StoryEditor

Tvorca prvej balíkomatovej siete na svete: vymysleli sme nový spôsob nakupovania

27.05.2022, 00:00

Keď prvýkrát otváram aplikáciu WOWOX, ostávam prekvapená. K dispozícii mám totiž len jeden produkt, pričom na ďalší si musím počkať až týždeň. Oba sú pritom diametrálne odlišné. Prvým je klávesnica od slávneho youtubera, druhým balančná hra pre deti.

Rozmýšľam, aký je vlastne zámer celého projektu a ako sa dá len s jedným produktom konkurovať veľkým e-shopom, cez ktoré si môžem nakúpiť tisíce, ak nie milióny rôznych tovarov. Pred rozhovorom s tvorcami WOWOXu Daliborom Málekom a jeho dcérou Petrou Kmeťovou mám preto na mysli práve takého otázky. Stretnutie s energickou dvojicou však môj pohľad diametrálne mení. Hneď po úvodných formalitách, nás aj s fotografom Dalibor iniciatívne zavedie k WOWOXmatu. Už na prvý pohľad vidieť, že sa nejedná o klasický balíkomat. Tvorca tohto nápadu  nás zoznamuje s tým, ako jednoducho, len využitím QR kódu, si môžeme tovar vyzdvihnúť. Žiadne zbytočné terminály na kartu. Všetko sa dá vyriešiť len s jednou aplikáciou v mobile.

Neskôr, keď sa Dalibor rozrozpráva, začína mi dochádzať, s akou kapacitou mám tú česť diskutovať. Tento muž v podstate vytvoril prvú sieť balíkomatov, ktorá sa rozrástla zo strednej Európy až do ďalekej Ázie a v čase svojej najväčšej slávy mala InPost Group 27-tisíc strojov v 45 krajinách sveta. Jeho dcéra Petra tiež vo firme nie je náhodou. Bývalá volejbalistka si svoje postavenie tvrdo vydrela v zahraničí a dnes kreuje stratégiu rozvoja celého projektu.

image
Pavol Funtal

Obaja nám postupne odhaľujú celý jeho rozmer a že nejde len o ďalší spôsob doručovania. To vôbec nie. WOWOX je v podstate unikátny spôsob nakupovania. Jeho tvorcovia totiž do balíkomatov už vopred vložia exkluzívny tovar, ktorý pre vás bude zaujímavý. Kto by predsa nechcel získať nové vydanie Harryho Pottera ešte pred tým, ako dorazí na slovenský trh? Vďaka WOWOXu si ho však budete môcť kúpiť cez smartaplikáciu a vyzdvihnúť na výdajnom mieste. Doručenie teda budete mať za nula minút aj za nula eur. K tomu navyše dostanete relevantný darček, ktorý rozšíri funkcionalitu produktu, a vďaka získaným kreditom si ukrojíte poriadnu časť z jeho ceny. Výrobcovia pritom avizujú, že ak ste šikovný, tak dokonca aj celú. Je to šikovné, je to smart a baví vás to. Aj o tom je projekt WOWOX, ktorý práve prichádza na Slovensko.

Ako vlastne vznikol nápad vytvoriť WOWOX?

D.M.: Aby som mohol na túto otázku odpovedať, potrebujem sa vrátiť do histórie. Pred 15 rokmi použila nemecká pošta prvýkrát balíkomat. Bola to však len ďalšia služba v jej portfóliu, ktorá nikdy nemala veľký efekt. Ja som v tom čase už dlhé roky robil s listovými zásielkami. Orientoval som na transakčné dokumenty, ktorých objemy sa postupne začali znižovať kvôli čoraz väčšej digitalizácii. A tak som sa ešte z dvomi kamarátmi z Poľska, ktorí mali rovnaký biznis, rozhodol, že je čas sa pohnúť iným smerom. Keďže sme mali kuriérske spoločnosti, usúdili sme, že ďalší krok sú balíky. No, rozhodli sme sa ich doručovať inak ako všetci ostatní. Ako najlepší a najefektívnejší spôsob sa nám zdal balíkomat, čiže automatické zariadenie. Dokonca sme si ich vyrobili sami, čím sa v podstate datuje vznik prvej siete balíkomatov. V tej dobe to však zďaleka nebola taká známa vec ako je teraz a potrebovali sme ju dostať do povedomia ľudí. Keď pred 13 rokmi Američania spustili premiéru filmu Avatar na DVD, kúpili sme ich 130-tisíc a vložili do dva a pol tisíc balíkomatov po celom Poľsku. A keďže od polnoci bolo oficiálne možné zverejniť premiéru, tak verte či nie, ale do rána do desiatej sme od vtedy predali asi 125-tisíc tých DVD-čiek.

Čím to podľa vás bolo?

