StoryEditor

Budeme jedným z lídrov v automatizácii logistiky, ale z iných dôvodov ako vo svete

04.06.2025, 00:00

Spoločnosť Linde MH je jedným z najväčších celosvetových výrobcov vysokozdvižných vozíkov a manipulačnej techniky, ktorý má vplyv na smerovanie odvetvia už viac ako 50 rokov. Matúš Beníček je skúsený stratég a vrcholový manažér, ktorý počas svojej viac ako 15 ročnej kariéry pôsobil v retailovom svete, výrobe a logistike na Slovensku aj v zahraničí.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Linde MH.

Za akých okolností ste sa stali súčasťou spoločnosti Linde?

Vždy ma zaujímali inovatívne technológie a navyše ma lákajú výzvy. Dlho som pôsobil v telekomunikáciách, no potom prišla šanca ísť do Portugalska do sveta výroby nápojov a jedál. Tam za môjho takmer 5-ročného obdobia som sa podieľal na otvorení niekoľkých výrobných fabrík. Sú to úplne iné skúsenosti ako nastúpiť do zabehnutých spoločností, zmeny máte na tanieri takmer každý deň. Vďaka tomu viem, aká je dôležitá pre úspešný projekt prípravná časť, a takisto odvtedy registrujem, akými míľovými krokmi aktuálne napreduje interná logistika. Po mojom rozhodnutí vrátiť sa späť na Slovensko som preto logicky hľadal prácu v odvetví logistiky. Pochádzam z Trenčína a úprimne som ani nedúfal, že budem mať možnosť robiť v meste, kde som prežil svoje detstvo. Prišla ponuka z Linde MH a všetko to do seba fantasticky zapadlo. Navyše som prišiel v revolučnom čase rozmachu automatizácie a umelej inteligencie, ktorá z tohto odvetvia opätovne robí extrémne rýchlo sa meniaci systém.

image

Matúš Beníček

Linde MH

Čiže namiesto stabilnej situácie ste sa ocitli v situácii, kedy sa zavádzala digitalizácia a bolo potrebné riešiť aktuálne zmeny?

Presne tak. Prišiel  som do situácie, kedy sa celý systém logistiky mení od základov. Už to nie je o vyradení starého vysokozdvižného vozíka a jeho nahradenie novým. Stojíme na prahu obrovskej zmeny, ktorá si vyžaduje oveľa komplexnejší prístup zo strany zákazníkov.

Čo z vášho pohľadu priniesla automatizovaná revolúcia v logistike?

V prvom rade je to skokové zvýšenie efektivity, no zároveň aj stability, ktorá už nie je tak závislá na zamestnancoch. Predstavme si akúkoľvek spoločnosť a ktorá má vlastnú internú logistiku pracuje na 3 pracovné smeny. Na jeden konkrétny logistický proces, čo znamená preložiť tovar z bodu A do bodu B, dnes potrebujú na každú smenu dvoch pracovníkov s dvomi manuálne ovládanými vozíkmi. To je 6 ľudí za predpokladu, že niekto z nich nečerpá dovolenku. V prípade, ak sa ráno jeden z nich zobudí chorý, jeho nadriadený musí rýchlo reagovať, no často nemá ako daný proces vykryť. To vie spustiť reťazovú reakciu, ktorá zasiahne efektivitu ďalších, napríklad výrobných procesov. Ak v takejto spoločnosti implementujete vozíky v automatizovanom móde, riziko sa výrazne zníži. A v neposlednom rade ide o investíciu s rýchlou návratnosťou, ktorá robí z automatizácie nevyhnutný krok na udržanie konkurencieschopnosti.

Efektivita spoločnosti sa síce zvýši, ale čo s tými 6 zamestnancami, ktorých nahradili stroje?

