Na čom sa spotrebitelia nechajú v banke najčastejšie nachytať?
Veľmi často sa spoľahnú na reklamy, prípadne sa obrátia s požiadavkou o úver len na svoju banku, či na jednu alebo dve banky. Takto však majú veľmi malú šancu získať najvýhodnejšie podmienky.
Čo nám banky pri vybavovaní spotrebných úverov zvyknú „zamlčať“?
Dôležité je vedieť, že čím dlhší čas si klient pri spotrebnom úvere zvolí, tým viac preplatí. Napríklad pri úvere vo výške 10-tisíc eur a úrokovej sadzbe 12 percent by na úrokoch preplatil pri splatnosti 10 rokov 7 200 eur a pri splatnosti päť rokov len 3 350 eur. Takže skrátením splatnosti je možné výrazne ušetriť. Na druhej strane čím je kratší čas splatnosti, tým je mesačná splátka vyššia.
Je možné banku „dotlačiť“ do lepšej ponuky?
Od banky je potrebné si pýtať ponuku a veľmi otvorene hovoriť o tom, že nie je jediná, ktorú žiadame o ponuku. A že až na základe ponúk si vyberieme najvýhodnejšiu. Banka bude motivovanejšia ponúknuť zľavy, prípadne iné benefity.
Na aké otázky sa treba pripraviť zo strany banky?
Banka pri prvej návšteve spraví predbežný skóring klienta, to znamená, že sa bude pýtať na príjem, vek, vzdelanie, aké má úvery a koľko mesačne spláca. Prípadne aké má ďalšie výdavky. Otázok bude, samozrejme, viac. Pokiaľ klient podpíše žiadosť o úver, banka si niektoré údaje preverí, napríklad príjem v Sociálnej poisťovni, čerpané a splácané úvery v minulosti si preverí v úverovom registri a pod.
Viac informácií o tejto téme
nájdete v utorkových Hospodárskych novinách.