Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.
Začínal sám v roku 2020. V tom čase prišla korona a všetky plány, ktoré s firmou mal, padli, nakoľko všetko bolo uzavreté. Po období vynúteného útlmu sa však biznis opäť rozbehol. V súčasnosti má firma tím o veľkosti 7 až 8 ľudí, čo Vladimír považuje za relatívne malý, ale efektívny tím. “Som veľmi netrpezlivý človek a vždy mi prekážalo, keď som musel dlho čakať na to, aby som si mohol objednať. Obzvlášť na miestach, kde nejdete za zážitkom z objednávania, ako sú štadióny, foodkurty a reštaurácie s rýchlym občerstvením. Dva roky som žil v Kalifornii, kde som videl tieto inovácie a chcel som ich priniesť aj sem,” hovorí Vladimír Eliáš, zakladateľ Eatster.
Tretí najväčší projekt
Svoje štúdium začal v Brne, pokračoval v Kalifornii a neskôr študoval aj v Južnej Kórei. Najviac času strávil v Kalifornii, a pracoval v San Franciscu. “V USA som spoluzaložil firmu zameranú na vývoj softvéru pre americký trh. Popri tom som rozbehol dva ďalšie startupy," spomína Vladimír Eliáš. "Prvý z nich vytvoril aplikáciu, ktorá pomáhala ľuďom pri výbere zdravších potravín. Stačilo naskenovať čiarový kód produktu v obchode a aplikácia okamžite zobrazila informácie o alergénoch a nutričných hodnotách. Druhý projekt sa zameral na zlepšenie komunikácie medzi starostami a občanmi v mestách a obciach, s cieľom spoločne zveľaďovať okolie." Oba projekty sa mu podarilo predať a toto je aktuálne jeho tretí najväčší projekt.
"Našou hlavnou činnosťou je digitalizácia objednávacích procesov. Ponúkame samoobslužné kiosky, kde si zákazník môže sám vybrať jedlo zo všetkých reštaurácií v rámci foodcourtu. Alternatívne môže využiť aj mobilnú aplikáciu a objednávať priamo od stola pomocou QR kódu," vysvetľuje Vladimír.
Systém je prepojený s kuchynskými displejmi v jednotlivých reštauráciách, ktoré automaticky prioritizujú a zoraďujú objednávky. Zákazníci môžu sledovať stav svojej objednávky na vonkajších obrazovkách. "Zachovali sme aj klasické pokladne pre zákazníkov, ktorí preferujú osobnú obsluhu. Navyše poskytujeme riešenia šité na mieru pre obchodné centrá a štadióny, vrátane predaja vstupeniek na zápasy či fanúšikovského tovaru konkrétnych klubov," dopĺňa Eliáš.
Eatster inovatívne spája tradičný pokladničný systém s online objednávaním, pričom dokáže plnohodnotne nahradiť oba tieto kanály. "Reštaurácie bežne platia mesačný poplatok za klasickú pokladňu a zároveň vysoké provízie (20-30%) online objednávkovým službám. My ponúkame jednotný systém s mesačným poplatkom a províziami len v jednotkách percent," upresňuje Vladimír.
Digitalizácia obsluhy na štadiónoch
Najzaujímavejšie projekty sú určite digitalizácia Foodkurtu v obchodnom centre Europa v Banskej Bystrici alebo v Poprade hokejový štadión, kde funguje vďaka spoločnosti Eatster objednávanie z tribún cez aplikáciu. Počas hry nemusia ľudia čakať na pauzu, ale objednávajú si počas celej hry a neujde im žiaden gól.
