StoryEditor

SuperStar alebo tam, kde končí jedna karaoke šou

15.04.2005, 00:00
Po úpornom hľadaní dnes večer aj Slovensko konečne nájde svoju prvú SuperStar -- aspoň teda na obrazovke verejnoprávnej televízie. Ale nie poslednú. Generálny riaditeľ STV Richard Rybníček už totiž prezieravo kúpil aj ďalšie pokračovanie programu.
Po úpornom hľadaní dnes večer aj Slovensko konečne nájde svoju prvú SuperStar - aspoň teda na obrazovke verejnoprávnej televízie. Ale nie poslednú. Generálny riaditeľ STV Richard Rybníček už totiž prezieravo kúpil aj ďalšie pokračovanie programu. Napriek tomu zostáva v pozadí davovej hystérie prevažne tínedžerov pomerne zaujímavá otázka: Majú mať "zavedení" slovenskí hudobníci dôvod na obavy z novej, časťou médií mimoriadne posilňovanej, konkurencie? Prvé signály také niečo naznačujú...

Lesk a bieda konkurencie
Pomerne veľké šance dáva časti finalistov SuperStar hudobník a bývalý bubeník skupiny Tublatanka Juraj Černý. Aj preto nemá pochybnosti, že na domácej scéne sa konkurencia skutočne rozrastie. Takémuto predpokladu nahráva aj úspech českej víťazky Anety Langerovej, ktorá napriek svojmu rockovému imidžu nielenže predala počas minulého roka najviac platní, ale tromfla aj Luciu Bílú a vyhrala divácku súťaž Týtý. Na druhej strane, producent Jozef Šebo vyzýva k opatrnosti - konkurencia je síce dobrá vec, ale nesmie sa preháňať zatracovaním všetkého, čo sa za posledné roky na Slovensku zrodilo. Naráža tak na vyjadrenia porotcov, režiséra programu i ľudí točiacich sa okolo súťaže, ktorí tvrdia, že u nás za posledných pätnásť rokov nevzniklo nič hodnotné a že všetci finalisti spievajú lepšie ako celá slovenská profesionálna hudobná brandža dokopy. "Kde je potom Tásler, Müller alebo Zuzka Smatanová," pýta sa Šebo. Zároveň netají, že SuperStar je geniálna zábavná súťaž. "Len ma trochu uráža, keď ju niekto povyšuje na umenie," hovorí známy producent s dôvetkom - čokoľvek poviem, bude aj tak tlmočené ako obyčajný prejav žiarlivosti.

Krach na burze... v New Yorku
Ako finančný krach na burze v New Yorku pred mnohými rokmi. Tak vníma Juraj Černý dosah fenoménu SuperStar na stojaté vody slovenského hudobného šoubiznisu. Podľa neho totiž finalisti prídu na základe talentu, ale najmä šťastia, k niečomu, k čomu sa normálny človek dopracuje len veľmi tvrdou prácou v priebehu niekoľkých rokov. "Tvrdá práca ostatných hudobníkov sa začína ľudovou školou umenia, založením kapely, s ktorou roky hráva po pivniciach a mnohými inými aktivitami." Cítia teda ostatní profesionáli krivdu? "Ťažko povedať, pretože aj v minulom storočí cítili krivdu tí, ktorí museli normálne pracovať a dosiahli menej ako ostatní. Ale taký je život. To sú tie zlomové situácie, ktoré nemôže nikto predvídať alebo ovplyvniť," vysvetľuje Černý.

Predvarený nováčik
Podľa Jozefa Šeba môžu situáciu zásadne ovplyvniť médiá - práve zúrivá medializácia okolo SuperStar môže ublížiť skutočným hudobníkom, pre ktorých v nich nezostane miesto. "Mladí zo SuperStar sa naučili za päť minút to, čo nechcú robiť slušní hudobníci. Keď niekto buchne do Miklu, najskôr zavolá Nový Čas, až potom políciu," prízvukuje Šebo. Tak sa podľa neho zmenila nevinná hra na bitku o veľké peniaze: "Aj obyčajná hudobná konkurencia má dve stránky: muzikálnu a finančnú." Pravdepodobne vie, o čom hovorí. Už dnes nie je žiadnym tajomstvom, že novovzniknuté vydavateľstvo Sony BMG Music poskytne priestor na nahrávanie vlastných projektov viacerým finalistom. Paradoxom tak zostáva, že absolútny nováčik na popovej scéne dostane oveľa väčšiu finančnú podporu ako ktorýkoľvek iný začínajúci spevák. Viac ako pol milióna korún si totiž môžu pýtať len skutočné hudobné hviezdy. "Keby zajtra hral na námestí aj Erick Clapton, deti sa zaujímajú o SuperStar. Ako zvykne hovorievať Bolek Polívka - je doba, kde host vyhazuje číšníka," uzatvára Šebo, inak manažér Jany Kirschner.

