Maximálny komfort, absolútna dostupnosť a zdokonaľujúce sa inovácie. Služba privátneho bankovníctva pre tých najbonitnejších láka na Slovensku čoraz viac klientov. Medzi lídrov na trhu patrí Tatra banka, ktorá ako priekopník začala túto službu ponúkať ešte v roku 1998. Dnes ju využívajú prioritne klienti, ktorých aktíva prekračujú hodnotu 300-tisíc eur. „Prostredníctvom tejto služby spravujeme majetok viac ako trom tisícom klientov s priemerným majetkom 900-tisíc eur, pričom hlavnú časť tvoria podnikatelia nad 50 rokov,“ uvádza riaditeľ privátneho bankovníctva Tatra banky Marek Neckár. Dodáva, že až 55 percent z nich je z hlavného mesta.
Majetní Slováci od svojich bankárov najčastejšie žiadajú investičné poradenstvo alebo optimalizáciu nákladov pri využívaní investičných služieb. Privátne bankovníctvo je však omnoho komplexnejším riešením finančných otázok, v ktorom je zahrnuté oveľa viac. „Úlohou privátneho bankára je riešiť všetky požiadavky klientov spojené s financiami. Či už ide o výber alebo financovanie nehnuteľnosti, nákup zlata či sprostredkovanie právneho poradenstva,“ dopĺňa Neckár.
Prerušené vzájomné kontakty
Tak ako bežný život, aj privátne bankovníctvo zasiahla pandémia. Medzi bankármi a klientmi sa na dlhý čas úplne vytratil osobný kontakt a možnosť budovať vzájomné vzťahy, čo je pri zverení svojich financií druhej osobe jeden z najdôležitejších faktorov úspechu. „Osobný kontakt chýbal na oboch stranách, čo sa prejavilo záujmom klientov o stretnutia po uvoľnení opatrení. Potvrdili sa tak naše predpoklady – osobné stretnutia sú o strategických rozhodnutiach a súkromných témach,“ prezrádza ďalej Neckár.
Na druhej strane nemožnosť stretávať sa osobne ešte viac urýchlil trend digitalizácie bankovníctva, čo podľa slov Neckára oceňujú aj samotní klienti. Digitálne sa najčastejšie vybavujú operatívne požiadavky bez potreby osobných stretnutí. Podľa odborníka sa budúcnosť slovenského privátneho bankovníctva skrýva v poradenstve. Služby, ktorých jediná pridaná hodnota by boli nákup, predaj a evidencia cenných papierov, sú odsúdené na zánik, respektíve na presun do digitálneho prostredia.
Milénium uvedomelých spotrebiteľov
Nielen privátni bankári čoraz častejšie radia svojim klientom aj o spoločensky zodpovedných investíciách. Rastúca popularita takéhoto investovania úzko súvisí so zmenami správania a preferencií ľudí. „Prebiehajúce milénium možno s trochou zveličenia nazvať aj ako 'milénium uvedomelých spotrebiteľov'. Je čoraz viac ľudí, ktorých už nezaujíma iba kvalita a cena produktu, zaujímajú sa aj o firmu, ktorá produkt vyrobila. V ich očiach by táto firma mala byť pri svojom podnikaní zodpovedná, transparentná a etická, mala by podporovať ľudské práva či spĺňať prísne environmentálne kritériá,“ ozrejmuje situáciu vedúci oddelenia produkt manažmentu Tatra Asset Management Martin Smrek.
K spoločensky zodpovednému investovaniu si Slováci zatiaľ cestu iba hľadali, výraznejšie takto začínajú investovať až v poslednom období. Aj preto bol tento rok prílev prostriedkov do podielových fondov rekordný. Koncom októbra sme mali v podielových fondoch investovaných takmer 12 miliárd eur, čo je medziročne o 16 percent viac.
Ako pri každom investovaní, aj pri spoločensky zodpovedných fondoch ide investorom v prvom rade o čo najvyššie výnosy. Pri takomto spôsobe investovania však záleží aj na tom, ako ich dosiahnete. „Spoločensky zodpovedné investovanie je postavené na racionálnom očakávaní, že produkty spoločensky zodpovedných firiem budú spotrebiteľmi preferované, ich podnikanie bude úspešné, a teda odmenené vo forme zisku,“ uzatvára Smrek. Navyše okrem výnosu ponúkajú „udržateľné fondy“ v portfóliu investora aj potrebnú dávku diverzifikácie.
Private | Tatra banka |
*S investíciou do podielového fondu je spojené aj riziko a doterajší výnos nie je zárukou budúcich výnosov. Štatút, predajný prospekt a kľúčové informácie pre investorov podielového fondu sú k dispozícii v pobočkách Tatra banky, a. s., v slovenskom jazyku.