Peter Horčiak, hypotekárny analytik finančnej skupiny SimpleaSimplea
StoryEditor

Hypotekárny boom na Slovensku: Objem úverov rastie o stovky percent, úroky však zostávajú stabilné

11.08.2025, 00:00

Hypotekárny trh na Slovensku zažíva v roku 2025 rekordný rast. Vďaka uvoľnenej menovej politike Európskej centrálnej banky (ECB) a veľkému záujmu obyvateľov Slovenska o vlastné bývanie stúpol medziročne objem poskytnutých hypoték v prvom kvartáli 2025 až o 129 %. Zatiaľ čo ceny nehnuteľností atakovali historické maximá, úroky hypoték zostávajú napriek zníženiu základnej sadzby ECB na 2 % stabilné. O aktuálnej situácii sme sa rozprávali s hypotekárnym analytikom zo spoločnosti Simplea Petrom Horčiakom.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Simplea a spravodajským portálom Peniaze.sk

Aký bol prvý polrok 2025 na hypotekárnom trhu?

Dramatický a rastový. Zvýšený dopyt po hypotékach stimulovalo uvoľnenie menovej politiky i  apetít klientov na nákup nehnuteľností.

Ako sa vyvíjali sadzby a ceny nehnuteľností?

Trh nehnuteľností zaznamenal rast cien, ktorý bol spôsobený pretrvávajúcim dopytom a obmedzenou ponukou. Pre porovnanie – v 3. štvrťroku 2024 sa priemerná cena bytov na Slovensku pohybovala okolo 2 520 eur/m², vo 4. štvrťroku to bolo už 2 596 eur/m² a na začiatku roka 2025 dosiahla priemerná cena bytov historické maximum 3 041 eur /m², čo predstavuje nárast o 5 % oproti predchádzajúcemu štvrťroku a medziročný rast o 13,1 %. Tento cenový vývoj bol zároveň podporený aj avizovaným konsolidačným balíkom, ktorý ovplyvnil hypotekárny trh a podmienky zo strany bánk.

 

 

Nájdite si najvýhodnejšiu hypotéku na trhu ešte dnes.

 

Čo ovplyvňovalo rozhodovanie klientov?

Klienti sa rozhodovali na základe rôznych ekonomických ukazovateľov, najmä na základe výšky úrokových sadzieb a dostupnosti rezidenčných nehnuteľností.

S akým zámerom si Slováci najčastejšie brali úvery?

Klienti si najčastejšie brali hypotéky na vyriešenie vlastného bývania, ale tiež konsolidačné a refinančné hypotéky podporené zníženými úrokovými sadzbami.

Je nárast počtu predaných hypoték spôsobený vyšším záujmom (väčší počet zmlúv) alebo sú objemy ťahané skôr rastúcimi cenami nehnuteľností?

Tento vývoj je podmienený kombináciou oboch faktorov – rastúcim počtom poskytnutých hypotekárnych úverov aj zvyšujúcimi sa cenami nehnuteľností. Predaj hypoték v štvrtom kvartáli 2024 vzrástol v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka o 195 %.  Podobne to bolo aj v prvom kvartáli 2025 – objem predaných hypoték vzrástol v porovnaní s prvým kvartálom 2024 o 129 % (Zdroj: NBS). Tieto čísla potvrdzujú pretrvávajúci záujem Slovákov o vlastné bývanie a silnú ochotu financovať ho prostredníctvom úverov.

Mohlo by vás zaujímať: Ako zvládať hypotéku skôr, než sa vám kvôli nej rozpadne manželstvo.

Pozorujete nejaké konkrétne vplyvy konsolidačného balíka na hypotekárnom trhu? Ako naň reagujú banky?

Trh je ovplyvnený konsolidačnými opatreniami vlády. Na jednej strane ide o zvýšené vstupné náklady pre developerov, najmä pokiaľ ide o ceny stavebných materiálov, ktoré sa priamo premietli do vyšších cien nehnuteľností. Na druhej strane zasiahla banky banková daň, čo ich prinútilo premietnuť zvýšené náklady do cien služieb pre klientov – vrátane podmienok pri financovaní bývania.

Ako to vyzerá na úrovni ECB?

ECB osemkrát za sebou znížila základnú úrokovú sadzbu, no na zasadnutí 23. júla 2025 už k ďalšiemu zníženiu nepristúpila. Nie je vylúčené, že základná sadzba zostane nezmenená až do budúceho roka. K prípadnej zmene by mohlo dôjsť v reakcii na vývoj globálnej ekonomiky, najmä ak by došlo k úprave obchodnej politiky Donalda Trumpa – v takom prípade je ECB pripravená zasiahnuť a sadzbu ďalej znížiť. Pokles základnej sadzby sa však zatiaľ neodrazil na úrokoch hypotekárnych úverov na Slovensku, čo súvisí najmä s vplyvom konsolidačného balíka, priamych daní a bankovej dane.

Aké sú nové trendy v produktoch bánk v oblasti hypoték?

Nové trendy, s ktorými banky prichádzajú, sa nesú skôr v znamení nefinančných benefitov než priameho znižovania úrokových sadzieb. Cieľom je motivovať klienta k využívaniu širšieho portfólia produktov – napríklad poistenia k hypotéke, aktívneho využívania bežného účtu, investičných nástrojov, poistenia nehnuteľnosti, či dokonca riešení týkajúcich sa dôchodkového zabezpečenia a cestovného poistenia. Banky sa tak stávajú poskytovateľmi komplexných balíkov služieb, avšak postavených výlučne na produktoch vlastnej inštitúcie. Ak chce klient získať výhodnejšie podmienky, vo väčšine prípadov si za ne musí priplatiť prostredníctvom ďalších viazaných služieb.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
05. december 2025 08:44