StoryEditor

Najvplyvnejší faktor úspechu je ekonomická situácia v krajine

30.06.2004, 00:00
Popredné európske spoločnosti po niekoľkých rokoch uťahovania opaskov opäť zažívajú rozvoj. Vzhľadom na hospodársky pokles a nestále akciové trhy sa v roku 2002 a v časti roku 2003 museli zamerať na znižovanie nákladov a reštrukturalizáciu, no v druhej polovici minulého roka už začali rozmýšľať o ďalšom rozvoji. Preto nie je prekvapením, že mnohé spoločnosti z vlaňajšieho zoznamu uvoľnili miesto dynamickejším nováčikom. Do tohtoročného rebríčka sa vrátilo len 26 firiem z minuloročného, zmizol napríklad belgický Electrabel, francúzsko-španielska tabaková spoločnosť Altadis či francúzsky Carrefour.
Základom rebríčka je index Standard & Poor's Europe 350, ktorý sleduje výsledky významných spoločností v 17 západoeurópskych krajinách. Jeho komponenty reprezentujú približne 70 percent trhovej hodnoty všetkých európskych akcií a firmy sa do indexu dostávajú podľa svojej trhovej kapitalizácie, ziskov, tržieb a ich medziročnej zmeny a ďalších faktorov.

Náš zákazník - náš pán
Keď nemecká automobilka Porsche v roku 2002 predstavila v Ženeve športovo-úžitkový model Cayenne, mnohí znalci ohrnuli nos. No spoločnosť na základe prieskumu trhu zistila, že kupci sú ochotní minúť peniaze práve na tento druh vozidla značky Porsche. Cayenne, ktorý z nuly dosiahne rýchlosť 100 km/h za 5,6 sekundy, sa stal veľkým hitom najmä v USA a vysoký dopyt po ňom vlani zvýšil tržby automobilky o 15 percent a zisky o 22 percent.
Porsche vďaka tomu, že sa prispôsobilo želaniu zákazníkov, zaujalo prvú priečku výročného rebríčka 50 najlepších spoločností, ktorý druhýkrát vypracoval týždenník BusinessWeek. "Jediná vec, na ktorej záleží, je úspech a plnenie sľubov," hovorí výkonný riaditeľ automobilky Wendelin Wiedeking.
To majú všetky spoločnosti z množstva sektorov spoločné: podobne ako Porsche zareagovali na potreby spotrebiteľov.
Ako uvádza BusinessWeek, napríklad britskému Tescu sa darí vďaka údajom z jeho vernostnej schémy, kde pomocou karty Club-card zbiera informácie o nákupe a častých zákazníkov odmeňuje príťažlivými zľavami. Analytici považujú túto spoločnosť, ktorá želania svojich klientov sleduje aj prostredníctvom dotazníkov či ankiet, za najlepšiu pri využívaní nazbieraných informácií. Tesco napríklad zistilo, že spotrebitelia oproti minulosti chcú viac informácií o výživnej hodnote potravín, a tak nový systém označovania toto želanie zákazníkov plní.
Podobný príbeh môže porozprávať dánska lodiarska spoločnosť A.P. Moller-Maersk Group, ktorá na základe nezávislých ankiet poskytuje klientom správnu kombináciu služieb, predovšetkým na rýchlo sa rozvíjajúcich trasách medzi Áziou a Severnou Amerikou. Najväčší úspech jej prináša veľká kapacita a rýchlosť kontajnerových lodí a vysoká kvalita služieb lodného aj pozemného personálu. Maersk vďaka tomu preberá konkurencii zákazníkov a dokonca bola schopná zvýšiť poplatky bez straty klientov.

Tajomstvo úspechu
K úspechu dopomáhajú aj akvizície a mnohé z veľkých spoločností v najnovšom rebríčku ich v posledných rokoch zrealizovali celý rad. Svojím konaním tak vyvrátili dlho uznávaný názor, že fúzie a akvizície hodnoty skôr ničia než zvyšujú. Najnovšia štúdia spoločnosti Boston Consulting Group totiž zistila, že akvizične aktívne firmy obyčajne produkujú vysoké dividendy, ktoré približne o jedno percento ročne presahujú dividendy spoločností, ktoré vykonali málo akvizícií alebo žiadne.
No úspech nespočíva iba v akvizíciách a brilantnej stratégii manažmentu. Európskym firmám vlani pomohli aj priaznivejšie ekonomické podmienky, keď sa hospodárstvo eurozóny začalo po troch rokoch stagnácie zotavovať. Pociťuje to najmä švédsky maloobchodný reťazec Hennes & Mauritz a britská hotelová sieť Hilton Group, ktorých činnosť sa rozbieha súbežne s ekonomikou.
Pretrvávajúci hospodársky rast v Španielsku, ktorý prekonal aj najväčšie krajiny eurozóny, vysvetľuje prítomnosť troch španielskych strojárskych a stavebných spoločností v rebríčku - Grupo Ferrovial, Grupo ACS a Abertis Infraestructuras.
Spoločnostiam, ktoré pracujú na americkom trhu, pomohol hospodársky rast v USA. Jedným z príkladov je Royal Bank of Scotland Group Plc, ktorá vďaka tomu zaznamenala vlani vzostup tržieb o 12 percent a ziskov o 31 percent.