D.M.: Ten tovar bol pre ľudí zaujímavý, pretože okolo Avatara bola obrovská kampaň. Bola to premiéra, na ktorú všetci čakali a chceli ju vidieť. My sme im to umožnili hneď, pretože tie DVD-čka tam na nich už čakali. A navyše nám za doručenie neplatili a nám sa to pritom oplatilo, pretože doručovanie je maximálne efektívne, keď sa to robí masívne a anonymne.

Čo s tým však má váš aktuálny projekt WOWOX?

D. M.: Myšlienku WOWOXu v podstate datujem od toho momentu. Pochopil som som, že balíkomat sa dá využiť aj inak ako doručovací kanál a nemusíte si v ňom len vyzdvihnúť tovar, ktorý si objednáte. Ja som to otočil. Tovar tam dám, lebo predpokladám, že si ho vyberiete. Ide o takzvané prediktívne doručovanie.

Skúste konkrétne priblížiť, aké výhody z toho plynú pre zákazníka.

D. M.: Prinášame mu nový spôsob nakupovania, ktorý sa skladá hneď z niekoľkých unikátnych aspektov. Prvým z nich je, že majú doručenie za nula minút. To znamená, že v okamihu keď si kúpia tovar, tam už je. Ďalej majú doručenie za nula eur, pretože kvôli jeho vysokej efektivite zaň nemusia platiť. Zásadná je tiež atraktivita tovaru. Práve preto sa projekt volá WOWOX, lebo musí ísť o niečo WOW, čiže niečo čo je zvláštne, výnimočné a žiadané. A v neposlednom rade k tomu dostane aj relevantný darček zadarmo. Relevantný, pretože rozšíri funkcionalitu produktu.

Vaši klienti musia chcieť veľmi špecifické veci, keď vy ich tam už dopredu vložíte a oni si ich potom kúpia...

D. M.: Iste. Je Avatar špecifická vec alebo nie je?

Na to sa odpovedá pomerne ťažko.

P. K.: Je nové vydanie Harryho Pottera alebo Iphone 14 špecifický alebo nie?

Ale ako viete, že práve toto budú vaši klienti chcieť?

P. K.: Však to je to kúzlo. Ako Tchibo vie, čo má predávať? Každý týždeň donesie nové produkty a rozhodne za vás, aká bude kampaň. Vy nehovoríte čo tam má byť, povedia to oni. Je však pravda, že treba brať veľmi veľa vecí na zreteľ, keď sa plánujú produkty.

Ako si plánujete váš sortiment?

D. M.: Dlhodobo dopredu. Máme jeden tovar týždenne, takže 52 tovarov za 52 týždňov, teda za rok. Je to veľa, je to málo? Je to príliš špecifické, je to málo špecifické? Ťažko polemizovať. Je to naozaj o práci s klientom a výbere toho správneho tovaru.

Vaše produkty ste opisovali ako niečo WOW, teda žiadané, ťažko zohnateľné a trendy. Dnes už predsa mladí ľudia všetko zoženú z Ameriky alebo Číny. Prečo si to majú kúpiť od vás?

D. M.: To je pravda, má to však háčik. Musia byť šikovní, dopredu si za to zaplatiť, doručenie celkom veľa stojí aj istý čas trvá. Na druhej strane, keď my sa dobre trafíme, tak to majú hneď a bez žiadnych komplikácií. Poviem príklad. Teraz máme Ghost klávesnicu od jedného z celosvetovo najznámejších gamerov PewDiePie ako jediní v Európe. Jasné, že si ju v Amerike môžu kúpiť. Budú si ju však kupovať za dlhšie obdobie, za viac peňazí. Plus u nás majú aj ďalšie výhody.

Aké?

D. M.: Integrovanou súčasťou projektu je aj WOWOX environment. Chceme aby ľudí bavilo byť WOWOXákmi a preto pre nich vytvárame rôzne aktivity. Za tie im navyše umožňujeme získavať kredity, ktoré si vedia uplatniť ako peniaze. Už teraz máme rôzne formy ako ich získavať. Od úplne základných po zložitejšie. Napríklad, len za obyčajnú registráciu dostanú v kreditoch 50 centov, za vyplnenie celého profilu jedno euro a ak WOWOX odporučia kamarátovi, ktorý si aplikáciu nainštaluje, dostanú až tri eurá. Kredity tiež môžu získať za video na Tik Toku, recenziu či za kopu ďalších aktivít. Online aj offline. Možno by ste to nečakali, ale na základe nášho prieskumu je až 70 percent našej cieľovej skupiny ochotná robiť offline aktivity. Tie detská, ktoré sedia za počítačmi sami povedali, že zdvihnú zadok a pôjdu spraviť niečo, aby si zarobili. U nás totiž kredity nie sú limitované a keď je niekto šikovný, môže si za ne kúpiť celý produkt.

