StoryEditor

Up! dá prácu viac Slovákom, ako sa čakalo

06.12.2011, 23:00

 Malé rodinné autá, ktoré pre európsku jednotku v predaji áut, automobilku Volkswagen, vyrába bratislavský závod, sú doslova hitom. Táto asi tristo miliónov eur vysoká investícia vytvorí totiž vo Volkswagene Slovakia namiesto 1 500 nových pracovných miest v konečnom dôsledku ešte o tristo najviac. „Predlžujeme nábory nových zamestnancov až do konca marca 2012,“ vyhlásil Wilfried von Rath, člen Predstavenstva Volkswagenu Slovakia pre personálnu oblasť. Podotkol, že dôvodom je okrem iného rozširovanie produkcie vozidiel o rad New Small Family a prípravy na prevádzku novej lisovne.

Predaj sa už začal
Up!-y sa začali v Nemecku predávať tento týždeň, už predpredaj však ukázal, že Nemci si môžu spokojne mädliť ruky. „Od 13. septembra zaznamenal up! už 10-tisíc predbežných objednávok,“ povedal už pred troma týždňami Ulrich Hackenberg, vedúci vývoja značky Volkswagen. Koľko Nemcov, ktorí sa zatiaľ z týchto automobilov môžu tešiť zatiaľ ako jediní, si vozidlo objednali k dnešnému dňu, spoločnosť nespresnila. Začiatkom roka sa však dostanú aj na trhy západnej Európy, pričom na náš trh prídu začiatkom marca.

Problémový je budúci rok. Odborníci vtedy očakávajú prepady v predajoch. Na otázku HN, ako je možné, že Volkswagen sa nebál prijať ľudí v tomto čase, ekonomický analytik Tatra banky Boris Fojtík reagoval, že k tomu mohol prispieť i flexibilnejší Zákonník práce: „Vďaka nemu môžu prijať viac ľudí bez obáv, že by ich museli v prípade potreby draho prepúšťať.“

Letí červená
Miniautá sa vyrábajú vo viacerých farbách, a to v bielej, červenej, čiernej, bledomodrej, striebornej, striebornej metalickej a čiernej metalickej. Podľa našich zistení je však najväčší záujem práve o bielu a červenú.

Pre výrobu malých rodinných vozidiel, konkrétne Volkswagenu up!, Škody Citigo a Seatu Mii, hľadá jeden z našich najväčších exportérov ľudí s technickým vzdelaním, môže ísť o absolventov, ale aj o ľudí s praxou v tomto biznise. „Uplatnenie nájdu v karosárni, lakovni i montáži vozidiel radu New Small Family bratislavského závodu,“ konkretizuje Wilfried von Rath.

Kia už má väčšinu prijatých
Up!-y sa zaraďujú medzi malé a úsporné automobily. Ich konkurenciou je napríklad nový model, ktorý bude vyrábať trnavský závod PSA Peugeot Citröen – Peugeot 208, ale napríklad aj Hyundai i30. Ako tvrdí Fojtík, dopyt po lacnejších a úsporných automobiloch bude aj v nadchádzajúcom roku, kedy sa očakáva vypuknutie recesie v eurozóne.

„V tomto roku by sa mohlo na Slovensku vyrobiť 620- až 640-tisíc áut,“ tvrdí Fojtík. Nové modely očakávajú aj v Kii a PSA. Kia už dokonca, ako nám potvrdil hovorca Dušan Dvořák, 900 ľudí prijala: „V náboroch plánujeme pokračovať ešte začiatkom roka, keď budeme prijímať ďalších približne 80 ľudí hlavne do výroby motorov.“ Nový model tu tak spolu vytvoril tisíc nových pracovných miest. „Sériovú výrobu novinky máme naplánovanú na druhý štvrťrok 2012,“ dopĺňa Dvořák. PSA vďaka ich 208-čke dá prácu 800 Slovákov.

Automobilky majú cieľ jasný – v budúcom roku by všetky chceli využívať kapacity na maximum. Volkswagen plánuje vyrobiť 400-tisíc vozidiel, Francúzi 300-tisíc a na rovnaké číslo by si mohla trúfnuť i Kia. Niektorí analytici tvrdia, že tieto sny sa splniť môžu, upozorňujú však, že rozhodne ekonomický vývoj. Fojtík je pesimistickejší. Podľa neho budúcoročný dopyt naše autobilky nedonúti využívať výrobné kapacity naplno.

 

„Podľa našich odhadov by sa produkcia mala blížiť maximálne k 750-tisíc kusom,“ vraví. Ak by sa naplnili plány automobiliek, v roku 2012 by sme vyrobili historicky najviac vozidiel, a to až jeden milión áut.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/financne-noviny, menuAlias = financne-noviny, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
26. apríl 2024 03:09