V areáli Matadorky sa nachádza pravdepodobne najlepšia technologická infraštruktúra svojho druhu u nás  Dátové centrum spoločnosti SWAN
StoryEditor

Dátové centrum SWANu nemá na Slovensku obdobu

17.09.2025, 00:00

Teplo i chlad, monotónny hluk ventilácie a všade vôkol bezchybne „ustajnený“ štruktúrovaný svet dát.

Keď v roku 2011 hľadali odborníci zo SWAN-u priestor na nové dátové centrum, padlo rozhodnutie pre lokalitu industriálneho areálu Matadorka v Bratislave. A nebolo to len kvôli dostupnosti. „Museli sme riešiť záplavové zóny, blízkosť energetickej infraštruktúry, hlučnosť našich záložných generátorov, dokonca sme testovali vzdialenosť od známeho výškového komína, či by nás nemohol ohroziť jeho pád,“ hovorí s úsmevom, ale pritom úplne vážne Juraj Lechner, riaditeľ technickej divízie spoločnosti SWAN, ktorý nás dnes spolu s ďalšími technikmi bude sprevádzať.

Samotná budova nepripadá človeku nijako zvlášť zaujímavá a, popravde, moje pôvodné obavy, či je vôbec dobrým nápadom zvoliť si reportáž ako formu prezentácie dátového centra, ešte vzrastú. Nuž potom nás naši hostitelia pozvú nahor, do kancelárskych priestorov, odkiaľ nič netušiaceho redaktora cez okienko „ovalí“ výhľad na priestrannú halu dátového centra a ten mu nieže zaženie všetky obavy, ale rovno vyrazí dych. Pod špeciálne navrhnutou strechou a nad ešte prešpekulovanejšou dvojitou podlahou sa nachádza pravdepodobne najlepšia technologická infraštruktúra svojho druhu u nás, ktorú využívajú zákazníci od malých startupov až po nadnárodné bankové inštitúcie. 

20 kW v jednom racku? 

Prvá z dvoch sál má rozlohu približne 550 štvorcových metrov. Druhá je zatiaľ v zálohe, pripravená na dobudovanie pri väčšej obchodnej príležitosti. „Na chladenie hardvéru využívame takzvané studené uličky. Studený vzduch vháňame pod podlahu, cez perforované dlaždice a racky, teda ‚skrine‘ so servermi a s diskovými poliami,“ vysvetľuje Data Center Specialist a prevádzkar celého centra Peter Novák, ukazujúc na robustné klimatizačné jednotky. V prípade potreby vedia dodať chladný vzduch až s výkonom 20 kW na jeden rack. „Mali sme tu klienta s 13 rackmi, kde každý ťahal takmer 19 kW. Išlo o prevádzku na ťažbu kryptomien. Dokázali sme to uchladiť bez problémov, bez nutnosti ochladzovať celý priestor.“ Na Slovensku ide o výnimočný výkon – v bežných dátových centrách je takáto záťaž už na hranici technologických možností. 

A, B, n + 1, n + 2 

Každý rack má dve nezávislé napájacie vetvy – takzvanú A a B. „V prípade výpadku jednej vetvy okamžite prechádzame na druhú. Samozrejme, bez prerušenia prevádzky,“ dodáva Peter Novák a pripomína, že svetlá výška pod podlahou je takmer jeden meter, čo umožňuje pohodlný servis aj počas plnej prevádzky. Energiu do centra privádzajú dve nezávislé trafostanice. Ak zlyhá distribúcia, spúšťajú sa dieselové generátory. Tie sú tiež dva – každý pre jednu vetvu a po ich zapnutí má človek pocit, že by hravo utiahli aj plne naložený nákladný vlak. „Generátory sa naštartujú do 30 sekúnd. Počas toho beží celé centrum na UPSkách a batériách. Tie vydržia minimálne päťdesiat minút.“ Naftová nádrž má kapacitu 20-tisíc litrov. „Zatiaľ sme nikdy nemuseli núdzovo dotankovávať, ale máme aj servisnú zmluvu s dodávateľom. V prípade krízy dokážeme tankovať aj počas chodu. Taktiež všetky ostatné technológie u nás fungujú v režime minimálne n + 1, teda s jedným, ale mnohé aj s dvomi redundantnými systémami navyše,“ spresňuje Juraj Lechner.

image
Dátové centrum spoločnosti SWAN

Ochrana ani v elektrárni

My novinári máme to „privilégium“ navštevovať aj nezvyčajné miesta. Dátové centrum SWAN-u nám svojím zabezpečením a kontrolou pripomenulo ochranu niektorého z významných vojenských objektov či jadrovej elektrárne. Chýbajú tu hádam iba ochranné kovové siete proti lietadlám či dronom. Prístup je prísne kontrolovaný. Od upratovačky cez zamestnancov, zákazníkov až po vedúceho celej prevádzky. Ak príde niekto iný, pracovník bezpečnostnej služby kontaktuje zodpovednú osobu a overuje totožnosť. Vstupy sú zabezpečené dvojitým systémom – kým sa nezavrú jedny dvere, druhé sa neotvoria. „Niektorí špeciálni klienti majú svoje dedikované klietky. Sú uzatvorené od vrchu až pod podlahu. Disponujú senzormi na dverách i magnetickými kontaktmi. A aj keby sa dovnútra niekto chcel dostať cez podlahu, narazí na fyzické zábrany,“ vysvetľuje špecialista Novák a dodáva, „testy, aj tie protipožiarne, robíme každý týždeň. Všetko musí byť stopercentné.“