Budúcnosť má viac tvárí
Ak súťažiaci zvládnu víťazstvo a slávu, ktorá zložila aj iných majstrov svetovej hudobnej scény a dostanú sa do nahrávacích štúdií, budú musieť vynaložiť veľké úsilie a talent, aby ukázali, čo v nich skutočne je. Ak to nespravia, zanedbateľný počet kvalitných textárov ani skladateľov, ktorými Slovensko disponuje, im cestu k sláve a bohatstvu len ťažko pomôže nájsť. "Na Západe, kde sú produkčné tímy chrliace nové skladby, majú nové objavy šancu. Ale tu nie sú autori. A ak aj sú, všetci dobrí autori sú sami sebou. Richard Müller, Ivan Tásler, Zuzka Smatanová," poznamenal Šebo. Väčším optimistom zostáva Juraj Černý, ktorý verí, že každý z finalistov má isté predpoklady na to, aby išiel svojou cestou, rástol a aby sa z neho stal plnohodnotný spevák. "Predovšetkým finalistky by mohli zaplniť miesto absentujúcich slovenských speváčok: napríklad Martina Šindlerová by mohla zaujať miesto chýbajúcej kantilénovej speváčky, Katka Koščová zasa hudobných žánrov s hlbšou filozofiou." Černý pritom neskrýva obavu o ďalší osud najúspešnejších finalistov, ktorí sa dostanú do rúk domácim "žralokom" pop music. "Tí majú síce bohaté skúsenosti a mladých spevákov komerčne usmernia, ale nie som si istý, či to bude ich vlastná a kvalitná cesta." Ako by teda malo vyzerať ideálne oživenie hudobného priemyslu v SR? "Napríklad, keď IMT Smile vydá album a celé Slovensko je hore nohami a nie keď sa len vymenia tváre na firemnom večierku Alianzu," naznačil Šebo.

Rozprávka ako návrat do reality
Opätovný nárast záujmu o hudbu, znovuobjavenie slovenskej hudobnej divy Mariky Gombitovej či swingových hudobných nástrojov, zviditeľnenie talentovaného klaviristu a nová éra vtipných moderátorov, ktorú odštartovali Pyco s Adelou a Brunom, sa aj v budúcnosti určite zapíšu k hlavným kladom súťaže Slovensko hľadá SuperStar. Dnes sa môžeme tešiť aspoň ďalšiemu rozprávkovému hitu s názvom Ranná esemeska v podaní Martiny Šindlerovej. Tá sa, podobne ako infantilné slová skladby Kým smieš snívať, tak máš nádej, hodí do sladkej komunistickej éry zatvárania očí, nie však do až nebezpečne pragmatického 21. storočia, v ktorom zahraniční speváci spievajú o holení nôh, žiarlivosti a nevere. Mimochodom, práve táto finalistka počas celej súťaže neskrývala záujem o náročnejšie, resp. menej konformné žánre. Túto, prinajmenšom tragikomickú, situáciu veľmi presne opísal Juraj Černý. "Kvalitná a zdravá pop music vzniká vtedy, keď ju robia generační spolupútnici. To znamená, že autori textov, hudby, interpreti, muzikanti, producenti a dokonca aj štúdioví zvukári sú generačne spriaznení." To sa o autoroch posledného hitu Ranná esemeska pamätajúcich obdobie Kaskadérov a Bielych kvetov - Kamilovi Peterajovi a Vašovi Patejdlovi - so všetkou úctou k ich práci, povedať nedá. Aj preto Černý pochybuje, či si dnešní "-násťroční" o niekoľko rokov naozaj s láskou vyberú zo zaprášenej poličky platňu a nostalgicky zaspomínajú na typické ranné esemesky ich mladosti.

Iluzionisti za pultom
Aj programy typu Vadkerti Talkshow či niektoré články, hlbšie sa zaoberajúce menej známym pozadím súťaže, už dávnejšie naznačili, že "transvestita Erik, Barbie Girl alebo Macko uško" neprešli konkurzom vďaka svojmu speváckemu výkonu. V skutočnosti išlo o marketingový kalkul, ktorý mal pohľadom na bizarnosť týchto figúrok pobaviť znudený národ. Že porotcovia mali podľa scenára rozdelené úlohy na zabijaka nádejí a dobrého deduška v okuliaroch. Že... Pochopili ste? Veď aj porotcovia sa nám to už dlhší čas snažia vysvetliť. SuperStar by mala dnes večer vyhrať Martina. Neprekáža, že je skôr mechanická speváčka. Ani to, že Katka je vyzretejšia, citlivejšia a muzikálnejšia. Ako reklamná tvár Avonu by určite zaujala menej ako krásna tvár Martiny Šindlerovej.
01 - Modified: 2003-01-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Na konflikt doplácajú Palestína aj Izrael 02 - Modified: 2003-01-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Iracká tlač kritizuje rezolúciu OSN
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. apríl 2024 16:34