StoryEditor

Kto nevie kam, nemôže riadiť iných

18.10.2007, 00:00
"Riadenie vzorom je najväčšia sila." Tomáš Baťa.

Budovy, to sú hromady tehál a betónu. Stroje, to je hromada železa a ocele. Život tomu dávajú až ľudia. Práve ich dokázal originálne motivovať a riadiť veľkopodnikateľ a mysliteľ Tomáš Baťa. Jeho otec vymyslel taký systém riadenia, že po jeho tragickej smrti v roku 1932 nedošlo k úpadku a zániku firmy. Všetko fungovalo aj bez neho. A práve to bolo jeho cieľom. Každá firma musí fungovať aj bez svojho šéfa. Správny šéf totiž nad vami nikdy nebude direktívne stáť s bičom a dohliadať na vaše pracovné výkony a morálku. Pôsobí to jednoznačne kontraproduktívne. Ak chce riadiť veľký kolos podobný Baťovmu, mal by predovšetkým začať sám od seba. Baťov systém riadenia spočíva v prepojení štyroch oblastí - zákazník, inovácie, procesy a financie.

Vybudujte najprv seba
Každá firma je živý organizmus, a nie stroj. Za svoje si uvedené motto vybral aj Peter Krištofovič (SALVE GROUP). Pochopil, že ak chce vybudovať firmu, musí pracovať predovšetkým na sebe. Jadrom každej sebamotivácie je podľa neho predovšetkým výmena energie. Ale nie tej negatívnej v zmysle - "veď ja vám všetkým dokážem". Pri vlastnom napredovaní vám to jednoducho vo väčšine prípadov nebude klapať súčasne vo všetkých oblastiach. Napríklad v súkromí. Môžete skĺznuť do stavu, keď si budete chcieť za každú cenu dokázať vlastné kvality. Začnete to robiť zo vzdoru, nie vďaka pozitívnemu motivovaniu. A to väčšinou vyčerpáva. Dosiahnuť rovnováhu medzi peniazmi, rodinou a vzťahmi, zdravím, kondíciou, povolaním a kariérou je proces na celý život.
V riadení seba samého ide predovšetkým o interný dialóg. Sebamotivácia by mala obsahovať prvky pozitívneho myslenia. Povedzte si, čo chcete (nie musíte) dosiahnuť a z dosiahnutia čiastkových menších cieľov časom dosiahnete ten veľký. A napokon je dôležité sa obklopiť schopnými ľuďmi. Práve oni vytvárajú hodnoty a zisky. Podľa baťovskej filozofie by ste nemali ľudí vo firme považovať za podriadených, hoci je to tak v zmysle hierarchie. Ide o povrchné vnímanie. Vytvárajú zisky predovšetkým vám, tak sa k nim podľa toho správajte. Považujte ich za svojich spolupracovníkov.

Správni ľudia riešia tvoje problémy
Vytvárať zisky vo firme dokážu iba tí správni ľudia. Pri ich výbere vám zvyčajne pomáha intuícia. Odhadnúť ich nedokážete iba na základe jedného pracovného pohovoru a vyplneného dotazníka, ale niekedy až časom v akcii. Podľa Petra Krištofoviča neskôr zistíte, že správni ľudia motiváciu nepotrebujú od vás. Nosia ju sami v sebe. Stačí vám, aby ste k svojim spolupracovníkom pristupovali ako k ľuďom, akí by mohli byť. Teda k najlepším. A v prvom rade sa pýtajte, či sú spokojní s vami. Ak im ukážete svoju nedokonalosť, určite to ocenia. Napokon ju vidia aj bez toho, aby ste im ju preukazovali. Práca s kvalitným tímom ľudí je presne ako jazda autobusom. Dôležitý je spoločný cieľ a správny šofér. A kto nevie kam ide, nemôže riadiť ostatných.

Teórie verzus realita
Určite ste počas vašej manažérskej kariéry prečítali množstvo knižiek o riadení ľudí, cieľoch, stratégiách, prioritách. Nekonečné omieľanie citácií a jedna zbytočná porada za druhou vás nikam neposunú. Brzdia nielen vás, ale demotivujú váš pracovný tím. Ľudia majú radi akciu. Ak ju rozbehnete sami, budú vás s chuťou nasledovať. Sila vašich slov by mala predovšetkým spočívať v pozitívne formulovaných vetách. Víťazí jasná a presná rétorika. Jasné vyjadrovanie sa o tom, čo práve chcete a idete robiť. Keď došlo v 20. rokoch minulého storočia k hospodárskej kríze, predstúpil pred svojich ľudí Tomáš Baťa a suverénne vyhlásil, že sa nebojí budúcnosti, pretože 95 percent vtedajšieho sveta chodilo naboso. A päť percent ľudí nemalo kvalitné topánky. Vlial stovkám ľudí na celom svete optimizmus, dal im živobytie, dokázal ich nielen motivovať, ale predovšetkým štedro odmeniť.

