StoryEditor

Neprišiel vám online nákup? Koniec ťahania po súdoch, spor vyriešite aj online

01.11.2022, 00:00

Primárnym účelom platformy pre riešenie spotrebiteľských sporov online je poskytnúť spotrebiteľom nový druh možnosti riešenia sporov, ktoré vznikli v rámci online obchodovania. Je to prirodzená reakcia na rýchlo rozvíjajúci sa segment elektronického obchodu. Zvýšená frekvencia online obchodovania, či už vnútroštátneho alebo cezhraničného priestoru, je jednoducho odôvodniteľná, a to najmä väčšou dostupnosťou tovarov poskytovaných online. So zvýšenou frekvenciou online obchodovania je priamo úmerne spojená aj možnosť vzniku sporu.

Prijatie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 z 21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov online) viedlo k zavedeniu platformy pre riešenie spotrebiteľských sporov online. 

Aké sú možnosti riešenia sporov?

Konvenčné riešenie sporov prostredníctvom súdnych orgánov je síce možným riešením sporu, ktorý vznikol v rámci online obchodovania, avšak pri nízkej hodnote sporu, s ktorou je online obchodovanie často spájané, existujú aj jednoduchšie spôsoby. Z časového hľadiska sú efektívnejšie na výsledok samotného riešenia sporov. Na mysli máme riešenie spotrebiteľských sporov prostredníctvom alternatívnych prostriedkov riešenia sporov, medzi ktoré zaradíme napríklad mediáciu, negociáciu alebo rozhodcovské konanie, a iné.  

Platforma pre riešenie sporov online je jedinečná v tom, že spotrebiteľom umožňuje vyriešiť spor za využitia niektorého z alternatívnych prostriedkov riešenia sporov, a pritom online.  

Predmetná platforma je k dispozícií vo všetkých úradných jazykoch Európskej únie, islandčine a nórčine, čo uľahčuje jej využitie nie len pre vnútroštátne, ale aj pre cezhraničné spotrebiteľské spory.  

Platforma je sprístupnená iba pre spory, v ktorých na jednej strane vystupuje spotrebiteľ a na druhej strane obchodník. Nie je ju teda možné aplikovať na spory, ktoré vznikli napríklad medzi dvoma obchodníkmi alebo medzi dvoma fyzickými osobami. Rovnako sa nevzťahuje na spory, ktoré nevznikli pri online obchodovaní, napriek skutočnosti, že by vznikli medzi spotrebiteľom a obchodníkom. V tejto súvislosti tak poukazujeme na prvý značný problém a nedostatok platformy, pre riešenie spotrebiteľských sporov online. Skutočnosť, že jej pôsobnosť je zúžená iba na spotrebiteľské spory v online priestore značne znižuje množinu sporov, ktoré by na jej základe mohli byť vyriešené.

Spôsob predloženia online sťažnosti

Predloženie sťažnosti prebieha prostredníctvom formulára dostupného na platforme pre riešenie spotrebiteľských sporov online. Sťažovateľ – spotrebiteľ vyplní tlačivo dostupné v jazyku, ktorému rozumie. Vo formulári je potrebné označiť obchodníka, a to na základe jeho mena/názvu, jeho e-mailovej adresy, webového sídla ako aj štátu, v ktorom obchodník sídli. Okrem členských štátov Európskej únie je možné konanie začať aj voči obchodníkovi so sídlom na Islande, v Lichtenštajnsku a v Nórsku.

V druhom kroku je nevyhnutné, aby spotrebiteľ identifikoval samotný predmet sporu. Do tejto skupiny zaradíme identifikáciu druhu zakúpeného tovaru či služieb, dátum vykonania nákupu a jeho hodnotu, druh sťažnosti, jej opis a zároveň čo spotrebiteľ žiada.

Vyplnenie sťažnosti je nastavené spôsobom, ktorý je pre spotrebiteľa jednoduchý a jednoducho prístupný, čo spotrebiteľovi uľahčuje vymoženie jeho pohľadávky a nevytára zbytočné náklady, často spojené so súdnym konaním.

Po spracovaní sťažnosti, ktorá bola riadne vyplnená, zašle platforma respondentovi – obchodníkovi informáciu o skutočnosti, že došlo k podaniu predmetnej sťažnosti a zároveň ho vyzve na potrebu dohodnúť sa na subjekte pre riešenie sporov.

 

„Platforma pre riešenie sporov online je jedinečná v tom, že spotrebiteľom umožňuje vyriešiť spor za využitia niektorého z alternatívnych prostriedkov riešenia sporov, a pritom online.“  

 

Proces riešenia sporu online

Subjekty, ktoré sú oprávnené riešiť spory, sú uverejnené na platforme pre riešenie spotrebiteľských sporov online, pričom sú rozdelené podľa jednotlivých štátov, ako aj predmetu sťažnosti. Slovenská republika ako možné subjekty pre riešenie spotrebiteľských sporov uvádza Slovenskú asociáciu poisťovní, Slovenskú bankovú asociáciu, Slovenskú obchodnú inšpekciu, Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad, Úrad pre reguláciu elektronických komunikácii a poštových služieb, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a Združenie na ochranu práv občana (AVES). Každá z inštitúcií zverejňuje zoznam sektorov, v rámci ktorých ponúka možnosť vyriešiť spor, ako aj jazyky, v ktorých je spor možné vyriešiť. Okrem slovenského jazyka je to angličtina, pri niektorých poskytovateľoch aj nemčina či maďarčina.

