Peter Sarkocy, SAP Program Manager & Managing Director, Concircle Slovensko s.r.o.Concircle Slovensko
StoryEditor

Nebuďte skostnatení a dajte priestor efektívnym zmenám, ktoré šetria stovky tisíc eur: Skrátenie inovačného cyklu nie je žiadna veda

18.05.2024, 00:00

Všetci žijeme v uponáhľanej dobe, v ktorej sa ekonomika, legislatíva a geopolitická situácia vyvíja zo dňa na deň.

V IT sektore často pociťujeme odklon od tradičných Waterfall metód viac k Agile, DevOps prístupom, ktoré sú za mňa určite fajn, ale má to svoje limity. Najmä pri implementácii komplexnejších ERP, prípadne CRM systémov, kde jeden alebo dva týždne šprintu nemôžu stačiť na dôkladnú analýzu, prípadne testovanie. A pritom biznis stále viac tlačí IT oddelenia ku kratším releasom z pôvodných štvrťročných k dvojtýždňovým, nebodaj týždňovým. Takže hoci včera mobilný operátor ponúkal zlatý, strieborný či bronzový paušál a zarábal na sms-kách aj volaniach, dnes musí ponúkať HBO, Netflix a poistenie. No a pozajtra? Možno, aby zaujal zákazníkov na trhu a odlíšil sa od konkurencie, bude musieť predávať simultánny AI prekladač v telefóne, ktorý bude prekladať do svetových jazykov už počas rozhovoru. Vývoj sa jednoducho nedá zastaviť.

Za posledných pár rokov sa celý IT sektor značne transformoval, no stále mám pocit, že od čias, kedy som pracoval na svojej prvej SAP implementácii, pred 20-timi rokmi, sa toho až tak veľa nezmenilo. Áno, Blueprint sa teraz volá Explore, alebo Fit-to-standard, fáza vývoja sa už volá Realize, no testovanie sa stále robí vo veľkej miere manuálne. A je to pritom testovanie, ktoré takmer polovica IT špecialistov považuje za kľúčový faktor, pre čo najrýchlejšie dodanie softvéru.

Pravdou však je, že klasické integračné testy alebo akceptačné testy pri väčšom ERP projekte môžu trvať v priemere od 4 do 8 týždňov. Popri časovej záťaži nemôžem opomenúť tú finančnú. Samotný IT rozpočet zaťaží spoločnosti niekde v rozmedzí 23 až 28 % na jedno testovanie. Tých testovacích cyklov na implementačných projektoch môže byť, a často to tak je, viac, niekedy aj štyri.

Ďalšou vecou, na ktorú chcem upriamiť je skutočnosť, že testovaniu sa vo väčšine musia venovať tí najskúsenejší a to znamená, aj „najdrahší“ zamestnanci vo firme. Sú to tí najšikovnejší ľudia v spoločnosti, ktorí za „odmenu“ participujú na nudnom manuálnom testovaní.

Testovanie je pritom, a nie je to len môj názor, určite dôležité, keďže každý IT systém je len tak dobrý, ako bol dobre pred spustením aj otestovaný. Tak prečo sa len málokto zamýšľa nad tým, že čas zdĺhavého a nudného testovania, ktorý firmám navyše zamestnáva tých najlepších itečkárov, je možné skrátiť z niekoľkých týždňov či mesiacov na niekoľko dní?

V dnešnej dobe sú už na trhu relatívne dostupné a overené nástroje na automatizovaný testing. Či už open-source software-y ako Sellenium, Cypress, až po plnohodnotné nástroje ako je Tricentis Tosca, Worksoft Certify, UFT a iné. Čiže možnosti sú, tak prečo ich nevyužiť? Veď zhodne sa so mnou asi každý odborník v tejto problematike, že akýkoľvek nástroj je lepší ako manuálne testovanie, keďže aj tu platí, že čas sú peniaze. A ten čas, ktorý investujete do vytvorenia automatizovaného skriptu, teda robota, sa vám zväčša do 18 až 22 mesiacov do systému vráti (ak rátame s väčšou aplikáciou, prípadne ERP či CRM).

Ďalšou výhodou je, že robot sa neunaví, môže bežať 24/7. Nebude ohŕňať nos ani pri testovaní všetkých typov zákazníkov, so všetkými typmi paušálov a dodatočných služieb, ak teda použijem príklad už spomínaných telefónnych operátorov.

Je to jednoducho fakt, testovanie je nudné a človek je tvor omylný. Robot však chyby nerobí. Samozrejme, raz za čas treba spraviť nejakú aktualizáciu, ale žijeme predsa v dobe, kde je možné veľmi efektívne využívať umelú inteligenciu (AI). Jej využitie pri automatizovanom testovaní ponúka obrovské možnosti. Napríklad AI vie úplne spoľahlivo vyhodnotiť, že nové fialové tlačidlo „ĎALEJ“ má úplne rovnakú funkciu, ako predchádzajúce zelené tlačidlo s názvom „OK“. Vďaka tomu je možné použiť tzv.. Self-healing a automatický testovací skript sa dokáže sám opraviť. Nechcem však zachádzať príliš do hĺbky v tejto téme, možno niekedy nabudúce 😊.

Už dlhšiu dobu si pokladám jednu otázku. Prečo sa stále držíme zaužívaných dogiem a nenasadzujeme viac zmien, nových postupov a inovácií, ktoré výrazne uľahčujú procesy? Staré a „rokmi overené“ riešenia nás často brzdia pri implementácii inovačných cyklov, čo je veľká škoda.

Vysvetlím na príklade. Máte klasický ERP implementačný projekt trvajúci 12 mesiacov v celkovej hodnote 6 miliónov eur. Z toho len rôzne testovacie fázy trvajú približne 3 mesiace. Predstavte si, že spomínané 3 mesiace skrátite na 4 týždne, čím ušetríte 2 mesiace. V prípade, že ste IT manažér ste práve ušetrili 1 milión eur na projektových nákladoch pre externú firmu a ďalší milión na interných pracovníkoch. To nie je vôbec zlé. K tomu ste možno ešte usporili aj pár desiatok tisíc eur na HR recruiting-u, keďže nemusíte hľadať nových testerov, ďalších pár stoviek tisíc eur na tzv. replacement nákladoch, ktoré by ste vynaložili na hľadanie nových kľúčových užívateľov, keďže tí starí vyhoreli z frustrácie.

V skratke, vďaka modernému automatizovanému testovaniu softvéru od CONCIRCLE získate viacero výhod a príležitostí ako:

  • odbremeníte najšikovnejších zamestnancov od nudnej a opakujúcej sa práce a tí sa môžu venovať projektom s vyššou pridanou hodnotou
  • výrazne ušetríte na projektových, resp. IT nákladoch
  • s veľmi vysokou pravdepodobnosťou dosiahnete úspor na HR nákladoch (recruiting, retention, remplacement)
  • zvýšite kvalitu systému a zároveň znížite počet produkčných problémov
  • budete môcť nasadzovať jednotlivé release-y častejšie a rýchlejšie

Čiže otázka by nemala znieť či začať automatizovať testovanie, ale kedy a na ktoré procesy. Populácia v Európe starne, podiel obyvateľov v preddôchodkovom veku je stále nižší a nájsť na pracovnom trhu ľudí na manuálne testovanie bude čoraz zložitejšie. Možností sú, stačí ich len využiť.

Autor: Peter Sarkocy, SAP Program Manager & Managing Director, Concircle Slovensko s.r.o.

 

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
21. november 2024 05:30