Tri silné piliere CyberGame: za autorský tím Lukáš Balážik z Národného bezpečnostného úradu, absolútny víťaz tretieho ročníka Vojtech Bardiovský, zástupca hlavného partnera Pavol Závacký, technický riaditeľ spoločnosti Alanata.Peter Mayer
StoryEditor

Našli sme ich! Talenty v kyberbezpečnosti potrebuje celý svet

28.06.2024, 00:00

CyberGame predstavuje atraktívny a netradičný spôsob, ako nadchnúť profesionálov pre kybernetickú bezpečnosť.

Na Slovensku akútne chýba desaťtisíc profesionálov kybernetickej bezpečnosti. Potrebujeme manažérov, právnikov, učiteľov, technológov, programátorov, analytikov aj architektov.

Hľadá ich celý svet. Naša národná kyberbezpečnostná súťaž oslovila vyše osemsto talentov.

Viac ako hra

V treťom ročníku národnej kyberbezpečnostnej súťaže CyberGame sa registrovalo vyše 2 300 účastníkov. Vo finále bodovalo 874 hráčov a hráčok, počínajúc prvákmi na strednej škole a končiac skúsenými programátormi.

Súťaž sa stáva komunitným fenoménom. Funguje aj ako fakultná liga, prípadne vybrané úlohy riešia stredoškoláci a pre profesionálov je CyberGame prestížna tréningová platforma, kde si môžu porovnať zručnosti.

Talenty to nevzdávajú

Základným poslaním CyberGame však zostáva hľadanie talentov, a to sa podarilo aj v prípade víťaza. Vojtech Bardiovský je programátor už viac ako desať rokov a jeho práca nesúvisí s kybernetickou bezpečnosťou. „O tému som sa začal zaujímať, keď som objavil pred dvomi rokmi CyberGame. Hra ma mimoriadne bavila, ale nemal som ani zďaleka vedomosti na umiestnenie, tak som začal vyhľadávať online úlohy. Baví ma zisťovať, ako veci fungujú, a popri tom si zasúťažiť.“

Nadpolovičná väčšina hráčov CyberGame uviedla vek do 25 rokov. Víťaz študentskej kategórie bude viesť kyberbezpečnostný reprezentačný Team Slovakia na európskom finále European Cyber Security Challenge.

Potrebujete ľudí aj nápady

„Vymyslieť a naprogramovať kyberbezpečnostnú hru je extrémne náročné. Sú na to nevyhnutné nielen skúsenosti a odborné vedomosti, ale aj kreativita, ako otázky a úlohy vysvetliť a sformulovať,“ hovorí Jaroslav Ďurovka, riaditeľ Národného centra kybernetickej bezpečnosti.

CyberGame 2024 sa už druhý rok hrala na slovenskej aj anglickej platforme a účastníci boli okrem Slovenska z viac ako päťdesiatich štátov.

Na obsahu záleží

Úlohy pripravili profesionáli z praxe, keďže odborným garantom súťaže je Národný bezpečnostný úrad. V treťom ročníku CyberGame sa „hrali“ tri analytické vetvy – malvérová, forenzná a OSINT analýza, ďalšie vetvy boli venované kryptografii a procesom a riadeniu bezpečnosti. Účastníkov pritiahla aj novinka, ofenzívna bezpečnosť.

Zatiaľ čo prvý rok dosiahol plný počet bodov iba víťaz, v treťom ročníku to bolo sedem hráčov. „Príjemne nás prekvapil väčší počet úspešných riešiteľov, čo svedčí o rastúcej úrovni súťažiacich. Taktiež sme získali viac spätnej väzby, čo nám pomôže ešte viac zlepšiť CyberGame v budúcnosti,“ hodnotí aktuálny ročník Lukáš Balážik, člen autorského tímu.

Ocenenie bolo udelené v rôznych kategóriách s prihliadnutím na vek aj odbornosť. Najlepšie hrajúci učiteľ je Peter Švec z Fakulty prírodných vied a informatiky UKF v Nitre. Zapojil sa rovnako ako v minulom roku s motiváciou naučiť sa o rôznych hrozbách a nových postupoch riešenia problémov kybernetickej bezpečnosti.

K tejto skúsenosti sa pripája aj Michal Šrobár, učiteľ kyberbezpečnosti na 1. Súkromnom Banskobystrickom gymnáziu. Jeho hráčsky výkon ho nominoval na experta v analýze otvorených zdrojov OSINT.

Peter Švec pridáva aj aktualizáciu: „Pri riešení úloh mi veľmi pomohol jazykový model umelej inteligencie, ktorý zrýchľuje a zjednodušuje niektoré činnosti. Osobne som ho využíval pri prepisovaní kódu z jedného jazyka do iného a hľadaní súvislostí, ktoré na prvý pohľad nie sú zrejmé. Musím povedať, že oproti minulému roku sa AI zlepšila a už je pri riešení úloh nápomocná, avšak stále treba rozmýšľať nad tým, čo vygeneruje, a to je dobré.“

Talenty to nevzdávajú

Expert vo vetve kryptografia zverejnil iba krstné meno a je zamestnaný ako implementáror automatickej logistiky. Rieši nielen integráciu softvéru na serveroch zákazníka, ale aj programovanie logiky, ako riadiť tok materiálu prevážaného autonómnymi vozíkmi.

Maroš hodnotí CyberGame ako veľmi poučnú, aj keď neraz našiel „scenár, kde som natrafil na akýsi pomyselný múr, ktorý som nakoniec kúsok po kúsku zbúral. Tento ročník hodnotím ako najlepší z hľadiska úloh. Boli interaktívnejšie, zábavnejšie, ale aj najviac naučili. Vďaka cybergame som si precvičil a vycibril svoje programátorske skúsenosti, za čo patrí organizátorskému tímu veľká vďaka.“

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
18. október 2024 03:17