StoryEditor

Prečo sa vaši ľudia netešia do práce

11.05.2006, 00:00
Pozitívna atmosféra a prirodzené medziľudské vzťahy dokážu neraz viac ako najlepšie prepracované motivačné tabuľky. O tom, či zamestnanci budú úspešní alebo či z vlastnej iniciatívy odídu ku konkurencii, sa rozhoduje hneď na začiatku.

Zaujímavá práca, rešpekt vyvolávajúce postavenie, kvalitné pracovné podmienky, nadpriemerný plat, služobný telefón a auto - na prvý pohľad maximum, ktoré človek môže v profesijnom živote získať a ktoré súčasne slúži ako hlavný motor poháňajúci k tým najlepším výkonom. Avšak ako vždy a všade inde, ani toto pravidlo nie je univerzálne. Každý človek je iný a pre každého sú dôležité iné hodnoty. Napríklad niekedy môžu všetky spomínané prednosti, výhody a pre mnohých nepochybne silné motivačné faktory potlačiť hlboko do úzadia napríklad nezhody s nadriadeným alebo kolegami. Hoci to pre niekoho môže byť neuveriteľné, človek môže stratiť chuť do práce aj z takéhoto dôvodu. Vtedy sa môže akýkoľvek vysoký plat stať nezaujímavou záležitosťou a srdce jednoducho odmietne ďalej počúvať rozum.

Človek medzi ľuďmi
"Motivácia zamestnancov je pre každú spoločnosť veľmi dôležitá. Okrem množstva zamestnaneckých výhod je jej prvou a veľmi dôležitou súčasťou budovanie kolektívu vrátane vytvárania pozitívnej atmosféry. Veď človek trávi v práci podstatnú časť svojho času, a preto je veľmi dôležité, aby sa cítil príjemne medzi kolegami, s ktorými sa dennodenne stretáva. Z tohto hľadiska sa osvedčili napríklad niekoľkokrát ročne organizované firemné stretnutia, tzv. staff party, zamerané na budovanie kolektívu, zlepšovanie komunikácie a vzájomné spoznávanie sa aj v neformálnych situáciách. Ďalšou dôležitou súčasťou motivácie zamestnancov je ich neustály profesionálny rozvoj, s čím ide ruka v ruke podpora lojality k firme - len spokojný zamestnanec pracuje s nadšením a kvalitne," hovorí Peter Červeň, generálny riaditeľ spoločnosti Direct Parcel Distribution SK.
Nielen spomenuté slová z praxe, ale tisíce ďalších podobných prípadov potvrdzujú, že "obyčajné" ľudské slová a vzťahy majú svoju úlohu nielen v osobnom, ale i v profesijnom živote. V dnešnom modernom a rýchlom svete, kde ľudia podávajú vďaka technike špičkové pracovné výkony a kde platia presné pravidlá, zákony, tabuľky a normy, manažéri ani radoví pracovníci často vôbec nič nevedia o ľudských starostiach i radostiach svojich kolegov. V čase tvrdého biznisu sa zabúda na podstatu ľudských bytostí napriek tomu, že ľudia sa naozaj chcú v práci cítiť príjemne, chcú mať pocit, že sú potrební a že to, čo robia, je dôležité. "Z mnohých pracovísk sa akosi vytratila radosť z práce," konštatujú pracovní psychológovia.

Rozhoduje začiatok
Personálni manažéri veľmi dobre poznajú situáciu, keď pri presviedčaní zamestnanca, ktorý pre stratu radosti z práce podáva výpoveď a mieri inam, o tom, aby na danom mieste predsa len zotrval, stroskotajú všetky rozhovory o výraznom zvýšení platu a ignorujú sa akékoľvek nové návrhy. Z tohto hľadiska je dôležité vedieť, že o tom, či zamestnanci budú úspešní alebo či z vlastnej iniciatívy odídu ku konkurencii, sa rozhoduje hneď na začiatku - počas procesu ich prijímania. "Otázka motivácie patrí do základných bodov každého prijímacieho pohovoru. Popri materiálnych a merateľných veciach je zaujímavé a potrebné vedieť, či kandidát na voľnú pozíciu kladie dôraz na kolektív, pracovné prostredie a atmosféru. Aj my očakávame, že zamestnanec, ktorý sa pridá do nášho tímu, bude nielen budúci kolega, ale aj človek schopný fungovať v kolektíve ďalších ľudí," vysvetľuje Červeň.
Správnosť tohto prístupu potvrdzujú aj výsledky jednej rakúskej štúdie, podľa ktorej pri výbere nových pracovníkov na voľné miesta sú predovšetkým pre veľké firmy dôležité nielen odborné vedomosti, ale najmä schopnosť identifikovať sa so zamestnávateľom, s jeho víziou, misiou a firemnou kultúrou. Až 82 percent opýtaných by pri vyhľadávaní a výbere vhodných kandidátov uprednostnilo človeka s nižšou odbornou kvalifikáciou, ak prejaví vyšší potenciál na bezproblémovú integráciu do firemného prostredia.
Ako najčastejší dôvod dobrovoľného odchodu zamestnancov k inému zamestnávateľovi štúdia uvádza nedostatočné možnosti ďalšieho rozvoja. Až na druhom mieste platové pomery. Firemná kultúra a stotožnenie sa s pracovnými úlohami hrá v tejto skupine približne rovnakú úlohu. Na úrovni robotníckych pozícií stojí v popredí dôvodov, na základe ktorých sa pracovníci rozhodnú podať výpoveď, mzda nasledovaná pracovnou atmosférou a firemnou kultúrou. Personálni poradcovia však dodávajú, že individuálne môže viesť k odchodu aj priveľká zodpovednosť alebo nesúlad pracovného života so súkromím.
"Patríme k spoločnostiam, ktoré veľmi pozorne sledujú individuálne motivačné faktory. Každoročne realizujeme napríklad hodnotiace pohovory so zamestnancami, ktorých výsledkom je okrem iného aj spoznanie individuálnych očakávaní a potrieb každého jedného zamestnanca. Na motivovanie zamestnancov využívame kompenzačný balík, ktorý v rámci udržania konkurenčnej výhody každoročne dopĺňame o nové motivačné prvky. Osvedčilo sa nám, že pred motiváciou podľa pozície uprednostňujeme zvýhodňovanie zamestnancov podľa odpracovaných rokov vo firme," dodáva Červeň.

