StoryEditor

Fontána v kancelárii? A prečo nie

13.04.2006, 00:00

Práve teraz je čas, v ktorom sa prípadné neúspechy či nespokojnosť v pracovnom živote pripisujú na vrub jarnej únavy. Je pravda, že príčiny "horších dní" sa väčšinou hľadajú veľmi ťažko. Nie všetci si totiž uvedomujú, že v pozadí straty koncentrácie či radosti z práce môžu stáť aj také maličkosti, akou je postavenie pracovného stola, farby stien v pracovni, osvetlenie či výhľad z okna. Odborníci vravia, že ani ten najskúsenejší a najkompetentnejší manažér disponujúci najlepším pracovným kolektívom na svete sa bez poriadku a systému nielen v sebe samom, ale aj v bezprostrednom okolí, nedostane nikam.
Cieľavedomí ľudia sa neustále vzdelávajú. Ak zájdeme na úplný začiatok tejto mašinérie, tak vyštudujú vysokú školu doma alebo v zahraničí, len aby si našli kvalitné a lukratívne zamestnanie a uspokojili túžbu po úspešnej kariére. Napriek najlepším predpokladom však človek neraz zlyháva a nedarí sa mu tak, ako by si predstavoval. Na vine takejto situácie môže byť aj skutočnosť, že sa nachádza v nepriaznivom prostredí, v ktorom ho ruší niečo, čo ani nevie presne nazvať. Dotvoriť si pracovný priestor podľa vlastných potrieb a vkusu preto netreba chápať ako zbytočný prepych, ale ako primárnu nevyhnutnosť.

Čo ovplyvní výkon?
V prvom rade pracovné prostredie, hoci v prípade vrcholných manažérov sa o väčšinu týchto záležitostí stará sekretárka a iní spolupracovníci. Vždy sa nájde veľa kolegov, ktorí sú ochotní dať v týchto otázkach pomocné rady, avšak výsledok by vždy mal závisieť iba od vás. Odborníci odporúčajú dodržať zopár pravidiel.
Alfou a omegou akejkoľvek práce je psychohygiena. Kto pracuje na stolíku, ktorý nemá rozmery viac ako meter krát pol metra, a ešte si z tejto plochy uberá počítačovou klávesnicou a obrovskou kopou papierov, pravdepodobne bude večne čosi hľadať a zháňať. A presne tam môže byť zárodok stresu, časovej tiesne a nespokojnosti.
Dbajte preto na to, aby vaše pracovné miesto bolo dostatočne priestranné a upravené. Hoci sa môže zdať, že prestavba vašej kancelárie alebo premiestnenie nábytku je niečo, čo si najmä z časového hľadiska jednoducho nemôžete dovoliť, skúste sa na vec pozrieť z opačnej strany. Áno, v prvom momente vás to bude stáť energiu i pár hodín, avšak ak priestoru, v ktorom denne trávite osem (a niekedy aj viac) hodín, dodáte šarm a punc vašej osobnosti (samozrejme, v hraniciach oficiálnej firemnej kultúry), práca vám v ďalšom období pôjde pekne od ruky.
Napríklad klávesnicu umiestnite do zásuvky určenej na tento účel a papiere založte do políc a zásuviek. Najčastejším dôvodom, prečo sa ľuďom toľko agendy kopí na stole, je pocit, že ku všetkému potrebujú mať okamžitý prístup. Zbavte sa tohto pocitu, pretože prináša presne opačný efekt. Radšej sa zamyslite nad tým, kedy ste naposledy ten či onen papier skutočne potrebovali. Ak sa vám vybaví dátum minimálne tri dni dozadu, papier alebo spisovú zložku môžete pokojne založiť, pretože za ďalšie tri dni vám na nich pribudne toľko nových záležitostí, že aj tak zabudnete, "aký obrovský význam" pre vás prednedávnom mali.

Aj kúsok súkromia
Na ďalšom mieste je rozmiestnenie a druh nábytku, ktorý v kancelárii používate. Je v poriadku, ak chcete vyzerať odmerane a každému vo firme ísť príkladom v prvom rade vysokým pracovným nasadením, a nie luxusnou sedacou súpravou. Toto však nie je dôvodom na čisto účelovú výbavu vašej kancelárie. Doprajte si trocha živých kvetov a zopár osobných vecí, pretože pri pohľade na označené šanóny sa v prípade potreby len veľmi ťažko upokojíte a nájdete stratenú rovnováhu. Dva - tri obrazy na stenách sú tiež úplne v poriadku. Mimochodom, zabijete tým dve muchy jednou ranou. Ktokoľvek (obchodný partner či kolega) príde do vašej pracovne, bude sa cítiť príjemne a vy urobíte dobrý dojem.

