Zvykne sa hovoriť: do tretice všetko dobré. Pre tohtoročné "celoplošné monitorovanie vedomostí v deviatom ročníku základnej školy, to podľa všetkého neplatí. Starosti čo a kedy sa prezradilo či neutajilo, ponechajme rezortom, ktoré sú na hľadanie a trestanie špecializované. My sa pozrime na monitorovanie, resp. MONITOR inak - na jeho poslanie, obsah, organizáciu, využiteľnosť výsledkov.
Len aktuálny stav
V prvom rade nám treba povedať, že MONITOR, tak ako sa doteraz prezentoval, nie je celostným pohľadom na vzdelávaciu prácu základných škôl. Ukazuje len aktuálny stav vedomostí v dvoch vyučovacích predmetoch (materinský jazyk a literatúra a matematika). Navyše, úlohy v skúšobných testoch kontrolujú len splnenie časti základných cieľov, ktoré majú tieto predmety vo vzdelávaní a v osobnostnom rozvoji žiakov na základnej škole splniť. Posudzovanie výkonnosti týchto škôl, ich vynaloženého úsilia, zostavovanie rebríčkov škôl či regiónov na základe výsledkov MONITORA, nie je "kóšer". Aj preto, že jednotlivé školy majú na svoju prácu deti s veľmi rozdielnym vzdelávacím potenciálom a aj preto, že nemožno vedieť, ako "čisto" sa k výsledkom jednotlivec, trieda či škola dopracovali.
Monitor kontra prijímačky
Úvahy, že MONITOR nahradí prijímacie skúšky na stredné školy, sú nepatričné. Jeho poslanie a poslanie prijímacích skúšok je natoľko rozdielne, že vzájomne sa nemôžu nahrádzať. Zjednodušene povedané - prvá procedúra je obzretím sa späť, mala by ukázať rozsah a kvalitu splnenia predpísaných vzdelávacích úloh. Druhá procedúra má byť pohľadom do budúcnosti, významne vypovedať o predpokladoch úspešne zvládnuť zvolené stredoškolské štúdium. Pravdaže, je viac dôvodov, ktoré nedávajú dobrý zmysel snahe používať výsledky MONITOROV ako rozhodujúce, či dokonca jediné kritérium v prijímacom konaní na stredné školy. Pritom na tej časti stredných škôl, na ktorej sa robí výber, a nie nábor žiakov, nič nebráni tomu, aby sa vierohodné výsledky MONITORA používali ako pomocné kritérium.
Termín
Dalo by sa zamyslieť aj nad časovou vhodnosťou zaradenia monitorovania - február ani marec nie sú dobré termíny. V tomto čase nemožno organicky nadviazať na záverečné zhrnutie a systemizáciu toho, čo si mali žiaci na základnej škole osvojiť. Termín, v ktorom sa monitorovanie teraz vykonáva, nemôže byť výstupnou kontrolou, učitelia celkom prirodzene vyučovanie prispôsobujú príprave na monitorovanie. Ako ťažko koncentrovať a motivovať žiakov na vyučovanie žiakov poznajúcich svoje dobré či zlé výsledky MONITORU, si domyslíme ľahko..
Nepresné formulácie
Spolu so všeobecnými úvahami o monitorovaní nemožno nepovedať aspoň stručne aj niektoré výhrady voči MONITORU 2007. Obsah skúšobných testov korešponduje iba s časťou cieľov formulovaných v učebných osnovách. Nenašli sme úlohy zodpovedajúce "kľúčovým kompetenciám" po osvojení ktorých sa dnes múdro v didaktike volá. Formulácia niektorých úloh nie je presná, jednoduchá. V matematike sa hriešne nevyužila v osnovách zdôraznená súvislosť vedomostí z matematicky a fyziky. Pracovný čas 90 minút na teste z matematiky vysoko prevyšuje psychológmi publikovanú schopnosť žiakov pracovať sústredene na plný výkon. (A "trénovaní" sú na 45-minútových vyučovacích hodinách.) V sprievodných materiáloch by sa nemali vyskytovať prehrešky proti slovenskej gramatike. Zaujímavá by bola iste odpoveď na otázku, prečo sa nezisťuje úroveň ovládnutia štátneho jazyka na školách s iným vyučovacím jazykom ako slovenským.
Ak majú mať výsledky monitorovaní vážnosť, nespochybniteľnú hodnotu, treba urobiť hoci aj nemožné, aby neprišlo k "úniku informácií". Načo by nám bola školská etická výchova, ak by rodičia a žiaci videli, že napríklad posunúť ich školu v rebríčku alebo získať výhodu v prijímaní na stredoškolské štúdium môže aj nečestné počínanie.
MONITOR s pozmeneným poslaním, inovovaným obsahom a korektným aplikovaním by bol iste dobrým prostriedkom na hodnotenie našich škôl.
Myslíte si, že by ste mali šancu na plný bodový zisk v MONITORE 2007 zo slovenského jazyka a literatúry?
Ak nepoznáte rozdiel medzi rýmom združeným, obkročným, striedavým a prerývaným, alebo ak neviete čo je metonymia, personifikácia, epiteton či epizeuxa, nádej si nerobte!
Dávame vám za pravdu, ak pochybujete, že práve toto patrí medzi najpodstatnejšie vedomosti, ktoré by mal mať deviatak. A že práve toto je to, čo ho predurčuje úspešne študovať na ktorejkoľvek strednej škole.
Posúďte sami spätosť týchto dvoch citátov
1. Výchovno-vzdelávací proces v matematike má smerovať k tomu, aby žiak ...dosiahol zručnosti v rôznych formách počítania: spamäti, ...pomocou kalkulačky ...(z cieľov vyučovania matematiky v učebných osnovách).
2. ...žiaci ...pri riešení úloh ...nemôžu používať kalkulačky ...(z pokynov pre testovanie v MONITORE 2007).