SWAN prevádzkuje aj druhé dátové centrum, v Devínskej Novej Vsi. Klienti si tak môžu svoje služby rozložiť medzi dve fyzicky oddelené lokality. „Máme zákazníkov, ktorí fungujú v aktív-aktív režime. To znamená, že ak by teoreticky vypadlo jedno centrum, druhé okamžite preberá jeho úlohu. Klient nič nepocíti,“ pridáva sa k rozhovoru Tomáš Benčurik, Head of NOC.

Obe centrá sú prepojené optickou sieťou vedenou nezávislými trasami. Redundancia je aj tu samozrejmosťou. SWAN uvádza dostupnosť 99,982 percenta, čo zodpovedá prísnym štandardom Tier 3. „Ďalšou vecou sú cloudy. Keď sa povie cloud, ľudia si predstavia nejaký virtuálny obláčik. Ale za tým obláčikom sú stovky serverov, diskové polia, redundantné napájanie, klimatizácie, hasiace systémy...To všetko je tu,“ ukazuje navôkol Benčurik. SWAN prevádzkuje vlastné virtuálne dátové centrum, ktoré ponúka služby typu IaaS, PaaS a DBaaS. Klient si prenajme výkon, kapacitu, RAM, a dostáva prístup do prostredia, ktoré spravuje sám. Alebo ho za neho spravuje tím SWANu.

Monitoring a dostupnosť 24/7

Zákaznícka skladba SWAN-u je pestrá. „Od malých podnikateľov, ktorí si prenajmú jedno účko v zdieľanom racku, až po banky s vlastnými bezpečnostnými požiadavkami vrátane zahraničných klientov. Dokážeme sa prispôsobiť každému,“ pokračuje vo vysvetľovaní riaditeľ technickej divízie Lechner. Riešenia sú modulárne – od prenájmu fyzickej infraštruktúry až po plne virtualizované prostredie. Výhodou je, že všetky dáta zostávajú fyzicky na Slovensku. „Zákazníci to čoraz viac vnímajú ako výhodu. Keď je niečo v zahraničí, nevidíte na to. Tu máte všetko pod kontrolou,“ dodáva. Pre klientov, ktorí nemajú vlastný IT tím, SWAN ponúka službu remote hands. Technická podpora je dostupná nonstop – telefonicky alebo e-mailom. „Zákazník zavolá, že potrebuje reštartovať server. Urobíme to za neho,“ dopĺňa Tomáš Benčurik.

Každý klient má navyše prístup do monitoringu. „Vidí vyťaženie procesora, siete, diskov. Ak niečo nefunguje, dokáže to zistiť skôr, než mu zavolá vlastný zákazník.“

image
Dátové centrum spoločnosti SWAN

Certifikácia pre štát

SWAN aktuálne pracuje na získaní certifikácie vládneho cloudu úrovne U3. „Ide o najvyššiu možnú certifikáciu pre štátne inštitúcie. Dnes máme úroveň U1, ktorá umožňuje ukladať otvorené dáta. Úroveň tri znamená, že k nám budú môcť ukladať aj citlivé, utajované, šifrované informácie.“ Takáto certifikácia by otvorila dvere štátnym organizáciám a zároveň uľahčila situáciu dodávateľom verejnej správy. „Nemusia si budovať vlastné certifikované riešenia. Využijú naše, ktoré budú plne v súlade so zákonom,“ hovorí s hrdosťou v hlase Juraj Lichner.

Aj po viac ako desiatich rokoch od spustenia prevádzky vyzerá centrum čisto, uhladene a mimoriadne moderne. S dlhými futuristickými chladiacimi uličkami, ktoré pripomínajú kulisy zo sci-fi filmov. „Udržiavame to. Aj obal predáva. Čistota je dôležitá, lebo prach je nepriateľ technológie,“ pripomína vedúci centra Peter Novák a na záver dodáva, že „dátové centrum nie je len o tom, že niekde postavíte serverovňu a napracete ju zariadeniami. Je to živý organizmus, ktorý musí fungovať každý deň. Na sto percent. Bez kompromisov a výhovoriek“. Bežný konzument vníma SWAN predovšetkým ako mobilného operátora 4ku, teda toho najmladšieho a štvrtého do partie. Čo sa však týka ich dátových centier, je to podľa môjho skromného odhadu v našich končinách bezkonkurenčná 1ka.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
05. december 2025 00:52