Hitom je feng šuej
Určite ste už počuli o čínskom učení feng šuej o harmonickom usporiadaní prostredia, v ktorom žijeme alebo pracujeme. Ak vám to vaše postavenie dovoľuje, zariaďte si pracovisko podľa jeho zásad. Skôr, ako sa do toho pustíte, si však musíte uvedomiť, že nestačí mať právo rozhodovať len o výbere a rozmiestnení kancelárskeho nábytku, ale aj o polohe vašej kancelárie v rámci budovy. Na začiatku si musíte z roku vášho narodenia vypočítať tzv. číslo kua. Pohybuje sa od jeden po deväť, pričom k jednotlivým číslam sú priradené prvky ako voda, zem, drevo, kov a oheň.
Číslo kua okrem iného udáva aj smer, ktorý je dôležité poznať pri zariaďovaní kancelárie. V tomto smere by ste si mali potom postaviť v prvom rade stôl, vďaka čomu si správne nasmerujete aj stoličku. Pri výbere miesta pre telefónny aparát je napríklad dôležité sa presvedčiť, či zástrčka v aparáte (nie v stene) vedie pre danú osobu priaznivým smerom.
Podľa priaznivého smeru si potom môžete voliť aj príslušné zdroje energie, ktorými môžu byť napríklad zvonkohry a zvončeky alebo prírodné kryštály. Svoje presné miesto by podľa princípov feng šuej mali mať aj kvety, rastliny a obrázky vegetácie a vody. V určitých prípadoch treba vhodne umiestniť aj kovy, pozitívny účinok môže mať miska s vodou alebo miniatúrna fontána. Príčinou zlej atmosféry môžu byť ostré hrany stolov, otvorené police, neporiadok, ktorý spôsobuje zmätok a prináša disharmóniu. Harmóniu môžu posilniť závesy a záclony. Nepriaznivo pôsobí točité schodisko či kaktusy - ich tŕne vytvárajú zlú energiu. Ak ich však umiestnite von, splnia úlohu ochrancov. Nie pred rozzúreným šéfom, ale predovšetkým pred negatívnymi vplyvmi okolitého prostredia.

KÚSOK SÚKROMIA VO VAŠEJ PRACOVNI
Prestavte si nábytok. S výnimkou ťažkej kartotéky možno pohnúť takmer so všetkým. Niektoré kusy postavte šikmo k stene alebo si zaobstarajte okrúhly koberec a niektoré časti kancelárskeho nábytku rozmiestnite okolo neho.
Nudnú stenu v kancelárii alebo aj na chodbe spestrite fotografiami - hoci aj z firemného života. Inšpirujte sa v sieňach slávy a z archívu, ktorým dnes disponuje takmer každá organizácia, zostavte chronologickú kolekciu, ktorá zmapuje vaše spoločné začiatky, úspechy i výnimočné udalosti.
Interiéroví dizajnéri sa snažia jednotlivé miestnosti vždy smerovať k jednému ústrednému bodu. Miest, kde môžete vďaka nejakému zaujímavému detailu niečo zmeniť k lepšiemu, nájdete aj vo vašej pracovni viac ako dosť. Stačí, keď si sadnete za pracovný stôl a budete sa pozerať okolo seba.
Nezabudnite na živé kvety či vlastnú šálku, ktorá vám spôsobí radosť vždy, keď sa z nej napijete.

PLUSY A MÍNUSY VEĽKOPLOŠNEJ KANCELÁRIE
Pri zariaďovaní firemných priestorov sa zohľadňujú aj svetové trendy či firemná kultúra, a tak človek môže niekedy vlastným úsilím ovplyvniť len málo. Čoraz častejšie sa aj u nás začínajú vyskytovať veľkoplošné kancelárie (open space), v ktorých všetci zamestnanci pracujú v jednej obrovskej miestnosti. Iba niekedy jednotlivé pracovné miesta oddeľujú tenké priečky alebo stienky. Aké sú plusy a mínusy takéhoto usporiadania?

+

Rýchlejšia interná komunikácia
Vyššia produktivita práce
Nižšie prevádzkové náklady
Ľahšia kontrola podriadených
Lepší prístup k informáciám
Konkurenčné a súťaživé prostredie

-

Strata súkromia
Sťažená koncentrácia na prácu
Väčšia chybovosť pracovníkov
Psychosomatické ťažkosti pracovníkov
Vyššia chorobnosť (napr. pri chrípkovej epidémii)

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
02. máj 2024 06:06