Aké sú hlavné výhody vozidla Lynx v porovnaní s konkurenčnými vozidlami?
Je ich veľa, ale čitateľov budú asi zaujímať hlavne nasledujúce štyri.
Po prvé, Lynx KF41 je pásovým obrneným vozidlom s najmodernejšou konštrukciou na svete. Jeho konkurenti sú na trhu už pomerne dlho: sú dobrí, ale rozhodne nie najmodernejší. Na bojisku musíte vždy počítať s tým, že vás súper môže prekvapiť. Máte síce k dispozícii čiastkové informácie o jeho výbave, no nikdy neviete o všetkom. Takže moderná výzbroj, vysoká mobilita, odolnosť a hnacia sila sú mimoriadne dôležité. Lynx bol navrhnutý tak, aby zostal moderným a plne konkurencieschopným vozidlom minimálne počas nasledujúcich 20 rokov.
Po druhé, model Lynx KF41 už prešiel náročnými výberovými testami v Austrálii aj v Maďarsku. V súčasnosti prechádza podobnými testami v Spojených štátoch. To znamená, že slovenské ministerstvo obrany a ozbrojené sily – ktoré, samozrejme, vykonali vlastné testy – majú istotu, že vozidlo Lynx im vyhovuje vo všetkých kľúčových kritériách.
Po tretie, Lynx svojej posádke ponúka dostatok miesta a komfortu. Môže sa vám zdať, že je to maličkosť, ale nie je to tak. Predstavte si, že vás vozidlo prepravuje na front. Budete sa rýchlo pohybovať po rozmanitom teréne, pričom budete náhle zastavovať a rozbiehať sa, aby ste sa vyhli hrozbám. Keď dorazíte na miesto boja, nemôžete byť vyčerpaný už zo samotnej jazdy. My to nazývame ľudovo „pohodlím“, ale pre vojakov ide o skutočne dôležitejší faktor.
Po štvrté, v prospech vozidla Lynx hrajú ekonomické faktory. V tomto je naša ponuka bezkonkurenčná. Nehovorím len o cene, ale aj o dlhodobých investíciách do slovenského hospodárstva a partnerstvách s lokálnymi firmami. Možno ste zaznamenali náš plán postaviť nový závod v Moldave nad Bodvou. Toto centrum by vytvorilo len v prvej fáze 200 nových pracovných miest, pričom všetkých zamestnancov na prácu vopred pripravíme a vyškolíme. Závod je súčasťou záväzku spoločnosti Rheinmetall voči slovenskej vláde: viac ako 50 percent hodnoty zákazky na výrobu vozidla sa vráti priamo do slovenského hospodárstva prostredníctvom zvyšovania zamestnanosti, investícií a priemyselných partnerstiev.
Ako pokročila spolupráca s firmami na Slovensku?
Vyvíja sa veľmi priaznivo. Milo nás prekvapil počet slovenských firiem z oblasti obrany a strojárstva, ktoré majú záujem spolupracovať. Čo nás neprekvapilo, je kvalita produktov – tú sme po predošlých skúsenostiach očakávali.
Podpísali sme dohody so slovenskými spoločnosťami v celej krajine a rokujeme s desiatkami ďalších firiem.
Už sme hovorili o svojej vízii stredoeurópskej siete na výrobu obranných systémov, ktorá by zahŕňala špičkové firmy zo Slovenska, z Českej republiky a Maďarska. Cieľom je v strednej Európe vyvíjať a ďalej predávať obranné produkty zákazníkom na celom svete. Tento program sa začal realizovať. Odozva na Slovensku bola skutočne veľmi povzbudivá a očakávame veľké veci.
Bude sa závod v Moldave nad Bodvou líšiť od vašich ostatných závodov?
Bude hlavne mimoriadne rozľahlý – 11-tisíc štvorcových metrov výrobnej plochy a 15-tisíc štvorcových metrov testovacej plochy. Bude sa tu nachádzať niekoľko výrobných a integračných liniek, ako aj priestory na lakovanie a testovanie. Slovenský závod bude v rámci našej stredoeurópskej siete slúžiť aj na údržbu a modernizáciu. Lynx je pritom len prvým z produktov, ktoré sa majú v Moldave nad Bodovu vyrábať.
