StoryEditor

Ako lepšie predať sám seba

27.07.2006, 00:00

V čoraz ostrejšej konkurencii nemôže ani jedna organizácia zo svojich aktivít vynechať marketing a reklamu -- najmä nie vtedy, ak chce dosiahnuť dlhodobý úspech. To isté však platí aj pre jednotlivcov, ktorým záleží na budovaní kariéry. Cieľom vlastného "public relations" je prevzatie zodpovednosti za seba a upozornenie na dosiahnuté výsledky a úspechy. Podobne ako pri marketingu produktov a služieb ide o plánovanú a systematickú prezentáciu a pestovanie kontaktov, cielené šírenie informácií a posilnenie pozitívneho vnímania súčasnými i potenciálnymi zákazníkmi, partnermi či konkurentmi.
Podľa www.HRweb.sk v centre strategických úvah pritom v prvom rade neleží produkt a jeho úspech na trhu, ale záujmy a potreby klientov, ktoré treba uspokojiť. Aj v marketingu seba samého je dôležitá predovšetkým spokojnosť klientov a z toho vyplývajúce budovanie a ďalšie rozvíjanie obojstranne prospešných vzťahov.

Kto namaľuje váš obraz?
Prvou výhodou, ktorú budovanie vlastného "public relations" umožňuje, je určenie smeru a rýchlosti postupu. Vy sami si môžete určiť:
-- aké by malo byť vaše pôsobenie na iných,
-- čo si o vás budú myslieť zákazníci, kolegovia a nadriadení,
-- aké ohodnotenie si vaša práca vyžiada,
-- aký úspech nakoniec dosiahnete.
Ak budete schopný vziať svoj život a prácu skutočne do vlastných rúk, potom môžete dosiahnuť všetko, čo súvisí s úspešným a uspokojivým pracovným životom: môžete cielene využiť svoj talent a danosti na to, aby ste úspešne zrealizovali vlastné nápady a dokázali prevziať zodpovednosť za dôležité rozhodnutia.
Neustále sa meniace požiadavky trhu nútia každého, kto sa rozhodne využívať nástroje vlastného "public relations" na to, aby sa presadil ako jedinečná a silná osobnosť a aby vystupoval prirodzene, zodpovedne a presvedčivo. Samozrejme, že je to jednoduchšie povedať ako urobiť. Kto chce dosiahnuť aj tento cieľ, musí sa veľa učiť, tvrdo na sebe pracovať, prekonávať množstvo vnútorných i vonkajších protirečení a predovšetkým: prevziať zodpovednosť za svoj život a konať v súlade s týmto presvedčením.

Rozvoj vlastnej osobnosti
Základom všetkých zmien je podľa www.HRweb.sk poznanie seba samého a rozvoj sebavedomia založený na rozvoji vlastnej osobnosti, teda komplexu jednotlivých vlastností. Okrem iného musíte dôkladne poznať svoje:
-- dôležité charakterové vlastnosti a schopnosti,
-- pocity a stupeň citlivosti,
-- kvalifikáciu a zručnosti,
-- silné a slabé stránky, kompetencie a potenciál,
-- brzdy a motivácie,
-- pozíciu vo svojom profesijnom a sociálnom okolí,
-- záľuby a odpory,
-- želania a nádeje,
-- predstavy o živote,
-- ciele, ktoré ste si stanovili a ktoré chcete dosiahnuť.
Je dôležité, aby ste podľa možnosti čo najlepšie vedeli, kto vlastne ste a čo prostredníctvom svojho špecifického profilu chcete a môžete dosiahnuť. Tento proces pritom vôbec nie je jednoduchý. Mnohí ľudia sa nedokážu vidieť takí, akí v skutočnosti sú, pričom nezáleží na tom, či by ich hodnotenie malo vyznieť pozitívne alebo negatívne. Intenzívne sa zaoberajte samým sebou, klaďte si otázky a pomaly skladajte mozaiku svojej osobnosti.

