StoryEditor

Ľudí treba upútať aj šokovať

14.03.2007, 23:00

Jednoduchá otázka na úvod. Čo vás priviedlo k podnikaniu?
-- Podnikanie je môj splnený sen. Po niekoľkých rokoch práce v IT firme som dospel k presvedčeniu, že by bolo dobré, keby som to, čo robím, mohol aj ovplyvňovať, inak povedané, nemal pri práci obmedzenia. Podnikanie je ideálnym priestorom na realizáciu snov. Samozrejme, spája sa s ním aj určité riziko a neraz aj veľká zodpovednosť.

Čiže, chceli ste byť sám sebe pánom?
-- Dá sa to aj tak povedať. No najmä chcel som mať možnosť svoje predstavy doviesť až do konca. No nie každý, vedúci či manažér firmy, zamestnávateľ, je ochotný podstúpiť určité riziko. Často som musel bojovať o to, čo som považoval za samozrejmosť.

Kedy teda prišiel zlomový bod?
-- Môj vnútorný zlom nastal po jednom zahraničnom kongrese. Na ňom som si uvedomil , že aj my doma vieme robiť veci, o ktorých som tam počúval, a možno aj lepšie. No keď som sa s takým detským nadšením vrátil domov a rozprával som o tom vo firme, pristrihli mi krídla s tým, že, preboha, veď to sú Američania, čo my k tomu môžeme povedať, čo my tam chceme urobiť. Bol som z takého prístupu už veľmi unavený. Priznám sa, že som aj uvažoval o odchode zo súkromnej sféry a venovať sa napríklad učeniu na škole. Pomohol mi vtedy môj súčasný kolega v podnikaní. Bol to on, ktorý ma volal behávať do lesa vyvetrať si hlavu, povzbudil ma, aby som skúsil robiť niečo, čo si myslím, že má zmysel.

Vaša firma uspela najprv v zahraničí, až potom na Slovensku. Prezraďte, vďaka čomu?
-- Myslím si, že to tkvie v tom, snažiť sa byť iný, na začiatku možno byť aj trošku šokujúci.

Čo to znamená?
-- Poviem príklad. Keď chodíme na kongresy vo svete, tak prvé, čo chceme, je, aby nás bolo vidieť. No aby nás na podujatí, na ktorom je šesťdesiat prezentujúcich, bolo vidieť, musíme prednášať úplne inak ako ostatní. Napríklad na americkom podujatí sme prvé štyri minúty prednášali po slovensky. Následne sme sa poslucháčov spýtali, či vedia, prečo nám nerozumejú. Keď sme dostali negatívnu odpoveď, vysvetlili sme im, že preto, že nemajú tlmočníka. A takým tlmočníkom v IT oblasti je práve naša firma, keďže vyrábame programy, ktoré pretlmočia reč jedného systému druhému.

Je naozaj také dôležité vedieť zaujať, ako radia najmä Američania, spraviť šou?
-- Práve o tom to je. Poviem iný príklad. Štyri roky za sebou sme v USA dostali ocenenie Best of art, čiže za najlepšiu prezentáciu, za to, ako sme vedeli zaujať. Mať dobrý produkt nestačí. Dôležité je vedieť sa zviditeľniť. A to je to, čo mňa osobne baví, čo rád robím.

Prezraďte ešte nejaké finty...
-- Napríklad chodíme na kongrese v záchranných vestách, a preto nás volajú aj rescue -- záchranný integračný tím. A to je aj pravda, zachraňujeme klientov, ich IT systémy, hľadáme spôsoby, ako ich čo najefektívnejšie prepojiť.

Čo by ste poradili Slovákom, ktorí by sa chceli presadiť za hranicami krajiny?
-- Povedal by som im: Nebojte sa vycestovať, nemajte strach vystúpiť na nejakom kongresy, nebojte sa postaviť sa na to pódium, porozprávať sa. Dôverujte si, ľudia vás chcú počuť, ľudia sú na vás zvedaví. Na Slovensku máme veľmi šikovných vývojárov softvéru, máme zaujímavé produkty. No až osemdesiat percent úspechu IT spoločností stojí na dobrom zviditeľnení sa.

Ako ste prišli na to, že šou, schopnosť zaujať, je taká dôležitá?
-- Vždy som to tak vnímal. Sám som na mnohých konferenciách zažil prednášajúcich, takzvaných uspávačov hadov, hoci trebárs rozprávali zaujímavé veci, no viečka boli také ťažké (...) Až som mal možnosť vidieť jedného pána z USA, ktorý ma inšpiroval. Prezentoval prázdnu obrazovku, na ktorú premietal obrázky zo života. Vtedy mi zišla na um jedna vec. Veď ja veľmi rád kreslím, mohlo by byť fajn využiť to. Svoje prezentácie som postavil práve na tomto prístupe.

Ako na vaše prezentácie reagujú ľudia?
-- Najväčším ocenením pre mňa je, ak Nemci, ktorí, napríklad, celý čas navonok nereagujú, ani nepohnú brvou, ma večer zastavia a povedia, že ďakujú, že sa dobre zabavili. Na druhej strane Američania sú schopní počas prednášky na pódium hádzať papiere. Vo všeobecnosti mi ide hlavne o to, aby poslucháči nadobudli presvedčenie, že aj IT oblasť sa dá pochopiť bez toho, aby mal človek pred menom a za ním desať titulov. Prezentácie totiž robíme hlavne pre netechnicky orientovaných ľudí z firiem, ktorí IT systémy pri svojej práci využívajú, a ktorí aj rozhodujú o ich výbere a nákupe.

Kto je Alexander Cimbaľák
Alexander Cimbaľák, riaditeľ a spolumajiteľ firmy Ace Enterprise Slovakia, si koncom februára prevzal v Bratislave ocenenie Začínajúci podnikateľ roka. Získal ho v rámci súťaže Podnikateľ roka, ktorú prvýkrát na Slovensku zorganizovala spoločnosť Ernst & Young.
Alexander Cimbaľák vyštudoval softvérové inžinierstvo na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave.
Spoločnosť Ace Enterprise Slovakia, ktorej je spolumajiteľom, funguje od roku 2004. Orientuje sa na prepájanie veľkých informačných systémov a ich častí na neprogramátorskom, otvorenom princípe. Vďaka tomuto spôsobu "otvárania dverí" pre elektronickú výmenu dát medzi zákazníckymi programami, získala aj viaceré zahraničné ocenenia. Na slovenský trh sa firma začala orientovať až po úspešnom prieniku na svetový trh. Dnes už má projekty na viacerých kontinentoch, v štátoch ako napríklad Čína, Nový Zéland, USA, Nemecko či Južná Afrika.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. november 2024 06:59