Každá sedačka má označenie unikátnym QR kódom. “Vy si ho oskenujete a jednoducho si objednáte, bez toho, aby ste si inštalovali aplikáciu, vytvárali účet, prípadne zadávali kartu. Keď máte Apple, Google pay, veľmi jednoducho si vytvoríte objednávku počas zápasu a zaplatíte,” opisuje Vladimír. Ako ďalej pokračuje, objednávka sa presunie do kuchynského displeja presne v tom sektore, do ktorého radu si chce zákazník objednávku priniesť. Čiže za návštevníka, na základe sektoru, v ktorom sedí, sa priradí najbližší bufet, do ktorého sa pošle jeho objednávku. Počas prestávky je teda pokladník odbremenený od návalu. Pomôže mu niekoľko samoobslužných kioskov a virtuálnych pokladníkov. Tým pádom neprijíma pokladník zákazníkov sekvenčne jedného po druhom, ale paralelne prichádzajú objednávky od piatich, šiestich ľudí naraz, tým pádom je aj kuchyňa produktívnejšia a znižuje sa chybovosť. Takto je možné zabezpečiť obsluhovanie celých 90 minút futbalového zápasu. Cez prestávku si zákazníci vedia objednávku vyzdvihnúť v bufete pri kiosku, alebo ju dostanú priamo počas zápasu.
“Máme aj objednávanie z reštauračných vozňov slovenských železníc priamo z miesta. Momentálne pracujeme na digitalizácii foodkurtu v Auparku v Bratislave. Takto máme rozpracovaných asi sedem ďalších obchodných centier,” rozpráva Vladimír Eliáš.
Odvážna firma
“Snažíme sa robiť veci inak, a ísť do toho, do čoho sa konkurencia zatiaľ nehrnie. Vytvorili sme veľký ekosystém, ktorý sa primárne sústreďuje na samoobslužný predaj. Máme jasne určený náš cieľový trh, máme veľký ekosystém a máme jasne stanoveného cieľového zákazníka, ktorému šijeme produkty na mieru.
Odvážne to bolo určite aj v tom, že som začínal sám v biznise, zrazu sme museli poskytnúť najvyššiu kvalitu, keďže jedlo musí byť odovzdané teplé a načas. Sú tam tisícky objednávok za deň. Z môjho pohľadu je to odvážne,” hodnotí Vladimír Eliáš. Zároveň sa spoločnosť Eatster stretávala aj s odporom, nakoľko ľudia v reštauráciách majú zaužívaný nejaký systém, majú radi svoj papier a pero a neradi sa ho zbavujú. A digitalizácia zatiaľ nie je všade vítaná. Ale každý, kto ju vyskúšal, po čase zistil jej benefity. Prevádzkové náklady sa výrazne znížili a priemerná výška objednávky sa zvýšila. Reštaurácie sa nemusia tak veľmi spoliehať na zamestnancov, kde je vysoká fluktuácia a je potrebné ich zaškoľovať. Je to hlavne typické pri reštauráciách rýchleho občerstvenia.
Analýza ukázala, že ľudia, ktorí chodia na futbale do foodkurtu alebo reštaurácie, nechodia za zážitkom z objednávania, ale prídu si pozrieť zápas a oceňujú, že jedlo majú rýchlejšie a lacnejšie.
“Snažíme sa, aby sa reštaurácia nezbavovala personálu, ale presunula ho tam, kde je potrebný. Napríklad do väčšej starostlivosti o zákazníka alebo do kuchyne, ktorá potom rýchlejšie funguje. V podstate im vieme zabezpečiť prijímanie objednávok cez naše samoobslužné kiosky alebo priamo cez nášho digitálneho čašníka, cez naše QR kódy,” predstavuje Vladimír. Zároveň prináša spoločnosť nových zákazníkov do centra tým, že kiosky sú umiestnené pri vstupoch, a ak aj tí ľudia neprišli primárne do centra za jedlom, dostanú sa takto k foodkurtom a aj do obchodov.
Plány do budúcna
Čo sa týka budúcnosti, spoločnosť Eatster plánuje rozšíriť digitalizáciu do ďalších zmysluplných oblastí. "Vidíme potenciál v prepojení eCommerce s tradičným fyzickým kontaktom. Zákazník obchodného centra si cez náš kiosk alebo aplikáciu bude môcť objednať napríklad holiča, termín u operátora na pošte, ale aj všetky ostatné služby, ktoré centrum ponúka - od solária až po nechtové štúdiá," vysvetľuje Vladimír Eliáš. Objednávku je možné vytvoriť buď z mobilného telefónu ešte pred návštevou centra, alebo priamo na mieste. Aplikácia poskytuje množstvo praktických funkcií, ako napríklad filtrovanie podľa zliav či diétnych obmedzení (vegetariánske, bezlepkové jedlá). Zákazník sa tak vie rýchlo zorientovať a efektívne skombinovať viaceré služby - napríklad nákup jedla spolu s ďalšími službami centra.
