Už zakrátko si budú môcť majitelia bankových platobných kariet v Česku vyberať hotovosť aj pri nákupoch u obchodníka. Ide o službu nazývanú cashback a majitelia kariet spoločnosti MasterCard by ju mali začať využívať už v tomto roku. Majitelia kariet VISA od začiatku budúceho roku, pričom spoločnosť uviedla, že sa už dohodla so všetkými bankami v Česku.
Podľa Jána Čarného, generálneho riaditeľa spoločnosti MasterCard Europe pre Poľsko, Česko a Slovensko, rokovania o zavedení tejto služby na Slovensku sa začali o niečo neskôr ako v Česku a zatiaľ nie sú známe podmienky na zavedenie služby cashback u nás.
Hotovosť len s nákupom tovaru
Samotná služba sa bude dať v Česku využiť len súčasne s nákupom tovaru alebo služby a bude možné vybrať si hotovosť do výšky 1 500 Kč, uviedla spoločnosť VISA. Obchodníkom cashback znižuje náklady súvisiace s manipuláciu s hotovosťou v pokladniciach.
Spoločnosť VISA ponúka túto službu v niekoľkých európskych krajinách, napríklad v Dánsku, vo Švédsku alebo vo Veľkej Británii. Tam funguje táto služba už viac ako 20 rokov a je veľmi obľúbená. Podobne v USA, kde ju využíva každý druhý majiteľ platobnej karty. Táto služba býva vo svete poskytovaná spravidla zdarma. V tomto roku zaviedli niektoré banky službu cashback aj v Poľsku.
Slovenské banky a služba cashback
"Momentálne pracujeme na prieskumoch, analyzujeme používanie kariet našimi klientmi a to všetko by nám malo pomôcť pri finálnom rozhodovaní, či zavedieme túto službu na trh. Súčasťou analýz sú aj rokovania s kartovými spoločnosťami vrátane kalkulácie predpokladaných nákladov na strane banky a prepočet efektívnosti takejto služby," uviedol pre HN Juraj Tomanka, vedúci odboru kartových produktov Slovenskej sporiteľne.
"Službu cashback poskytujeme na kreditnej karte Blue od American Express a funguje tak, že klientovi sa raz ročne pripíše na jeho kartu kredit v hodnote 0,5 % zo všetkých nákupov, ktoré v predchádzajúcom roku kartou realizoval. Klient tak získa späť 0,5 % vynaložených prostriedkov za každý nákup. O inej verzii služby zatiaľ neuvažujeme," informovala nás Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky.
"Zavedenie služby Cashback k platobným kartám v blízkej budúcnosti neplánujeme, neustále však sledujeme dopyt klientov a ponuku služieb prispôsobujeme ich potrebám, ako aj trendom na trhu," uvádza sa v stanovisku hovorcu Tatra banky Romana Začku.
Klienti Dexia banky môžu vyberať platobnou kartou hotovosť v pobočkách slovenských bánk a v pobočkách Slovenskej pošty (poštomaty). Zatiaľ nie je možné vyberať hotovosť u obchodníkov prostredníctvom POS terminálu, uvádza sa v stanovisku Dexia banky.
Službu cashback zatiaľ nepripravujú ani v UniBanke, v stanovisku banky sa však uvádza, že jedným z možných termínov jej spustenia by mohol byť budúci rok.
Poštomat vydáva peniaze na pošte
Poštová banka inštalovala na slovenských poštách 1100 poštomatov. Ide o konkurenciu služby cashback. V súčasnosti poskytuje Poštomat tri služby
-- výber hotovosti pre majiteľov všetkých platobných kariet -- spoločnosti MasterCard, VISA a ZBK,
-- overenie zostatku na účte pre majiteľov kariet vydaných Poštovou bankou,
-- úhrada poštových poukážok, faktúr, inkasa a iných platieb na pošte -- len pre majiteľov kariet vydaných Poštovou bankou.
Pripravuje sa ďalšie rozšírenie služieb. O obľube využívania poštomatov svedčí skutočnosť, že kým k 31. decembru 2005 boli prostredníctvom poštomatov zrealizované transakcie v objeme 612 mil. Sk, za prvý polrok 2006 to boli už transakcie v objeme1 800 mil. Sk.
Dohodnúť sa na pravidlách
Slovenské banky navzájom diskutujú o možnosti zavedenia služby cashback na slovenskom trhu. V zásade by malo ísť o službu, ktorá by mala byť prístupná len pre tzv. domáce transakcie, t. j. transakcie realizované kartami vydanými na Slovensku a použitými v POS termináli tiež len na Slovensku. Na to, aby mohla služba spoľahlivo fungovať, je potrebné, aby sa banky dohodli na vnútorných pravidlách pre tieto typy transakcií:
-- aká môže byť maximálna výška sumy pre cash back,
-- aká musí byť minimálna suma nákupu na to, aby mohol byť cash back realizovaný,
-- aký by mal byť percentuálny pomer medzi nákupom a cash backom.
Je potrebné, aby uvedené pravidlá boli dohodnuté a následne oznámené držiteľom kariet.
Dve možnosti zavedenia služby cash back na slovenský trh:
-- Službu by mohli zaviesť banky koordinovane a naraz, avšak k takejto dohode medzi bankami zatiaľ neprišlo. Zavedenie služby predstavuje značné investície, vôľa menších bánk, resp. bánk s menšou klientskou bázou, zaviesť túto službu je menšia.
-- Službu zavedú len vybrané banky, prípadne iba niektorá z bánk. Mohlo by sa teda stať, že tento typ služby by bol prístupný len pre klientov týchto bánk a tiež len na niektorých POS termináloch. To by mohlo vytvárať tlak na ostatné banky, aby sa k tejto službe pridali, v prípade pozitívneho ohlasu na strane klientov a obchodníkov.
Spracované z podkladov SLSP