To je nesprávne videnie. Priemyselná revolúcia, ktorá zásadne zmenila svet, začala v druhej polovici 18. storočia a kde sú tie rady nezamestnaných, ktorých nahradili stroje? Rovnako ako pri priemyselnej revolúcii pri tej automatizovanej vznikajú nové pracovné pozície, no predovšetkým vďaka rastu produktivity rastú aj mzdy a tým pádom životná úroveň celej spoločnosti.

Navyše nie všetky procesy sa aktuálne dajú automatizovať takže miesta, kde nie je možné implementovať robotický vozík, tu budú ešte dlhé roky. Aj keď samozrejme ich bude ubúdať. Automatizovaný vozík však u nás vie nahradiť ľudí tam, kde aktuálne chýbajú.

image

Vozík E14 - E20

Linde MH
A ako je to s elektromobilitou, ktorá sa naplno rozbieha?

V našej centrále v Trenčíne máme vystavené dva historické elektrické vozíky, ktoré pracovali vyše 30 rokov vo svojich prevádzkach a ďalších 30 rokov sú už odstavené. Tak si spočítajte, kedy prišla táto technológia do vysokozdvižných vozíkov. Spoločnosť Linde Material Handling je totižto priekopníkom elektromobility v oblasti intralogistiky, keďže elektrickým vysokozdvižným vozíkom sa venuje už viac ako 70 rokov. Samozrejme svoje miesto majú aj vozíky so spaľovacími motormi, avšak nie je tajomstvom, že počet elektrických vozíkov ich už výrazne prevyšuje.

Spomínali ste, že pri automatizácii ide o investíciu s rýchlou návratnosťou. Aké sú reálne čísla?

Štandardne je návratnosť na úrovni 18-24 mesiacov, máme však aj prípady, kedy bola návratnosť pod hranicou jedného roka. Aj keď sa firma dostane na horný interval, je to akoby vám v banke dali 50 %-ný úrok na váš vklad. Po dvoch rokoch ho zdvojnásobíte.

Znie to až podozrivo lákavo.

Jednoduchá automatizácia začína na úrovni niekoľko desiatok tisíc eur. Práve pri takýchto spoločnostiach sú procesy jednoduchšie a návratnosť je veľmi rýchla. Máme viacerých zákazníkov, kde sme implementovali automatizáciu za niečo viac ako 100 000 € a návratnosť bola, ako som spomínal, tesne pod hranicou jedného roka.

Pre menšiu spoločnosť je však jednorazová investícia 100 000 € nepredstaviteľná hodnota...

To by som netvrdil. Možnosti financovania sú dnes niekde inde. Na automatizované vozíky môžeme použiť napríklad finančný alebo operatívny leasing, ktorý nám návratnosť síce o niečo zníži, avšak bez nutnosti investovať vlastné peniaze. Dôvody, prečo u nás automatizácia postupuje pomalšie ako inde, sú iné.

Aké sú teda bariéry?

Predovšetkým je to o ľuďoch a ich prístupe k inováciám. Digitalizáciu ako základný predpoklad automatizácie považuje za dôležitú necelá polovica podnikov a výrazne viac digitalizujú najmä väčšie a zahraničné podniky, kde iniciatíva prichádza z materských spoločností. Digitalizačné tímy má len tretina spoločností. Žijeme z minulých skúseností, zlyhávame v riadení zmien zo strany vedenia a chýbajúcim lídrom digitalizácie. Nutné budovanie inovačnej kultúry, ktorá je kľúčovou podmienkou pre dlhodobý rozvoj podniku, je našou slabou stránkou.

Slovensko je priemyselnou krajinou, kde hrá logistika dôležitú úlohu. Bude to znamenať stratu konkurencieschopnosti?

