Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Simplea a spravodajským portálom Peniaze.sk
„Na internete ide všetko veľmi ľahko. Až príliš jednoduché klikanie – či už v investičných aplikáciách – však nemusí vždy dopadnúť dobre. Skôr než človek pristúpi k nejakým presunom finančných prostriedkov z účtu, mal by presne vedieť, čo chce urobiť,“ hovorí investičný analytik. Digitalizáciu bankových a investičných služieb rozhodne neodmieta. Aj podľa neho ide o trend, ktorý sa rýchlo vyvíja a vo všeobecnosti je pre klientov prospešný.
„Problém nie je v jednoduchom používaní online aplikácie, práve naopak. Každý by však mal vykonávať finančné transakcie online len v dôveryhodnej spoločnosti, ktorá dbá o dostatočné zabezpečenie dát. Potom sa nestane, že by umožnila prístup do aplikácie tretím osobám,“ vysvetľuje A. Šajánek a zdôrazňuje, že klienti bánk aj investičných spoločností sú dnes prakticky každodenne vystavení podvodným e-mailom a niekedy aj telefonátom s jediným cieľom – pripraviť ich o peniaze. „Je to tak trochu daň za využívanie nových technológií vo finančníctve. Nedá sa však povedať, že by k podvodom nedochádzalo aj v čase, keď ešte nebolo všetko online,“ dodáva.
Investujte a ochráňte svoje peniaze pred infláciou. |
Online sú už aj seniori
To, že sa digitálne technológie v bankovníctve a investíciách presadzujú čoraz častejšie, potvrdil nedávny prieskum spoločnosti Amundi, do ktorého sa zapojilo 11 000 retailových investorov z rôznych demografických skupín z 25 krajín sveta. Z prieskumu vyplynulo, že tri štvrtiny respondentov investujú aspoň časť svojho portfólia digitálne. Takmer tretina respondentov investuje výlučne online. Prieskum ďalej ukázal, že digitálne investovanie využíva už 68 % ľudí starších ako 50 rokov. Na otázku, čo investorov vo svete najviac motivuje k investovaniu, respondenti najčastejšie uvádzali snahu finančne sa zabezpečiť na dôchodok (41 %). Hneď za tým nasledovala túžba dosiahnuť čo najvyšší výnos (39 %).
Aj na Slovensku využívajú investori digitálne platformy čoraz viac. Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK, ktorý sa uskutočnil pre spoločnosť Amundi v októbri minulého roka, investuje pätina Slovákov prostredníctvom investičnej aplikácie. Slovenskí investori vnímajú priority podobne ako respondenti v medzinárodnom prieskume – hlavným dôvodom investovania je zabezpečenie sa na dôchodok (22 percent). Zaujímavosťou je, že podobný počet respondentov uvádza ako motiváciu ochranu peňazí pred infláciou.
Z prieskumov však vyplynulo, že viac než polovica investorov (54 %) nemá jasne zostavený dlhodobý finančný plán. Výrazný rozdiel sa ukázal najmä u investorov, ktorí využívajú profesionálne poradenstvo. Títo ľudia mali v porovnaní s ostatnými zostavený investičný plán takmer trikrát častejšie.
Financie pod kontrolou
Kým investičné aplikácie zaznamenali v posledných rokoch výrazný rozmach, technologický pokrok výrazne zasiahol aj celkovú správu osobných financií. Dôkazom je aj mobilná aplikácia finančnej skupiny SIMPLEA, ktorá klientom umožňuje mať pod kontrolou celé svoje finančné portfólio – od investícií, cez poistky až po zmluvy s rôznymi finančnými inštitúciami. Všetko pohodlne a bezpečne na jednom mieste, priamo v mobilnom telefóne. „Najväčšou výhodou aplikácie je, že klient má neustály prehľad o svojich investíciách – vidí vývoj hodnoty fondov, ich zloženie a môže tak robiť informované rozhodnutia,“ vysvetľuje investičný analytik finančnej skupiny SIMPLEA. Podľa neho práve jednoduchosť prístupu k investičným dátam motivuje ľudí viac sa starať a zaujímať o svoje investície.
Klienti SIMPLEA si môžu aplikáciu stiahnuť v oficiálnom iOS či Android Store a aktivovať si ju prostredníctvom nafotenia identifikačného dokladu (občianskeho preukazu) priamo v aplikácii. Po aktivácii si môžu vybrať, či im viac vyhovuje minimalistická domovská stránka alebo stránka s detailnejšími informáciami o dojednaných finančných produktoch.