Čo zlákalo Tatravagónku, že sa intenzívne zaujíma o prevzatie krachujúceho nemeckého výrobcu nákladných vagónov WBN Waggonbau Niesky?
Je to po niekoľkýkrát, čo sa ocitli v insolvencii. My sme o Niesky mali záujem už v minulosti, keď naposledy menila majiteľa. Myslíme si, že vagónka Niesky má pre nás potenciál – z hľadiska technického rozvoja a z toho hľadiska, že naše zváranie je stále na takej cenovej úrovni, ktorá by umožnila čiastočnú finalizáciu výrobkov v Nemecku. Treba povedať, že značná časť klientov preferuje nemecké výrobky a sú za to ochotní zaplatiť viac. Ponuku na prevzatie sme podali cez našu nemeckú spoločnosť, zvažujeme ich následnú fúziu.
Odbory v Nemecku tvrdia, že Slováci tlačia na zníženie miezd vo fabrike v priemere 2 500 až tritisíc eur ročne a zamestnancom chcú vziať i ďalšie benefity. Prečo má Tatravagónka také podmienky?
My tam žiadne základné mzdy znižovať nechceme. Je však pravdou, že o mzdách stredného a vyššieho manažmentu si myslíme niečo iné, medián sa pohybuje niekde úplne inde. Mzdy robotníkov sú však úplne v poriadku. My tam chceme zaviesť ten istý systém, ktorý funguje všade u nás, kde existujú prémiové ukazovatele. Ak pracovníci splnia stanovené výkonové ukazovatele, tak dostanú presne tú istú mzdu, ako mali pôvodne. To nemôže byť tak, že vy nám dajte peniaze a potom my niečo možno urobíme. Čiže my chceme – najprv vy nám niečo urobte a ak to bude v poriadku, tak my vám dáme peniaze. Ten istý problém sme mali na začiatku v našej spoločnosti ELH Eisenbahnlaufwerke v Halle.
Ako to dopadlo?
Dnes to tam funguje ako hodinky. Každý tam vie, za čo pracuje, či je to fond využívania pracovného času, produktivita, objem výroby, zisk. Na základe týchto ukazovateľov sme pripravení im doplatiť všetky benefity. V tomto smere šiel aj návrh na nemeckých odborárov v Nie...
Zostáva vám 85% na dočítanie.