StoryEditor

Recept na hviezdny tím

02.06.2005, 00:00
Ako dať dokopy ideálny tím? Vyvážene kreatívny a pracovne výkonný. V ekonomike, vo vede, v umení alebo v športe. Poviete si: Veď to je predsa samozrejmé! Ak má vzniknúť hviezdny tím, treba v ňom sústrediť ozajstné hviezdy!

Vytvoriť hviezdy tím nie je až také jednoduché. Tímy s množstvom hviezd síce naozaj zo začiatku fungujú, aspoň načas, ale zárukou úspechu tento prístup veru nie je. V pomerne veľkom počte prípadov zlyháva. Uvedieme dva príklady: futbalový klub Real Madrid a hokejový New York Rangers. Najočividnejšie je to v športe, kde vládnu jasné pravidlá. Na prvý pohľad vidno, kto je úspešný a kto nie, a kto má na čom aký podiel. Podobne značný podiel hviezd, ktoré jednotlivo excelujú, nezaručuje úspech tímov ani v ekonomike či vo vede a v umení. Hoci tu posúdenie kvality vyžaduje časový odstup, najmä v dvoch posledných spomenutých sférach.

Dilema rozmanitosti
Aj to je dôvod, prečo sa pri formovaní tímu dostala do popredia zásada rozmanitosti tímu. Veď ho zostavujeme preto, aby v ňom bolo osoby s rôznymi myšlienkami, schopnosťami a zdrojmi. Ak preverené inovácie z jednej oblasti zavedieme do inej, podporíme tvorivosť. Vyriešime staré problémy, inšpirujeme nové myslenie.
"Namiešať" správnu rozmanitosť tímu sa však ukázalo ako veľmi ťažké. Až to vzbudzuje skôr dojem "mágie" rôznych manažérskych guru ako metodického prístupu. Rozmanitosť totiž často vedie aj ku konfliktom a zlej komunikácii - či už rozsahom alebo obsahom. Ľudia preferujú partnerstvo s predchádzajúcimi spolupracovníkmi, s ktorými si rozumeli, a s priateľmi. No tak len zväčša opakujú staré prístupy. Ako sa dostať z tejto dilemy?
celkovo exaktné riešenie predložila štvorica amerických bádateľov zo Severozápadnej univerzity v Evanstone (štát Illinois) a Stanfordovej univerzity (štát Kalifornia). Tím viedol Roger Guimerŕ z prvej inštitúcie a výsledky uverejnili v časopise Science.

Dva vstupy
Vedci si uvedomili, že najlepšie bude vyjsť z reálnych údajov o úspešnej tvorivej spolupráci. A keďže nejde iba o nakreslenie "mapy" spolupráce, ale aj o zachytenie pravidiel a dynamiky nadväzovania tvorivých kontaktov, údaje treba spracovať nástrojmi matematickej teórie sietí, ktorá skúma vzťahy množstva prvkov.
Ako vstupné údaje bádatelia zvolili dva súbory informácií. Jednak približne storočné záznamy o muzikáloch na Broadwayi. Netýkali sa hercov, ale skladateľov hudby, autorov libriet a textov piesní, choreografov, režisérov a producentov. Druhým súborom boli publikácie zo štyroch vedných odborov: zo sociálnej psychológie, z ekonómie, ekológie a astronómie. Bádatelia zistili, že kým pri muzikáloch optimálny počet členov úspešného realizačného tímu do 30. rokov minulého storočia sa zvýšil na sedem a odvtedy kolísal okolo tohto čísla, pri vedeckých úlohách v spomenutých odboroch, ktoré vyžadujú tímový prístup, stále rastie - v prvých dvoch lineárne, v druhých ešte rýchlejšie.

Kľúče k úspechu
Guimerŕ s kolegami parametrami vyjadril hlavné skutočnosti, ktoré sprevádzajú zakladanie tvorivých tímov. Potom si všímali, ako ich hodnoty súvisia s doloženou výkonnosťou najúspešnejších. Výsledky vložili do pomerne jednoduchého počítačového modelu.
V zásade tým získali "recept" na zostavenie hviezdneho tímu. Neprekvapuje, že je dôležité, aby v ňom bolo dosť hviezd, veteránov príslušných odborov - ich nadpolovičné zastúpenie je prvý kľúčový parameter. Ani to, že ich treba doplniť nováčikmi, aby neprevážilo rutinérstvo, tlmiace tvorivosť.
Nové je to, že by sa nemali dávať dokopy hocakí veteráni, hoci v minulosti porovnateľne úspešní. Lebo druhým kľúčovým parametrom je, aby predtým nespolupracovali. Iba vtedy do tímu vkladajú nezávislú kombináciu skúseností, preukázaného talentu a hlbokej tvorivosti. Keď sa doplnia neortodoxne tvorivými talentovanými nováčikmi, pravdepodobnosť úspechu je vysoká.

Tím alebo osamelí géniovia?
V Science výsledky Guimerŕovho tímu komentoval Albert-László Barabási z Notredamskej univerzity (štát Indiana, USA). Zdôraznil, že spoločenské javy, akým je zostavenie naozaj úspešného tímu, sú stále zložité a vymykajú sa striktne vedeckému prístupu. No vďaka búrlivému rozvoju teórie sietí už úsilie o "zexaktnenie" podobných procesov nevyzerá tak beznádejne ako ešte nedávno. Najmä ak sa teoretické modely budú overovať na obrovských súboroch údajov o správaní a sociálnych i profesionálnych kontaktoch ľudí, ktoré generuje moderná doba - záznamoch o telefonátoch, e-mailoch, cestovaní (aj z GPS) a transakciách kreditnými kartami. Tieto súbory, samozrejme, možno zneužiť. V horšom prípade na akýsi variant orwellovského Veľkého brata. V lepšom prípade v rámci reklamy a marketingu. No pri dodržiavaní pravidiel pomôžu optimálne vyriešiť rad spoločenských problémov, s ktorými sa zatiaľ nevieme vyrovnať.
A napokon: podľa Barabásiho nebudú ďalšie podobné úspechy, hoci aj v metodike zostavovania hviezdnych tímov, záležitosťou osamelého génia, ale tímu.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
20. apríl 2024 07:57