Za prvých deväť mesiacov dosiahli elektrické (plug-in hybridy a elektromobily) autá nový odbytový rekord, keď sa ich celosvetovo predalo 4,3 milióna kusov, čo je o 1,2 milióna kusov viac ako dokonca za celý vlaňajší rok. Zvlášť silný bol tohtoročný september, keď putovalo k zákazníkom 685 881 vozidiel do zásuvky, čo predstavuje medziročný rast o 98 percent, a uchmatli si 10,2-percentný podiel na predajoch nových áut.
U niekoho sa časový úsek úplného vyškrtnutia spaľovacích motorov z ponuky posunie ďalej, u iných nastane skôr. Najčastejšie sa spomína rok 2030 až 2050, keď by chceli mnohé automobilky disponovať už len vozidlami bez akejkoľvek prítomnosti spaľovacích motorov. Najväčší tlak predstavuje Brusel, ktorý hádže automobilkám pod nohy polená v podobe prísnych emisných limitov, ktoré v najnovšej Euro7 norme mnohé bežné „spaľováky“ nesplnia. Elektrifikácia potom predraží mnohé malé modely, ak sa na túto dobu značky patrične nepripravia. Príkladom môže byť Toyota, ktorá už dlhé roky patrí k lídrom v oblasti hybridných áut a technológiu zaviedla v podstate takmer do celého svojho súčasného portfólia. Zákazníkom je tak schopná ponúknuť auto so samonabíjateľným hybridným pohonom naprieč segmentmi, od malého Yarisa až po majestátne rodinné sedemmiestne SUV Highlander.
A práve spomínaná japonská automobilka Toyota i sesterský Lexus patria k tým jedincom, ktorí sa za elektromobilitou nehrnú bezhlavo. Na všetky dôkladné vývojové fázy majú vďaka obrovskému hybridnému či plug-in hybridnému zastúpeniu dostatok času, hoci ani oni nedávajú od plnej elektrifikácie ruky preč. Značka avizuje zastúpenie aj pri tomto pohone, čoskoro totiž prídu dodávky Proace, nedávno sa predstavil kompakt bZ4X, ale takisto chystá novinku Lexus, ktorý bude už začiatkom roka disponovať elektromobilom UX 300e.
Aktuálne je však pre mnohých najvhodnejšou alternatívou práve plne hybridný či plug-in hybridný model. S touto technológiou má Toyota najväčšie, viac ako 20-ročné skúsenosti a dokáže poskytnúť cenu porovnateľnú s konvenčnými pohonmi konkurentov. Najväčším benefitom hybridných zástupcov v ponuke je však bezstarostnosť, majiteľ totiž nemusí riešiť žiadnu manipuláciu s káblom a auto sa mu automaticky dobíja počas jazdy. Je to ideálne riešenie aj pre prípad, že nemáte k dispozícii možnosť nabíjania vo svojom dome. Iba jazdíte a čerpáte výhody častej tichej prevádzky, komfortu obsluhy a, pochopiteľne, finančnej úspory na palive.
Pre náročnejších je v portfóliu napríklad RAV4 Plug-in hybrid, ktorá je schopná na nabitie prejsť až 75 kilometrov čisto na elektrinu do rýchlosti 135 km/h, čo sa hodí najmä na dochádzanie zo satelitných obcí alebo pre oblasti s obmedzeným vstupom áut so spaľovacím motorom. Poteší tiež tých, ktorí denne nenajazdia viac kilometrov a môžu naplno využiť šetrenie s dobíjaním cez noc doma. Palubná nabíjačka s výkonom 6,6 kW zabezpečí úplné nabitie akumulátora s kapacitou 18,1 kWh za 2,5 hodiny.
Toyota sa však môže pýšiť prvenstvom aj na inom poli – zatiaľ čo ostatní výrobcovia sa spoliehajú primárne na batériové elektromobily, Japonci prišli ako prví s technologickou novinkou, a to vodíkovým pohonom. Model Mirai je pritom vo svojej v poradí druhej generácii dostupný dokonca aj u nás na Slovensku. Najsilnejším argumentom pre jeho voľbu je určite rýchlosť tankovania, keďže na rozdiel od výrazne dlhšieho času stráveného na nabíjacej stanici doplní zásoby na ďalších 650 kilometrov už za tri až päť minút. To je porovnateľné s autami využívajúcimi spaľovací motor.
Auto je dynamické, oproti predchodcovi podstatne štýlovejšie, mimoriadne tiché a jediné, čo z neho vychádza, je vodná para. Argumentom nemôže byť ani chýbajúca infraštruktúra, keďže v blízkom čase sa plánuje otvorenie prvých vodíkových staníc v Bratislave a Košiciach, pričom ich počet sa bude ďalej rozširovať. Tak ako Toyota začala pred viac ako 20 rokmi s hybridným pohonom, teraz je prvým vodíkovým vozidlom predávaným na Slovensku model Mirai od tejto automobilky. Výrobca jednoducho dáva zákazníkom na výber z bohatého zástupu najrôznejších modelov i pohonov a to je dnes mimoriadne dôležité.