Pre firmu je kľúčové zabezpečiť bezproblémové fungovanie objednávkového systému, minimalizovať chybovosť a zvyšovať priemernú hodnotu nákupného košíka prostredníctvom cross-sellingu. "Našou víziou je prepojiť všetky služby tak, aby si zákazník mohol jednoducho objednať kávu z kaviarne, hamburger z fastfoodu a zároveň si rezervovať termín u holiča," vysvetľuje Vladimír Eliáš. "Chceme, aby samotný proces objednávania bol zábavný, podobne ako na hokejovom štadióne v Poprade. Tam si zákazník po vytvorení objednávky môže spraviť fotografiu pri kiosku, systém automaticky pridá do fotky maskota a snímku si môže poslať na email. Všetky tieto služby sú dostupné pod jednou strechou."
Eatster získava investíciu od Slovenskej sporiteľne a mieri na športové štadióny
“Prvotná investícia bola môj čas. Prvotný prototyp som vyvíjal a vytváral väčšinou sám. Mám vyštudované IT a znalosti z iných odborov, čiže základy som vedel postaviť.
Získal som prvé peniaze od investorov v hodnote 300 000 eur a postavil tím ľudí,” hovorí Vladimír. Momentálne cez spoločnosť prechádza okolo troch miliónov ročne v rámci predajov. Každým rokom to rastie o 100 percent, obraty sú zatiaľ relatívne nízke, za minulý rok to bolo len 150 000 eur. Tento rok verí, že by to mohlo byť vyše 200 000 eur.
"Významným míľnikom pre nás je podpora zo strany Slovenskej sporiteľne vo forme konvertibilného úveru vo výške pol milióna eur. Vidíme prepojenie medzi našimi produktami a plánujeme vytvárať spoločné balíky služieb pre zákazníkov," vysvetľuje Vladimír. Táto spolupráca nie je náhodná, keďže Slovenská sporiteľňa pozná spoločnosť už dlhšie: „Eatster poznáme bližšie od nášho bootcampu v roku 2022. Odvtedy sme sledovali ich cestu, či a ako sa im darí rozvíjať sa ďalej. Riešenie Eatsteru nás zaujalo, realizovali sme aj spoločný pilot, keď sme si ho vyskúšali v Starej tržnici v Bratislave,” vysvetľuje Michal Vanovčan, výkonný manažér Seed Startera Slovenskej sporiteľne.
Spoločnosť Eatster pokračuje s expandovaním aj naďalej: "Aktuálne pripravujeme rozsiahlu kampaň zameranú na digitalizáciu objednávkového systému na všetkých ôsmich hlavných futbalových štadiónoch na Slovensku, ktoré budú v júni budúceho roka hostiť majstrovstvá Európy do 21 rokov,” doplnil Vladimír Eliáš. Záujem o technológiu spoločnosti prejavilo aj množstvo hokejových štadiónov, s ktorými plánuje nadviazať spoluprácu v priebehu budúceho roka. Aj tieto úspechy a cieľavedomosť spoločnosti Eatster zaujali Slovenskú sporiteľňu. „Vidíme v nich potenciál aby zmenili, respektíve zlepšili fungovanie trhu s foodcourtami. Či už v nákupných centrách, staniciach, štadiónoch alebo ďalších miestach. Preto s nimi už dlhšiu dobu rokujeme o investícii Seed Startera. Trúfam si povedať, že sme tesne pred dohodou, verím že ju čoskoro budeme môcť oznámiť aj verejnosti,“ vysvetľuje Michal Vanovčan, výkonný manažér Seed Startera Slovenskej sporiteľne.