Aj keď moje predchádzajúce vyjadrenia nezneli optimisticky, ja optimistom som. Nikdy sme nepatrili k lídrom inovácií, avšak stále máme šikovných ľudí, ktorí pochopia všetky výhody a časom využijú automatizáciu vo svoj prospech. A paradoxne nám výrazne pomôžu aj negatívne vplyvy ako je nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a daňové zaťaženie, vďaka ktorému je cena zamestnanca najvyššia v celom regióne. Máme najvyššie odvody a množstvo príplatkov za prácu v noci či cez sviatky, takže pokiaľ chce slovenský podnikateľ zostať konkurencieschopný, musí inovovať. Do karát nám hrá aj skutočnosť, že viac ako polovica vysokozdvižných vozíkov tvorí staršia technika s vekom viac ako 5 rokov, takže vieme na automatizované riešenia preskočiť ešte efektívnejšie. Myslím si, že Slovensko bude jedným z lídrov v automatizácii logistiky, aj keď z úplne iných dôvodov, ako je to vo svete.

image

Matúš Beníček

Linde MH

Kým teda svet inovuje, lebo chce, my budeme inovovať, lebo musíme...

Presne tak. Našťastie aj nedostatok odborníkov na automatizáciu je riešiteľný. Nájsť potenciál si dovolím tvrdiť dokáže každý z našich obchodníkov. V zásade každý proces v internej logistike, ktorý sa opakuje dokola, je ideálny na automatizáciu. Najlepšie samozrejme je, aby tam nebola veľká variabilita bremien, aj tu však vieme nájsť riešenie.

Ak zákazník súhlasí, navštívi zákazníka s kolegom z oddelenia intralogistiky a automatizovaných riešení. Za posledné roky sme vytvorili silný lokálny tím, ktorý sa zameriava práve na automatizáciu. Zákazníka sa pýtame rad otázok, kontrolujeme proces, podlahu, okolie, všetko, čo má vplyv na prevádzku manipulačnej techniky a odporučíme mu riešenie na mieru. Z potenciálu sa stane reálna štúdia. Na základe tejto štúdie pokračujú a rozvíjajú možnosti, ktorými môžeme proces zautomatizovať. Získame vstupné dáta pre výpočet návratnosti a následne je to už len na rozhodnutí zákazníka.

Gro biznisu stále tvoria štandardné vozíky. Je posun aj v tejto kategórii, alebo sa už všetka pozornosť venuje automatizácii?

V tejto kategórii je samozrejme neustály posun, aj keď skôr evolučný ako revolučný. Trendy sú, samozrejme, v podobe výkonu, bezpečnosti ale aj komfortu. Modelový rad E14 – E20 a Xi10 – Xi20, ktorý sme v tomto roku uviedli, nastavuje nové štandardy v celom odvetví. Zahŕňa až 26 variantov, čo umožňuje širokú škálu konfigurácií pre rôzne aplikácie v skladoch, logistických centrách či vo výrobe. Testy renomovaného odborného novinára Thea Egbertsa a certifikácie od spoločnosti TÜV Nord potvrdzujú, že ide o najvýkonnejšie elektrické vysokozdvižné vozíky vo svojej kategórii. Z pohľadu bezpečnosti sú to najmä asistenčné systémy v základnej výbave ako Linde curve assist, Load assist, automatická parkovacia brzda, ale napríklad aj štíhle stĺpiky kabíny a stožiaru napomáhajúce obsluhe pri bezpečnej manipulácii vďaka perfektnému výhľadu do všetkých strán. Kým v minulosti sa vodiči prispôsobovali vozíkom, dnes je to naopak. Výrazne zväčšený priestor pre nohy, ergonomické pracovisko a najnižší nástupný schodík v odvetví sú len niektoré z prvkov, ktoré zvyšujú komfort obsluhy.

image

Vozík E20

Linde MH

Kto je Matúš Beníček

Primárne sa venoval obchodu a krízovému manažmentu a takmer 5 rokov viedol projekty a obchodné aktivity v Portugalsku a Španielsku, kde získal skúsenosti s rôznym typom skladových prevádzok. Má za sebou desiatky optimalizácii skladových procesov, návrhov layoutov či implementácii technických riešení. Dnes vedie obchodnú a servisnú časť spoločnosti Linde Material Handling a zodpovedá za rozvoj aktivít na slovenskom trhu.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
04. jún 2025 09:34