Aké je pôsobenie na iných
Po poznaní seba samého je dôležitá otázka pôsobenia na iných. Na jej zodpovedanie je nevyhnutné pozorne sledovať vlastné konanie, spoznať ho a potom vyskúšať, ako pôsobí na najbližšie okolie a ako ho vnímajú iní. To okrem iného znamená pozorovať aj iných a naučiť sa spoznať a odhadnúť ich reakcie. V tejto súvislosti treba nájsť odpovede napríklad na otázku, či jestvujú veľké rozdiely medzi tým, ako vnímate sami seba a ako vás vníma vaše okolie, z čoho vznikajú rozhodujúce odchýlky, čo ich spôsobuje a čo proti tomu treba urobiť.
Uvedomte si, že na vaše okolie pôsobíte vždy, bez toho to jednoducho nejde. Všetko, čo urobíte alebo neurobíte, všetko, čo vyslovíte alebo nevyslovíte, má určitý vplyv na ostatných. A veľmi často majú väčší význam práve veci, ktoré neurobíte alebo nevyslovíte. Ak napríklad zákazníkovi zo zdvorilosti poviete, že "potrebujete niekoľko dní na rozmyslenie" a pritom nepokojne zvierate zväzok kľúčov vo vrecku a neustále hľadíte na dvere, pretože v skutočnosti vám dýcha na krk termín ďalšieho stretnutia, bude mu viac ako jasné, že naňho jednoducho nemáte čas.
Je mimoriadne dôležité, aby ste poznali všetky odtiene svojho správania. Len tak ho dokážete cielene ovplyvniť a využiť. Tento bod zahŕňa aj úpravu zovňajšku, pretože z veľkej časti aj on ovplyvňuje celkové pôsobenie na iných.

Základom je zdravé sebavedomie
Dôkladná analýza vlastného pôsobenia na iných a z nej vyplývajúce závery vám umožnia uskutočniť cielené zmeny alebo prispôsobenie vášho správania. Ak to zvládnete, pôsobenie vašej osoby na okolie budete vedieť mierne modifikovať na základe aktuálnej potreby. Svoje vystupovanie však budete mať vždy pevne v rukách a už nebude závisieť od náhody alebo vašej momentálnej nálady či formy. Svoje vyžarovanie dokážete cielene ovplyvniť a svoju osobnosť a individuálne výsledky dokážete sebavedome a presvedčivo prezentovať v súlade so stanovenými cieľmi.
Samozrejme, že nejde o niečo, čo možno dosiahnuť z večera do rána. Pozitívne a sebavedomé vnímanie samého seba je základom pozitívneho a sebavedomého vyžarovania. To znamená, že v prvom rade musíte byť vy sami presvedčení o kvalite svojej osobnosti a výsledkov. Všetky vedomosti a dosiahnuté výsledky budú zbytočné, ak vaše vystupovanie nebude v súlade s vaším vnútorným presvedčením. Zdravé sebavedomie a vedomie vlastnej hodnoty sú základným predpokladom správneho a zodpovedného postoja k sebe samému a k tomu, čo robíte a ako sa správate.

Zoberte svoj život do vlastných rúk
Cieľom vlastného "public relations" však podľa www.HRweb.sk nie je len zmena pôsobenia na iných, ale predovšetkým to, aby vás vaše okolie vnímalo ako pozitívnu osobnosť, za ktorou stoja pozoruhodné výsledky. Dokážete s ľahkosťou pozitívne rozprávať o sebe a svojej práci? Ak áno, môžete si poblahoželať, pretože patríte k nepatrnej menšine.
Mnohí ľudia majú problém predstaviť sa v pozitívnom svetle a radšej skromne ostávajú v úzadí. Často to spôsobuje aj fakt, že sami seba dostatočne nepoznajú a že nevedia odhadnúť podiel, ktorým sa sami pričinili o určitý úspech. Nie sú pyšní na to, čo dosiahli, a celkový výsledok pripisujú náhode alebo priaznivým okolnostiam. To, že úspech úzko súvisí s ich prácou a kvalitou, jednoducho nie sú schopní vidieť. Pochybnosti o sebe samom alebo nezdravá snaha o dokonalosť im nedovolia pocítiť spokojnosť s dosiahnutými výsledkami. Nové výzvy dokáže človek prijať a zdolať iba vtedy, ak správne ohodnotí predchádzajúce výkony a získa z nich vieru vo vlastné schopnosti a zručnosti. Len ten, kto pozná svoj potenciál, dokáže ho aj využiť.
Zapamätajte si: Nijaká prehnaná skromnosť. Spoznajte, čo dokážete, a ukážte, čo dokážete! Preberte zodpovednosť na svoje plecia a nečakajte, kým vám niekto povie, čo môžete a čo máte robiť. Vezmite svoj život a prácu do vlastných rúk a prekonáte všetky brzdy a protirečenia.