Pre spotrebiteľa je však dôležitá skutočnosť, že spotrebiteľ je oslobodený od akýchkoľvek poplatkov týkajúcich sa riešenia sporu pri využití niektorého zo slovenských poskytovateľov. Pri niektorých zahraničných poskytovateľoch sa poplatková povinnosť môže líšiť, avšak ide o povinne zverejňovanú informáciu na platforme pre riešenie spotrebiteľských sporov online. Znamená to, že spotrebiteľ sa dopredu môže oboznámiť, či má povinnosť platiť poplatok a zároveň v akej výške.

Respondent – obchodník musí do 10 kalendárnych dní po informovaní o sťažnosti uviesť, či sa zaväzuje alebo má povinnosť využiť konkrétny subjekt alternatívneho riešenia sporov. Pokiaľ obchodník nemá povinnosť využiť konkrétny subjekt, či je ochotný využiť niektorý zo subjektov. Následne bude spotrebiteľovi zaslaná výzva na dohodu, predmetom ktorej bude subjekt pre riešenie sporu. Takúto dohodu je potrebné vykonať do 10 kalendárnych dní.

Po vykonaní dohody bude sťažnosť bezodkladne postúpená subjektu pre riešenie sporu. Každý subjekt pre riešenie sporov uvádza na platforme pre riešenie sporov online aj jednotlivé dôvody, pre ktoré môže riešenie sporu odmietnuť. Častým dôvodom je napríklad skutočnosť, že sa spotrebiteľ vôbec nepokúsil kontaktovať obchodníka, aby s ním priamo vyriešil vzniknutý problém predtým, než podal žiadosť prostredníctvom platformy pre riešenie spotrebiteľských sporov online. Spor tak môže byť vnímaný ako neopodstatnený alebo šikanózny. Pozornosť sa sústreďuje aj na to, či sťažnosť už posudzuje alebo predtým posudzoval iný subjekt riešenia sporov, či vo veci koná súd, a pod.

Po začatí riešenia sporu je potrebné, aby toto konanie bolo ukončené do 90 dní, pričom konanie je zväčša písomne alebo pomocou online prostriedkov. Fyzická prítomnosť strán sporu je vyžadovaná len výnimočne, pričom s takýmto prípadom musia zúčastnené strany sporu súhlasiť.

Na záver

Riešenie spotrebiteľských sporov online predstavuje nový spôsob mimosúdneho riešenia sporov, ktoré vznikli v online priestore. Umožňuje stranám sporu aby vyriešili spor vyplývajúci zo spotrebiteľskej zmluvy pomocou online technológií, a to z pohodlia domova. Veríme však, že by do budúcnosti bolo vhodné aplikovať túto platformu nie len na spotrebiteľské spory, ktoré vznikli v online priestore, ale na všetky spotrebiteľské spory bez ohľadu na ich pôvod, čím by sa ešte viac uľahčilo ich riešenie.

Použité zdroje

  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 z21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov online)
  • Platforma pre riešenie spotrebiteľských sporov online, dostupná na: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2

.

.

.

image
L/R/P advokáti

Mgr. Lukáš Juck

advokát

L/R/P advokáti, s.r.o.

 

Lukáš Juck v súčasnosti pôsobí ako advokát v advokátskej kancelárii L/R/P advokáti, s.r.o. v Bratislave. Už ako advokátskemu koncipientovi sa mu podarilo dotiahnuť do úspešného konca viacero súdnych konaní, ktoré z hľadiska sporovej agendy boli veľmi komplikované. Za pozornosť stojí najmä jeho zastupovanie medicínskej klinky, ktorá v zložitom konaní o náhradu škody vyšla zo sporu úspešne. Pravidelne zastupuje klientov pred súdmi Slovenskej republiky, pred správnymi a inými orgánmi v civilných konaniach.

Od roku 2020 poskytuje na dennej báze komplexné právne poradenstvo technologickej spoločnosti v oblastiach prelomových technológií, partnerstiev so zahraničnými obchodnými partnermi a v právach duševného vlastníctva. Participoval na viacerých akvizičných projektoch. V priebehu rokov 2019 až 2021 poskytoval poradenstvo pri predaji a kúpe veterných a solárnych elektrární na území Európskej únie ako aj mimo nej. V roku 2021 spolupracoval na akvizícii československého franchise reťazca, ktorý má k dnešnému dňu desiatky prevádzok na území Slovenskej a Českej republiky.

V súčasnosti sa venuje najmä obchodnoprávnym otázkam komplexných cezhraničných transakcií, vrátane prípravy dokumentov a poradenstva v oblasti viacerých právnych odvetví so zameraním na zahraničný prvok. Právne poradenstvo poskytuje v slovenskom, anglickom a francúzskom jazyku.

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
05. november 2024 09:04