Zo stredoeurópskeho pohľadu bude slovenské centrum úzko spolupracovať s našimi centrami v Nemecku. Ide o osvedčený model – máme napríklad veľké ústredné centrum v Redbanku v Queenslande a štyri „satelitné“ továrne v iných častiach Austrálie.
Aké sú rozdiely v českom a slovenskom tendri, na ktorom sa zúčastňujete s vozidlom Lynx?
V prvom rade musím pripomenúť, že ani slovenské, ani české ministerstvo obrany ešte neoznámili svoje konečné rozhodnutia.
Špecifikácie, ktoré každá z krajín zverejnila, sú vzhľadom na ich úlohy v NATO a geografickú polohu v podstate podobné. Rozdiely sú v detailoch, ktoré súvisia napríklad so štruktúrou peších síl v ozbrojených zložkách.
Rozdielne sú aj preferencie medzi celkovou hmotnosťou a rýchlosťou vozidla. Lynx bol od prvého dňa navrhovaný tak, aby bol maximálne modulárny. Inými slovami, aby sme ho dokázali rýchlo prispôsobiť konkrétnym účelom a nemuseli sme pritom meniť základné prvky, ako je napríklad podvozok. To je zásadná konkurenčná výhoda nášho vozidla.
Máte na Slovensku alebo v Česku iné aktivity, ktoré nesúvisia s Lynxom?
Áno, naše aktivity presahujú rámce tendra na pásové vozidlá, avšak z dôvodu obchodného tajomstva nemôžem zachádzať do úplných podrobností.
V blízkej budúcnosti však očakávame na Slovensku tender na logistické vozidlá a radi by sme sa na ňom zúčastnili so svojím sortimentom ťažkých terénnych nákladných vozidiel. Vyrábali by sa tiež na Slovensku. Ďalším príkladom môže byť výroba munície – v tejto oblasti už spolupracujeme so svojimi stredoeurópskymi partnermi. Treťou oblasťou nášho záujmu je digitalizácia systémov velenia a riadenia ozbrojených síl, ako aj čiastkových jednotiek a špecializovaných štruktúr na úroveň 21. storočia. V tejto oblasti už naše partnerstvá na Slovensku, v Česku a Maďarsku prinášajú veľmi dôležité výhody.
Celý rad produktov budeme predstavovať napríklad 10. až 12. mája na veľtrhu IDEB v Bratislave.
Aké ďalšie konkrétne produkty by ste mohli v budúcnosti ponúknuť Slovensku?
Dúfame, že vzťahy našej spoločnosti so slovenským ministerstvom obrany a ozbrojenými silami budú ďalej prosperovať, a to aj vzhľadom na význam Slovenska pre víziu spoločnosti Rheinmetall o stredoeurópskej priemyselnej sieti.
Máme široké spektrum produktov od pozemných a vzdušných bojových systémov až po riadiace systémy a prostriedky nevyhnutnej logistickej podpory.
Plánujeme reagovať na všetky budúce výzvy na predkladanie ponúk, ktoré vypíše slovenské ministerstvo obrany – napríklad na tender na dodávku nákladných vozidiel pre slovenské ozbrojené sily. Divízia Rheinmetall MAN Military Vehicles sa na ňom zúčastní, a – ako vždy – na dodávke bude spolupracovať so svojimi slovenskými partnermi.
Splnili takzvané priemyselné dni, ktoré ste organizovali v apríli v Bratislave, vaše očakávania?
Áno, naše očakávania dokonca prekonali. V Bratislave sme privítali viac než 150 návštevníkov z radov slovenských firiem a s viacerými z nich sme začali rokovania o konkrétnych podobách spolupráce. Z nášho pohľadu to je zásadný úspech, ktorý, ako veríme, už v blízkej budúcnosti posilní náš dodávateľský reťazec.