Rozprávajte o dobrých výsledkoch
Americký psychológ Nathaniel Branden povedal, že najväčšou chybou, ktorou človek škodí sám sebe, je, že vyzdvihuje svoje slabosti namiesto toho, aby vyzdvihoval svoje prednosti. A práve na tomto konštatovaní sa zakladá pozitívna prezentácia: Spoznajte svoje silné stránky a nebojte sa ich ukázať okoliu.
Nerobte sa sami menšími ako v skutočnosti ste. Nehovorte neustále o tom, v čom všetkom sa musíte zlepšiť a v ktorých oblastiach máte nedostatky. Rozprávajte o dobrých výsledkoch a pokroku vo svojej práci. Predstavte svoje úspechy! Ak budete rozprávať len o problémoch, budete na míle vzdialení od pozitívnej prezentácie. Svojmu okoliu týmto prístupom zároveň zabránite, aby skutočne ocenilo vašu prácu.
Možno niekedy pocítite, že vás niekto obviňuje z namyslenosti a arogantnosti, ak budete výsledky svojej práce prezentovať tak sebavedomo a presvedčivo. Ak budete vychádzať z vašich skutočných silných stránok, nehrozí vám nijaké nebezpečenstvo, pretože arogancia a namyslenosť sú výsledkom snahy zakryť slabiny. Kto sa cíti slabý, chce pôsobiť ako silný a využíva na to iných, ktorých chce urobiť slabšími a menšími, aby sa zdalo, že on je ten silnejší a väčší. Kto vychádza z vlastných predností, nepotrebuje sa povyšovať nad ostatných.

Pritiahnuť pozornosť
Prezentácia seba samého a vlastných výsledkov sú len predpokladom rozhodujúceho kroku vlastného "public relations". Jeho hlavným cieľom je pritiahnuť pozornosť a dosiahnuť, aby vás konkurenti alebo kolegovia, ktorí sú v určitom zmysle tiež konkurentmi, vnímali ako jedinečnú osobnosť so zodpovedajúcimi vedomosťami, zručnosťami a schopnosťami. Vďaka tomu získate nezameniteľný profil, ktorého pozitívnosť a presvedčivosť budú základom vášho úspechu.
Objavte v sebe to, v čom ste výnimoční a čo vás odlišuje od ostatných. Pretože ak vy sami spoznáte svoje jedinečné vlastnosti, zručnosti a schopnosti, dokážete ich aj správne prezentovať a presvedčiť o nich svoje okolie, a tým cielene nasmerovať svoju prácu a život želaným smerom.

VYUŽITE ZNALOSTI Z MARKETINGU
V marketingu známy pojem Unique Selling Proposition (USP) možno veľmi jednoducho využiť aj pri budovaní vlastného "public relations". Jeho podstatou je odpoveď na otázku: Môžete zákazníkovi ponúknuť niečo veľmi jedinečné? Niečo, čo môže dostať iba od vás? Potenciálne odpovede na túto otázku môžu znieť napríklad aj takto:
-- Disponujete neobyčajnou kvalifikáciou a/alebo ste absolvovali špeciálne vzdelanie, ktoré vysoko prečnieva bežnú mieru.
-- Disponujete mnohými skúsenosťami a kompetenciami a ste uznávanou osobnosťou vo svojom odbore.
-- Dosiahli ste v práci vynikajúce výsledky a môžete to podložiť množstvom referencií.
-- Vaša emočná a sociálna inteligencia a vaše komunikačné schopnosti sú mimoriadne vysoké.
-- Ste mimoriadne spoľahlivý.
-- Váš vzťah so zákazníkmi sprevádza vysoká pridaná hodnota.
-- Disponujete množstvom nových nápadov, ktoré môžu byť zdrojom prosperity vašich zákazníkov.
Zdroj: www.HRweb.sk

JEDNOTLIVÉ PRVKY VLASTNEJ REKLAMY
-- Rozvoj sebavedomia založený na rozvoji vlastnej osobnosti.
-- Zmena toho, ako človeka vníma jeho okolie.
-- Úprava vlastného vystupovania a pôsobenia na iných.
-- Pozitívna prezentácia seba samého a dosiahnutých výsledkov.
-- Schopnosť dostať sa do pozornosti iných a profilovať sa v súlade so stanoveným cieľom.
Zdroj: www.HRweb.sk

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
17. december 2025 15:52