A neprerobíte, keď budete zadarmo rozdávať toľko peňazí?

P. K.: Určite nie, ten klient musí byť aktívny. Čiže rozširuje našu značku a donesie nám nových ľudí. Je to teda súčasť marketingu.

Takže to máte jednoducho vyrátané?

D. M.: Ľudia si možno myslia, že digitálna reklama je zadarmo, ale to vôbec nie je pravda. Klient nepríde len tak a ak to chcete robiť cez Instagram či Facebook, zaplatíte pomerne dosť. A potom o rok zistíte, že na získanie jedného klienta ste minuli 18 eur. To znamená, že ak mi s tým pomôžete namiesto PR a influencerov vy, tak vám pokojne dám tri eurá, lebo k tomu ešte aj ušetrím a mám takého istého klienta, ako by som získal inou reklamou.

image
Pavol Funtal

Klávesnica od youtbera PewDiePie, ktorú aktuálne ponúkate, stojí takmer 170 eur. Myslíte si, že vaši zákazníci budú mať na to, aby si u vás každý týždeň kupovali produkty?

D. M.: Podľa nášho prieskumu si ľudia pre seba kúpia hodnotnejšiu vec približne raz za šesť až osem týždňov. Preto plánujeme vytvoriť zhruba osem kategórií produktov, ktoré sa budú každý týždeň obmieňať. Pôjde o sortiment pre gamerov, kvalitnú kozmetiku, edukatívne záležitosti, hračky či premiéry kníh a podobne.

Takže budete mať napríklad aj klienta, ktorý si osem týždňov počká, kým príde na rad produkt, ktorý ho zaujíma?

D. M.: Áno, presne tak. A dovtedy bude mať čas robiť aktivity z WOWOXákmi, aby si ukrojil čo najviac z jeho ceny. Preto je dôležitý komunitný prístup. My s klientom nechceme hovoriť len raz za osem týždňov, že tu máš niečo a choď si to kúpiť. My s ním chceme pracovať. Už mesiac dopredu tak uvidí rôzne videá, všelijaké tutoriály a bude mať možnosť si o produkte veľmi veľa zistiť. Nepôjde len o obrázok a cenu ako má na e-shope. Vo veľkej miere tiež môžeme využívať spoluprácu s influencermi, čo veľké e-shopy, ktoré majú tisíce a tisíce položiek, môžu robiť len ťažko. Takže pôjde o oveľa väčšie promo, na aké sme pri väčšine produktov zvyknutí.

P. K.: Nie je to však len o tom jednom človeku. Pre neho síce bude relevantný jeden tovar za osem týždňov, ale medzi tým môže kúpiť darček svojej priateľke, kamarátke, mame alebo príde Valentín či iný sviatok a podobne. Promovanie produktu, ako darčeka pre blízkeho človeka, je jeden z prístupov, ktoré budeme využívať.

D. M.: Časom by sme tiež chceli klientom dávať na výber. Povieme im, že za osem týždňov bude k dispozícii týchto päť tovarov, a predávať budeme ten, ktorý získa najviac bodov.

P. K.: To je pre klienta tiež zaujímavý aspekt, pretože len málokto sa ho pýta. Chceme, však aby vedel, že v našej firme to nie je iba jednostranná záležitosť, ale že sa môže zapojiť a my ho vypočujeme.

Kedy im plánujete začať dávať na výber viac možností?

P. K.: Priamo v aplikácii to bude zaintegrované až postupne, no čoskoro začneme pracovať s anketami. Chceme to riešiť čím skôr, pretože práve klient nám pri výbere produktu vie veľmi pomôcť. Keď si niečo zvolí tisíc ľudí, pravdepodobne pôjde o kus, ktorý nám zaručí úspech.

Projekt WOWOX prezentujete aj tým, že je smart a na všetko stačí jedna aplikácia. Prečo ste sa rozhodli ísť touto cestou?

P. K.: Inšpirovali sme sa dnešnou dobou, keďže čoraz viac ľudí rieši všetko cez svoj smartfón. Užívateľ si tak priamo vo WOWOX aplikácii dokáže nakúpiť špeciálne týždenné produkty a pozrieť aj históriu všetkých objednávok spolu s faktúrami. Aplikácia mu tiež umožní manažovať si miesto a čas vyzdvihnutia tovaru a zároveň aj zmeniť miesto vyzdvihnutia za niekoľko sekúnd, čo pri bežnom balíkomate nie je z fyzikálnych príčin reálne. U nás to umožňuje fakt, že máme naraz vo všetkých balíkomatoch ten istý produkt. K dispozícii bude mať aktuálny QR kód, ktorý pred vyzdvihnutím naskenuje priamo na balíkomate.

