Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.08.2018, 00:00

Rok 2018 bude pre Tatravagónku rekordný

O ďalších plánoch firmy spod Tatier a jej akvizičných chúťkach hovorí v rozhovore pre HN Alexej Beljajev, predseda predstavenstva spoločnosti Tatravagónka Poprad.

Majetok: 110 miliónov eur
Zdroj: Optifin Invest
Zdroj: Pavol Funtál

Čo zlákalo Tatravagónku, že sa intenzívne zaujíma o prevzatie krachujúceho nemeckého výrobcu nákladných vagónov WBN Waggonbau Niesky?
Je to po niekoľkýkrát, čo sa ocitli v insolvencii. My sme o Niesky mali záujem už v minulosti, keď naposledy menila majiteľa. Myslíme si, že vagónka Niesky má pre nás potenciál – z hľadiska technického rozvoja a z toho hľadiska, že naše zváranie je stále na takej cenovej úrovni, ktorá by umožnila čiastočnú finalizáciu výrobkov v Nemecku. Treba povedať, že značná časť klientov preferuje nemecké výrobky a sú za to ochotní zaplatiť viac. Ponuku na prevzatie sme podali cez našu nemeckú spoločnosť, zvažujeme ich následnú fúziu.


Odbory v Nemecku tvrdia, že Slováci tlačia na zníženie miezd vo fabrike v priemere 2 500 až tritisíc eur ročne a zamestnancom chcú vziať i ďalšie benefity. Prečo má Tatravagónka také podmienky?
My tam žiadne základné mzdy znižovať nechceme. Je však pravdou, že o mzdách stredného a vyššieho manažmentu si myslíme niečo iné, medián sa pohybuje niekde úplne inde. Mzdy robotníkov sú však úplne v poriadku. My tam chceme zaviesť ten istý systém, ktorý funguje všade u nás, kde existujú prémiové ukazovatele. Ak pracovníci splnia stanovené výkonové ukazovatele, tak dostanú presne tú istú mzdu, ako mali pôvodne. To nemôže byť tak, že vy nám dajte peniaze a potom my niečo možno urobíme. Čiže my chceme – najprv vy nám niečo urobte a ak to bude v poriadku, tak my vám dáme peniaze. Ten istý problém sme mali na začiatku v našej spoločnosti ELH Eisenbahnlaufwerke v Halle.


Ako to dopadlo?
Dnes to tam funguje ako hodinky. Každý tam vie, za čo pracuje, či je to fond využívania pracovného času, produktivita, objem výroby, zisk. Na základe týchto ukazovateľov sme pripravení im doplatiť všetky benefity. V tomto smere šiel aj návrh na nemeckých odborárov v Niesky.


O vagónku v Niesky sa zaujíma aj svetová jednotka vo výrobe koľajových vozidiel – čínska korporácia China Railway Rolling Stock Corporation. Je to ťažký súper?
Samozrejme, je to najväčší výrobca vagónov na svete. Ale toto nie je moje rozhodnutie. To je rozhodnutie nemeckých veriteľov, Niesky a odborárov. Toto si musia rozhodnúť oni. My sme našu finálnu ponuku odovzdali predminulý týždeň.


Na nemeckom trhu je vaša skupina etablovaná. Ako sa rozvíja príbeh výrobcu podvozkov ELH, ktorý ste prevzali pred šiestimi rokmi?
Spoločnosť je v poriadku, robí kladné čísla a zisky. Jej objem výroby je zhruba 20 až 25 miliónov eur ročne, čiže sme ju úspešne asanovali. Vyrábame tam normálne aj špeciálne podvozky. Zamestnávame v nej 160 až 180 ľudí.


Popradský podnik má svoj sesterský závod aj v srbskom meste Subotica. Aký výrobný program má fabrika Bratstvo a kto sú jej zákazníci?
V Subotici sa nám darí veľmi dobre. Je vypredaná pomaly do konca budúceho roka. Tento rok tam zvyšujeme objem výroby zhruba o sto percent, čiže rastieme z 20 na 40 miliónov eur, čo už je slušný objem. Čiastočne vyrába nejaké komponenty pre nás (pre Tatravagónku Poprad, pozn. red.), ale hlavné kontrakty má smerom na DB Bahn, na Nemecko a získava ich bez problémov.


Na Balkáne zatiaľ k masívnej obnove vozňového parku príliš nedochádza. Prečo?
Niečo robíme aj pre Balkán, ale ten má jeden problém, že tam funguje veľa malých opravovní s jednou dielňou, kde ten vagón nejakým spôsobom opravuje za nejakú cenu. Do tých dielní si však žiadny normálny používateľ vagónov svoje vagóny opraviť nedá. A po druhé, dnes nemáme dôvod s tými cenami ísť dole pre to, aby sme prácu získali. My máme práce dosť.


Nedávno v Srbsku skrachovala vagónka Goša, ktorá patrila slovenskému podnikateľovi Vladimírovi Poórovi. O túto fabriku nemáte záujem? Prečo?
Nie. Goša bola pre nás mŕtvy projekt. My sme mu od začiatku neverili. S Gošou sa musí vysporiadať niekto iný.


V Česku sa usilujete o získanie problémovej vagónky bojujúcej s insolvenciou známej ako Legios. Ide o mimoriadne komplikovaný príbeh, ktorý riešia súdy už niekoľko rokov.
Áno. To by som však povedal tak: ak sa naskytne situácia, že by sme mohli alebo by nám niekto ponúkol vstúpiť do Legiosu, tak áno. Určite by sme to

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.