Peniaze nie sú všetko
Podľa autorov knihy Keď v práci vládne srdce, Jacka Canfielda a Jacqueliny Millerovej (USA), ľudia radi pracujú len pre firmu, ktorá sa zaujíma o ich osobnostný a profesionálny rast a ktorá podporuje ich úsilie mať dobrý pocit zo seba samých. Ľudia neradi pracujú pre zamestnávateľov, v ktorých sa cítia nedocenení a manipulovaní a kde prevláda autoritatívne riadenie. Ľudí teší, ak ich firma neprispieva k prehlbovaniu celosvetových problémov, napríklad k znečisťovaniu životného prostredia, ale pomáha ich riešeniu. Mnohí ľudia nechcú len zarábať peniaze, chcú niekam patriť, mať dobrý pocit z vykonanej práce, túžia niečo zmeniť...
"Platovo môžeme našich zamestnancov ohodnotiť rovnako ako v inej firme. Avšak aj u nás sa do popredia pred finančné ohodnotenie dostávajú motivačné faktory, ako je firemná kultúra, atmosféra na pracovisku, príspevky na kultúru a šport, využívanie firemných služieb a iné. Z tohto všetkého by som do popredia jednoznačne posunul firemnú kultúru, pričom jej význam a dosah na zamestnancov sa, pochopiteľne, môže líšiť v závislosti od pozície. To isté platí aj pre peniaze ako motivačný faktor - inak finančné zvýšenie platu motivuje člena topmanažmentu, inak výkonného pracovníka. Ale rozdiely bývajú aj podľa osobnosti. Pre niektorých ľudí je dôležitejšie prostredie, v ktorom pracujú ako finančný rozdiel, ktorý by dostali navyše u iného zamestnávateľa," konštatuje Červeň.

STE NA SPRÁVNOM MIESTE?
Či vaše schopnosti a rebríček hodnôt zodpovedajú firemnej kultúre a požiadavkám zamestnávateľa, zistíte najneskôr na základe vašej osobnej (ne)spokojnosti na pracovnom mieste. V Rakúsku je pre toho, kto sa chce v prípade prvých náznakov nepriaznivého vývoja vyhnúť zbytočne veľkej frustrácii, možnosť nechať sa preventívne otestovať v spoločnosti BerufsDiagnostik Austria. Pre zamestnancov a personalistov ponúka pracovné poradenstvo, v rámci ktorého sa skúma nielen telesná výkonnosť, ale aj schopnosť znášať zvýšenú psychickú záťaž. Podobnú službu ponúka aj FiT-Management Institut, ktorého programy využívajú najmä zamestnávatelia na posúdenie stupňa motivácie nových zamestnancov a zamestnanci pri prípadnej zmene pracovného miesta. Bližšie informácie ponúkajú webové stránky www.berufsdiagnostik.at alebo www.fit-management.at.

Prečo zamestnanci dávajú výpoveď?

(údaje sú v %, opýtaní mohli uviesť viac dôvodov)

Dôvody

Robotnícke pozície

Stredný manažment

Vrcholný manažment

Mzda 68 56 45
Atmosféra 22 42 27
Firemná kultúra 28 33 39
Možnosti rozvoja 28 43 51
Pracovné podmienky 38

-

-

Identifikácia s úlohami

-

33 46
Zdroj: HRweb.sk 

Ktorá skupina obyvateľov má podľa vás najťažšiu pozíciu pri hľadaní zamestnania (v percentách)
Muži 7
Ženy 12
Absolventi 19
Ľudia nad 40 rokov 44
Rómovia 12
Neviem posúdiť 6
Počet hlasov 429
Zdroj: www.profesia.sk
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
23. december 2024 04:01