Dominancia Británie
Pri pozornom preskúmaní rebríčka sa ukáže niekoľko zaujímavých faktov. V prvom rade udrie do očí dominancia Británie v rebríčku BusinessWeek. Spomedzi 50 spoločností je 24 britských a v prvej desiatke ich je sedem. Čiastočne je príčinou fakt, že Británia má oveľa viac kótovaných podnikov než hociktorá iná európska krajina, čo zvyšuje pravdepodobnosť umiestnenia. No analytici za hlavný dôvod označujú rast britského hospodárstva, ktorý nebol prerušený už 47 štvrťrokov a neustále prekonáva rast eurozóny. Ďalším kľúčovým faktorom je podľa týždenníka väčšia pružnosť britskej ekonomiky, ktorá spoločnostiam poskytuje dostatočný priestor na rozvoj.
Zaujme aj ďalší fakt. V prvej päťke je okrem Porsche aj ďalší automobilový koncern - francúzsky Peugeot. Početné zastúpenie majú aj maloobchodné reťazce. Profitujú z nákupnej horúčky spotrebiteľov, pod ktorú sa podpísali rôzne výhody pri platení platobnými či kreditnými kartami. Mnohé banky, napríklad HSBC Holdings alebo francúzska Société Générale, ťažia z nízkych úrokových sadzieb a energetickým spoločnostiam, ako ENI a BP, v neposlednom rade pomohol vzostup cien ropy v poslednom období.

Najdôležitejšie: hospodárstvo
Najvplyvnejším faktorom je ekonomická situácia v krajine. Napríklad v Nemecku dosiahla nezamestnanosť 10 percent a spotrebitelia teda skôr šetria peniaze na horšie časy. Nie je preto prekvapením, že do rebríčka sa dostal iba jeden nemecký obchodný reťazec - Metro. Na druhej strane v Británii, kde je nezamestnanosť na 30-ročnom minime, sa obchody vzmáhajú. Jediným reťazcom z eurozóny je v rebríčku španielsky Inditex, ktorý mladých ľudí vo viac než 40 krajinách zaujal živými módnymi trendmi a schopnosťou zásobiť trh rýchlejšie než jeho konkurenti.
Zaujímavý je aj fakt, že v rebríčku sa nachádza len päť nemeckých a päť francúzskych spoločností, hoci obidve krajiny tvoria až 40 percent hrubého domáceho produktu Európskej únie. Táto nerovnováha vyplýva predovšetkým z nepružných trhov práce, neustálych kompromisov v rozhodovacom procese a veľkého bremena vo forme systému sociálneho zabezpečenia. Naproti tomu Španielsko, ktoré tvorí len 7,6 percenta európskeho HDP, vďaka vyššiemu rastu a slabšej regulácii dostalo do rebríčka štyri firmy.

Absencia celých sektorov
V rebríčku chýbajú celé sektory, napríklad letecká doprava. Letecké spoločnosti - a nielen v Európe - totiž zápasia s tvrdou hospodárskou súťažou, vysokými cenami palív a dôsledkami pretrvávajúcich obáv z teroristických útokov.
Z telekomunikačného sektora sa do rebríčka dostala len jediná spoločnosť: taliansky Telecom Italia Mobile. Dôvodom sú dôsledky prepadu akciových trhov na začiatku roka 2002, z ktorého sa telekomunikácie ešte úplne nespamätali. Niektoré firmy, ako francúzsky France Telecom, síce zažili udivujúci comeback, no ich výsledky za tri roky stále zaostávajú za inými korporáciami.
Jedinou technologickou firmou je nemecký SAP, keďže podobne ako telekomunikácie sa aj tento sektor vyrovnáva s turbulenciou z posledných troch rokov. V dôsledku vysokých strát z investícií na akciových trhoch v rokoch 2000 a 2001 sa do rebríčka nedostala ani jedna poisťovňa.
Medzi nováčikmi v rebríčku sú tri spoločnosti, ktoré sa vlani nedostali dokonca ani do indexu S&P 350: britský správca fondov Man Group, Grupo Ferrovial a Grupo ACS. Novou tvárou je aj pivovar SABMiller, ktorý v roku 2002 prevzal americkú firmu Miller Brewing Co., čo mu dopomohlo k zvýšeniu tržieb o 37 percent a ziskov až o 118 percent. Výrazný posun zaznamenal aj nemecký energetický koncern E.ON, ktorý dobrá stratégia manažmentu a dve veľké fúzie katapultovali z 275. na 36. miesto. Úsporný program pomohol spoločnosti zmeniť stratu 696 miliónov eur v roku 2002 na minuloročný zisk 3,95 miliardy eur.

