StoryEditor

Na vlastnú ,,šou" sa pripravte vopred

09.01.2008, 23:00
Autor:
SOVSOV

Pred samotnou prezentáciou je veľmi dobré získať si tých, ktorí budú projekt schvaľovať na svoju stranu. Jednoducho im prezentáciu pošlite vopred. Pri predstavovaní zásadnejšej zmeny alebo návrhu je podľa riaditeľa stratégie a plánovania spoločnosti LMC Petra Krála vhodné najskôr o všetkom diskutovať v konzorciu ľudí, ktorí o tom budú rozhodovať. Vďaka tomu sa dopredu zistia postoje ľudí a zároveň vznikne priestor na lobbing nového riešenia. Navrhovateľ by mal mať argumenty k svojmu nápadu veľmi dobre pripravené. Ideálne je presadzovať nápady v malých kolektívoch zložených z niekoľkých odborníkov.Svojich šéfov pritom presvedčíte nielen argumentáciou, ale aj vhodne zvoleným slovníkom. Priamych nadriadených, ba dokonca ani najvyššie vedenie spoločnosti neohúrite otrepanými frázami a ohromujúcim slovníkom. Nielen v tomto prípade zaberú vysvetľujúce slová. Nespoliehajte sa na čítanie pripraveného textu z obrazovky. Spomínaný text by ste mali totiž dovysvetľovať, priblížiť práve to, čo v ňom nie je vyčerpávajúce a zreteľné. Nie každý porozumie vášmu odbornému slangu. Rozvláčny prejav oslabuje vnem. Hovorte hlasno a zreteľne artikulujte.
Ak sa vo firme dlhodobo nedarí presadzovať zmeny, je dobré položiť si otázku, či nie je dobré pracovať v inom otvorenom prostredí. Známy je tým podľa Petra Krála napríklad Google, kde 20 percent času zamestnancov je venovaný na vymýšľanie nových vecí. Ľudia sú spokojní, pretože sú takto zainteresovaní na budúcom úspechu produktu. Ak sú totiž zamestnanci pozývaní k tvorbe nových plánov, majú sa možnosť podieľať aj na tvorbe stratégii firmy. Sami si tvoria ciele na nadchádzajúce obdobie, podľa ktorých sú hodnotení. Celý systém je previazaný, neexistuje v ňom kolektívna zodpovednosť, ale konkrétna individuálna zainteresovanosť na osobných a firemných úspechoch.

Nijaké nóóó a ehm
Počas prezentácie je nevyhnutné dbať aj o výber slovníka. Mali by sme hovoriť jasne a plynulo. Poslucháčov jednoznačne otrávite používaním výrazov typu -- akože, vlastne, proste, teda, nóóó. Skúste si dávať pozor na pričasté používanie týchto a podobných výrazov aj v bežnej komunikácii. Práve to je najlepší spôsob, ako sa zbaviť tohto zlozvyku.
Dobrým ťahom je podľa Zdena Knižku upútať publikum hneď na začiatku. Napríklad vtipom, podľa možností vtipným a nevulgárnym. Určite zapôsobí aj krátky príbeh alebo výrok. Ak vám v danej chvíli nič nenapadá, alebo to nemáte vopred pripravené, poukážte v krátkosti vhodným spôsobom na jadro prezentácie. V každom prípade sa vyhnite starému dobrému -- Volám sa Jožko Janík a dnes sa vás pokúsim presvedčiť o... Všetci by vaše meno mali poznať a tiež byť oboznámení s ústrednou témou a dôvodom vašej prezentácie. Predstavujete sa iba vtedy, ak vás všetci v publiku nepoznajú. Môžete v krátkosti povedať niečo o sebe, uviesť pracovnú pozíciu a súvislosť vašej osoby s prezentovanou témou. Podľa viceprezidentky ľudských zdrojov Slovak Telekom Anny Hudákovej sú často využívanými frázami -- "Taktiež vám poskytnem dôležité informácie o..., "Pozval som vás na dnešnú prezentáciu, pretože vás chcem oboznámiť s...", "Počas prezentácie sa dozviete...", "Cieľom mojej prezentácie je vysvetliť vám...", "Počas prezentácie sa zameriam najmä na...". Najčastejšie sa na to využívajú funkcie a nástroje MS PowerPoint, ktoré zvyšujú pozornosť publika a zdôraznia to, čo je kľúčové a prioritné.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. november 2024 16:10