Na úrovni informácií
Z opisu, ako fungovali Baťove závody v prvej polovici 20. rokov minulého storočia, už dnes nie je možné vytvoriť žiadnu konkurenčnú výhodu. Súčasný stav v baťovskej problematike sa totiž nachádza na úrovni informácií. A k tým má v dnešnom pretechnizovanom svete prístup vari každý. Informácie sú podľa Mareka Kudzbela (Fimex) úplne zadarmo. A Baťov systém zatiaľ nik nedokázal skopírovať. Mnoho podnikateľov z neho môže vychádzať, ale podľa rád samotného Baťu je dôležité, aby si každý vytvoril vlastný štýl. Neoplatí sa v zmysle vyjadrenia Mareka Kudzbela kopírovať konkurenciu, pretože tá už bude dávno vývojovo úplne inde aj s novou pridanou hodnotou. Kopírovanie konkurencie by sa jednoducho mohlo skončiť veľmi komicky. Vaša firma by mohla vyzerať ako figúrka, ktorá má hlavu z Toyoty, ľavú polovicu trupu z Baťovho systému, pravú z Dell, jednu nohu z Hondy a tú druhú z Mc Donalds. Ak si to navyše zmiešate s ďalšími teóriami o systéme riadenia z knižiek a bestsellerov, vznikne takzvaný haló efekt a vy sa zosmiešnite, miniete veľa energie a výsledok bude totálny prepadák.

Baťov úspech
Baťov úspech spočíval predovšetkým v tom, že stavil na globálne porovnávanie - poznal svoju konkurenciu, bol niekoľko krokov pred ňou. Hovoríme tomu podľa Mareka Kudzbela globálne porovnávanie. Baťa sa stal svetovou triedou. Ďalším zo základných kameňov bolo vytváranie partnerstiev a aliancií. Staval na spolupráci. Vytváral súkromné spoločnosti - samosprávy. So svojimi ľuďmi zdieľal zisk a pridanú hodnotu tak, že im ponúkal spoluúčasť vo svojich podnikoch. Zmyslom jeho podnikania bola služba verejnosti. A to, že majú všetci manažéri slúžiť ľuďom, presadzoval od samého začiatku. Známe heslo - Náš zákazník, náš pán - nie je nijaká obohratá fráza. Vo vlastných podnikoch vytváral konkurenčné dielne. Nastavil vnútorné porovnávanie výkonov. Motivoval, zvyšoval zisky a odmeňoval. Spolupracovníkom ponúkal kapitálovú účasť, teda spolupodielnictvo. Zakladal autonómne podnikateľské jednotky, teda samostatné riadenie. Spolupodnikal a všetky uvedené rozmery dokázal previazať.

V čom manažéri pokrivkávajú
Profesor manažérskych systémov na Fordham University v New Yorku Milan Zelený hovorí, že manažéri u nás a v Česku nevytvárajú vlastné sústavy podnikových riadení. Preto sú odsúdení na povrchné kopírovanie techník a metód, pre ktoré nemajú v podnikoch vytvorené podmienky. Nechajú sa chytiť každou technikou a vzorčekmi, bez ohľadu na to, či to funguje alebo nie. A v tejto súvislosti nedokážu ani strhnúť spolupracovníkov k spoločnému cieľu, pretože ho nemajú sami. Ich energia je roztrieštená na všetky smery. Zmes systémov riadenia totiž vytvára obyčajný zmätok. Organizácia je kľúčom k živému organizmu. Všetky dlhodobo udržateľné, úspešné a fungujúce podniky môžeme charakterizovať tak, že majú svoje vlastné sústavy riadenia a správajú sa ako živé organizmy. Podľa Oľgy Girstlovej (GiTy) prijímajú a absorbujú zmenu prostredia do svojho podnikového organizmu. Práve preto je podľa nej nevyhnutné organizovať majiteľov, manažérov a zamestnancov tak, aby boli ich správanie a činnosti úplne prirodzene zamerané na rozdiely vo funkciách a činnostiach jednotlivcov, tímov a oddelení. Práve túto stratégiu môžu uskutočniť iba zamestnanci v rámci svojej práce, nie prostredníctvom manažérskych teórií a nekonečných slov. Stratégia je dobre pochopená a zvládnutá činnosť, do ktorej sú zapojení zamestnanci a ktorá maximálne zhodnotí všetok potenciál, ktorý vo vnútri firmy existuje.
Každý aktívny spolupracovník sa stáva partnerom, zákazníkom a spoluvlastníkom podniku v jeho životnom cykle a prispieva k jeho prosperite. Služba zákazníkovi je najlepší spôsob ako zabezpečiť firmu a rovnako kvalitu profesionálneho a osobného života.

01 - Modified: 2003-06-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kompa pod Strečnom vynáša 02 - Modified: 2003-06-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Moderné vodné diela na Liptove
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
19. apríl 2024 07:35