Nejasná budúcnosť
Otázkou zostáva to, ako bude vyzerať situácia o 12 mesiacov. Úrokové sadzby začínajú stúpať a ekonómovia upozorňujú, že spotrebiteľom môžu zobrať chuť na výdavky, čo pocítia najmä maloobchody a banky. Na druhej strane však najúspešnejšie sú tie spoločnosti, ktoré pod vedením pružného a skúseného manažmentu vytvárajú silné značky a rozvíjajú úzke vzťahy so spotrebiteľmi. Tak znie vzorec dlhodobého úspechu.

BusinessWeek Europe 50 (vybrané ukazovatele)
Por. Spoločnosť Krajina Sektor Tržby 2003 Zisk 2003 Návratnosť
(mil. USD) (mil. USD) kapitálu (v %)
1 Porsche Nemecko Auto 5 582 565 30,5
2 BHP Billiton Británia Materiály 13 146 1 601 16,2
3 SABMiller Británia Potravinárstvo 7 869 543 10,7
4 Renault Francúzsko Auto 37 525 2 480 18,2
5 HSBC Holdings Británia Financie 47 914 7 390 12,1
6 HBOS Británia Financie 32 879 3 559 15,2
7 Man Group Británia Financie 1 268 492 28,5
8 ENI Taliansko Energetika 51 487 5 585 20,9
9 GUS Británia Maloobchod 10 957 687 16,1
10 Imperial Tobaco Group Británia Tabak 4 645 611 535,4
11 Next Británia Maloobchod 3 652 356 107,2
12 Tesco Británia Maloobchod 44 730 1 597 13,4
13 A.P. Moller-Maersk Dánsko Doprava 21 129 2 323 18,7
14 VINCI Francúzsko Priemysel 18 111 541 18,4
15 BP Británia Energetika 195 885 8 647 13,9
16 Royal Bank of Scotland Británia Financie 37 340 5 863 8,0
17 Centrica Británia Energetika 26 029 726 19,1
18 TIM Taliansko Telekomunikácie 11 782 2 342 32,1
19 Continental Nemecko Priemysel 11 534 314 15,8
20 Reckitt Benckiser Británia Maloobchod 5 390 710 32,2
21 Grupo Ferrovial Španielsko Priemysel 6 026 341 19,4
22 Royal Dutch Petroleum Holandsko Energetika 101 944 6 186 17,3
23 Société Générale Francúzsko Financie 32 992 2 612 13,1
24 Barclays Británia Financie 27 388 3 983 16,1
25 Total Francúzsko Energetika 104 652 7 025 23,1
26 National Grid Transco Británia Energetika 13 113 1 595 87,6
27 Grupo ACS Španielsko Priemysel 8 825 230 12,8
28 Marks & Spencer Group Británia Maloobchod 12 051 802 21,6
29 Norsk Hydro Nórsko Energetika 20 626 1 317 12,3
30 Shell Transport & Trading Británia Energetika 67 963 4 124 17,3
31 Sanofi-Synthélabo Francúzsko Zdravotníctvo 8 048 2 076 32,8
32 Metro Nemecko Maloobchod 53 595 496 11,9
33 Wolseley Británia Priemysel 11 934 433 16,3
34 Abertis Infraestructuras Španielsko Priemysel 1 226 355 11,4
35 Lloyds TSB Group Británia Financie 22 439 4 724 32,7
36 E.ON Nemecko Energetika 42 541 3 950 13,3
37 H&M Hennes & Mauritz Švédsko Maloobchod 5 288 700 31,7
38 Inditex Španielsko Maloobchod 3 974 438 24,9
39 Scottish & Southern Energy Británia Energetika 7 439 650 25,0
40 SAP Nemecko IT 7 025 1 077 29,0
41 FöreningsSparbanken Švédsko Financie 7 390 695 15,1
42 GlaxoSmithKline Británia Zdravotníctvo 31 124 6 527 56,1
43 Hilton Group Británia Hotely 12 964 163 4,4
44 UBS Švajčiarsko Financie 41 342 4 111 17,7
45 Fortis Belgicko Financie 49 355 2 197 18,5
46 OMV Rakúsko Energetika 7 644 392 14,7
47 Groupe UCB  Belgicko Zdravotníctvo 2 966 338 19,1
48 Enel Taliansko Energetika 28 937 2 509 11,9
49 Rio Tinto Británia Materiály 7 772 1 270 15,4
50 BG Group Británia Energetika 5 207 1 115 18,9
Zdroj: BusinessWeek
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/anketa, menuAlias = anketa, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
09. december 2025 00:50