa premietala do obáv. "A čo Vierka?" spýtala sa Anna. Mária sa zamyslela a potom pokračovala: "Vierka, Ty si dnes písala diktát, že? To je vlastne ako boj s písmenkami, nie?" Vierka sa usmiala a prehovorila: "No, áno, ale zajtra máme aj my fyziku v učebni. Som zvedavá čo si pre nás učiteľ pripravil. Tie jeho pokusy sú ozaj zaujímavé. Možno sa tam nabudúce stretneme. Ten fyzikár sa fakt zmenil. Škola ma začína celkom baviť.“ Aj v tejto rodine sa potvrdilo, že vzdelávanie, ktoré je zábavné a plné objavov, dokáže zlepšiť motiváciu a radosť z učenia. Mária a Vierka zažívajú, ako nové metódy prebúdzajú zvedavosť a podporujú spoluprácu – schopnosť, ktorú deti dnes potrebujú, aby zvládli výzvy dnešného sveta.
Podpora zmien
Rodičia sa rozhodli zapojiť viac do školských podujatí a podporovať zmenu, ktorá sa už odráža na ich deťoch. A hoci Vierka ešte nezažíva úplne nový spôsob vzdelávania, cíti, že aj jej škola prechádza pozitívnou zmenou. Učitelia sú otvorenejší a vidieť to aj v jej triede, čo Vierku motivuje a prináša jej radosť z učenia. Mária už objavuje, že učenie je nekonečné dobrodružstvo – dar, ktorý si každé dieťa zaslúži. Ak ste sa v tomto príbehu našli aj Vy a chcete vedieť viac, navštívte stránku www.vzdelavanie21.sk.