Aplikácia tiež obsahuje prehľad o nadchádzajúcich produktoch, so všetkými informáciami, fotkami, popismi, videami, zmienkami a recenziami. Taktiež aj zoznam všetkých WOWOXmatov, integrovaný zákaznícky servis, najfrekventovanejšie otázky a odpovede či prehľad o všetkých spôsoboch, akými je možne získať kredity a o aktuálnych súťažiach a výzvach.

Na ktorých miestach na Slovensku budete?

D. M.: Plánujeme 50 strojov z čoho desať už figuruje v hlavnom meste. V Bratislave k nim pribudne ešte 15 WOWOXmatov a zvyšné budú vo väčších mestách ako sú Košice či Banská Bystrica.

Nie je to málo? Konkurencia má naprieč krajinou asi dvetisíc balíkomatov.

D. M.: Práveže nie. Ak ste kuriérska spoločnosť, musíte mať veľmi širokú sieť balíkomatov, pretože je to len jedna z piatich alternatív ako tovar doručiť, a keď chcete, aby ju vaši zákazníci využívali, musí byť v niečom atraktívnejšia ako tie zvyšné štyri. V prípade balíkomatu je to možnosť vyzdvihnúť si tovar 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Zároveň aj krátky dojazd, pretože ich máte, obrazne povedané, na každom rohu.

V našom prípade ich nemusí byť veľa. Predstavte si, že máte obľúbený obchod. Je nutné, aby mal 128 pobočiek alebo vám ich stačí päť? Nachádza sa v ňom totiž veľmi zaujímavý tovar, za ktorým určite pôjdete. My sme si napriek tomu povedali, že spravíme kompromis a pôjdeme bližšie k ľuďom. Naše balíkomaty sú v atraktívnych lokalitách, čiže v hlavných nákupných centrách. Navyše sme jediná firma na Slovensku, ktorá ich má vo vnútri. Nechceme ísť však za cenu veľkého množstva balíkomatov na úkor kvality. Naše stroje sú iné, smart a jednoduché.

P. K.: Boxy určite netreba mať na každom rohu, no treba ich mať v nákupných centrách, ktoré sú výhodne umiestnené v strede jednotlivých mestských častí. Ale aj tak budeme iní, keď budeme na 25 miestach. Neviem, či vôbec nejaký iný obchod má toľko prevádzok v rámci Bratislavy.

Otázka na záver, kde sa vidíte o desať – dvadsať rokov?

D.M.: Že budeme zaujímaví nielen pre klientov, ale aj pre výrobcov. Vysvetlím. My sme v podstate komunikačno-marketingová platforma, ktorá dáva ľuďom do povedomia tovary. Výrobcovia si tak vďaka nám budú vedieť za týždeň, teda vo veľmi krátkej dobe, overiť záujem o ich produkt ešte pred uvedením na trh. Tá vízia o x rokov teda je, že im dáme na výber z 15 až 20 krajín, v ktorých im po týždni predaja sprostredkujeme informácie o tom, kto si ich produkt kúpil a prečo ho kúpil. Jasné, že to bude služba za ktorú si necháme zaplatiť, no dozvedia sa fakty, ktoré doposiaľ nemajú ako inak zistiť.

image

Dalibor Málek

Pavol Funtal

Dalibora Máleka charakterizujú tí, ktorí s ním pracujú, ako skutočného vizionára s vášňou pre inovácie a realizáciu nemožného. Je priekopníkom v mnohých projektoch a odvetviach, pričom zakaždým priniesol na trh niečo revolučné vo svojej oblasti. Na malom Slovensku stál pri zrode firmy, ktorá ako prvá na svete spustila digitálnu, plnofarebnú vysokorýchlostnú produkčnú tlačiareň trans-promo personifikovaných dokumentov a obálok.

Spoluvytváral a viedol prvú sieť balíkomatov v strednej Európe. Pomáhal s expanziou tohto, svojho času revolučného spôsobu doručovania do východnej Ázie a ďalších krajín sveta. „Vidieť príležitosti tam, kde ostatní vidia prekážky, riskovať vtedy, keď sa ostatní vzdávajú“, týmto sa riadi Dalibor Málek celý svoj život.

image

Petra Kmeťová

Pavol Funtal

Petra Kmeťová žila so svojou rodinou 17 rokov v zahraničí, kde dosahovala excelentné výsledky ako projektová manažérka. „Robte to, čo milujete a milujte to, čo robíte“, tak znie heslo Petry. Ako bývalá profesionálna volejbalová hráčka, nadobudla schopnosť pracovať pod tlakom, efektívne viesť projekty a dokonale zacieliť. Je skvelou projektovou manažérkou pre riadenie viacero tímov naraz, so skúsenosťou v medzinárodných projektoch. Jej zanietenosť a odhodlanie pomáhajú projektom posunúť sa na novú úroveň a bez pochybností vstúpiť na nové trhy. 

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
16. apríl 2024 18:17