StoryEditor

Barbara Šípošová: Automobilky chcú ľudí nielen nájsť, ale si ich aj udržať

21.06.2006, 00:00

Aké sú vaše doterajšie skúsenosti s náborom? Je pre Slovákov takáto práca dostatočne atraktívna?
- Proces náboru pre výrobný závod PSA Peugeot Citroën predstavuje jeden z najväčších projektov v tejto oblasti na Slovensku. Do roku 2007 zamestnáme 3 500 ľudí v najrôznejších profesiách. Viac ako 41-tisíc žiadostí o prácu jednoznačne svedčí o tom, že Slováci majú záujem pracovať a zamestnanie v PSA Peugeot Citroën je pre nich atraktívne. Príchodu našej spoločnosti na Slovensko prechádzala podrobná analýza pracovného trhu. Naše pôvodné predpoklady pokiaľ ide o počet a kvalifikáciu ľudí sa v princípe naplnili. Otázkou je, či aj v najbližšej budúcnosti môžeme očakávať dostatok kvalifikovaných odborníkov pre oblasť automobilového priemyslu.

Zaujímajú sa o prácu v trnavskej automobilke aj ľudia zo vzdialenejších regiónov ?
- Trnavský závod skupiny PSA Peugeot Citroën je v súčasnosti dôležitý predovšetkým z hľadiska regionálnej zamestnanosti. Aktuálne zamestnávame okolo 2 200 ľudí, z nich takmer polovica pochádza z trnavského regiónu. Podobné je to pri pohľade do databázy záujemcov o prácu v závode. S našimi rastúcimi potrebami, keď do roku 2010 plánujeme zamestnať 5 300 ľudí, bude samozrejme rásť podiel tých, ktorí budú prichádzať zo vzdialenejších oblastí Slovenska.

Podporuje PSA mobilitu pracovnej sily, ktorá je na Slovensku tradične veľmi nízka?
- Slovensko v porovnaní mobility pracovnej sily zaostáva za krajinami západnej Európy. Tento jav má pomerne hlboké korene. Súvisí so silnými rodinnými putami a väzbou na región, z ktorého človek pochádza. K objektívnym prekážkam patrí stále nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, ktorá sa odráža v možnostiach riešiť bytovú otázku alebo dopravu. Podľa našich skúseností sa to týka viac ľudí s nižším vzdelaním.
Sme si vedomí tohto faktu a pre jednoduchší prístup k zamestnaniu bude pre zamestnancov závodu k dispozícii sieť ubytovacích kapacít. Tvorí ju 750 bytov a 800 miest v ubytovniach. Uhrádzame 20 až 50 percent nákladov na nájomné a poskytujeme ďalšie výhody pri kúpe bytu. V oblasti dopravy rokujeme so zodpovednými orgánmi o optimalizácii dopravných spojení do závodu.

Máte alebo ste mali so získavaním ľudí na niektoré profesie problém?
- Nábor takého počtu ľudí, aký potrebujeme na rozbeh závodu, zahŕňa množstvo profesií a pracovných profilov. Je pravda, že niektoré pozície sa obsadzujú dlhšie, nemožno však jednoznačne povedať, že Slovensko má v súčasnosti nedostatok vhodných ľudí v niektorej z týchto oblastí.
Prioritou našej personálnej politiky je nielen ľudí nájsť, ale si ich aj udržať. Okrem práce so špičkovými technológiami a motivujúceho finančného ohodnotenia ponúkame možnosti osobného a profesijného rastu. Súčasťou prípravy na zamestnanie sú jazykové kurzy, stáže v slovenských aj francúzskych školiacich strediskách, rovnako ako možnosť doplniť si chýbajúce kvalifikačné predpoklady. Zamestnancom trnavského závodu sa tiež otvára možnosť zapájať sa do medzinárodných projektov v rámci skupiny PSA Peugeot Citroën. Máme na zreteli aj mimopracovný život. V tesnej blízkosti závodu je k dispozícii lekár a lekáreň. Podporujeme rozličné spoločenské aktivity zamestnancov - športové alebo kultúrne stretnutia.

Na nedávnom zasadnutí HN Clubu v Trnave ste povedali, že okolo roku 2010 bude automobilový priemysel v SR potrebovať okolo 53-tisíc nových pracovníkov. Myslíte si, že náš trh práce a kapacity odborného školstva dokážu vygenerovať takýto počet ľudí ?
- Našou úlohou je vyslať jednoznačný signál, že automobilový priemysel a technické odbory majú na Slovensku dobrú perspektívu. Zodpovednosťou štátnych orgánov bude vytvoriť dostatočné vzdelávacie kapacity. Už teraz spoločne s ďalšími partnermi hľadáme spôsoby, ako systémovo riešiť naše budúce potreby.
Vo fáze budovania závodu sme začali spoluprácu s vybranými vzdelávacími centrami v Trnave a Bratislave, ktoré zaškoľujú našich zamestnancov. Vzhľadom na špecifickosť technológií, s ktorými pracujeme, to bolo jediné, aj keď pomerne drahé riešenie. V ďalšej fáze preto vidíme jediné efektívne riešenie v spolupráci a dialógu s rezortom školstva.

Akým spôsobom by sa podľa vás dalo zatraktívniť štúdium technických odborov na stredných a vysokých školách? Myslíte si, že naše odborné školy dokážu čeliť výzvam, ktoré pred nimi stoja v súvislosti s prípravou kvalifikovaného personálu pre automobilový priemysel?
- Stretla som mnoho kvalitných a motivovaných ľudí, ktorí pracujú v našom školstve a som presvedčená, že aj vďaka spolupráci s automobilovým sektorom nájdu spôsoby, ako pripraviť ľudí, ktorých na Slovensku potrebujeme. Systém spolupráce so slovenským školstvom, ktorý sme začali tvoriť paralelne s budovaním závodu, upravuje dohoda o vzdelávaní podpísaná na úrovni najvyššieho vedenia PSA Peugeot Citroën, slovenského a francúzskeho ministerstva školstva a vyšších územných celkov Bratislavy a Trnavy. Cieľom týchto dohôd je integrovať skúsenosti z európskeho systému odborného vzdelávania do slovenského odborného školstva. Na základe týchto dohôd zabezpečujeme školenia slovenských lektorov, ktorí odovzdávajú poznatky jednak budúcim zamestnancom automobilky a neskôr ich budú odovzdávať ďalším slovenským študentom.
Na projekte spolupracujeme celkovo so 4 školskými zariadeniami v Trnave a Bratislave. Do vybudovania tohto systému, t. j. do vybavenia škôl, školenia lektorov a pod. investujeme viac ako 3,3 milióna eur. Primárnym cieľom projektu je zabezpečiť potreby vzdelávania zamestnancov trnavského závodu prostredníctvom slovenského vzdelávacieho systému. Zaškolenie našich zamestnancov predpokladá takmer 1,8 milióna hodín vyučovania. Tento systém vzdelávania bude neskôr slúžiť ďalším slovenským študentom.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
06. máj 2024 22:41