StoryEditor

Miroslav Bobošík: Dial up do dvoch rokov zanikne

04.10.2007, 00:00
Nový marketingový a produktový riaditeľ spoločnosti Slovanet Miroslav Bobošík pre HN:

S telekomunikáciami máte skúsenosti z práce v Slovak Telekome. Teraz ste v Slovanete, pričom tieto dve firmy boli v minulosti vnímané najmä cez veľký počet vzájomných sporov. Aké je to pôsobiť zrazu na druhej strane "barikády"?
Skúsenosti z pôsobenia v Slovak Telekome beriem ako veľkú výhodu. Viem teraz porovnať, ako vyzerá práca v nadnárodnej spoločnosti a v Slovanete, teda vo firme, ktorá je aj vzhľadom na svoju veľkosť flexibilnejšia a dokáže byť bližšie ku klientom a ich potrebám.
Slovak Telekom treba vnímať z pozície určitého nasledovníka bývalého štátneho monopolu a z toho vyplývajúcej výhody vlastníka rozsiahlej infraštruktúry. Jeho postavenie a výhoda v oblasti infraštruktúry do vysokej miery ovplyvňujú pôsobenie konkurencie a je prirodzené, že tá sa snaží čo najviac dostať spod tohto vplyvu.
Ako to môže urobiť?
Budovaním vlastnej infraštruktúry, optických sietí. Príkladom je Orange. Do budúcnosti budú schopné prežiť tie firmy, ktoré budú mať dostatočnú kapitálovú silu na nevyhnutné investície tak v segmente individuálnych klientov, ale aj firemných zákazníkov. S tým, samozrejme, súvisí aj rozširovanie produktového portfólia a masívny marketing.
Orange je však svojou silou a finančnými možnosťami niekde úplne inde ako lokálni hráči.
Verím, že nie je na trhu jediný, kto bude schopný investovať dostatok peňazí. Bude to skrátka nevyhnutné.
Sú reálne aj projekty budované v spolupráci viacerých menších providerov?
Spájanie väčších či menších operátorov sme videli už v minulosti. Tento trend môže v určitej obmedzenej miere pokračovať.
Ktorým smerom?
Hlavné očakávania trhu sú namierené na rozširovanie možností prístupu na internet a v zabezpečovaní jeho čo najatraktívnejšieho obsahu. To sú oblasti, ktorým smerom sa bude vyvíjať. V porovnaní s okolitými krajinami sme totiž čo do penetrácie aj služieb poskytovaných na internete ešte stále pár rokov pozadu. Táto medzera sa bude postupne zmenšovať.
Čo alebo kto je pri týchto plánoch cieľovým segmentom?
V minulosti bol typickým používateľom internetu mladý, dostatočne finančne silný človek z väčšieho mesta. Postupne sa posúvame aj k priemerne zarábajúcim vrstvám obyvateľstva, takže cieľovou skupinou bude v podstate celá populácia.
Prejaví sa to aj prispôsobením cien predsa len nižším zárobkom?
Verím, že áno. V každom prípade pri porovnaní úrovne cien a kvality poskytovaných služieb v minulosti už k pomerne zaujímavému posunu cien došlo. Ale nejde len o ceny, veľké nároky sa budú klásť aj na kapacity či rýchlosť. Rozširovať sa bude širokopásmové pripojenie, naopak, dial up by mal do dvoch rokov úplne zaniknúť. Veľký potenciál majú aj služby založené na IP technológiách.

Alternatívni operátori musia budovať vlastné siete, tvrdí Miroslav Bobošík. Snímka: Samuel Vanko

Aký podiel na trhu majú vôbec alternatívci šancu získať?
V súčasnosti je veľmi malý a napríklad v prípade internetu je to pri menších spoločnostiach v jednotkách percent. Samozrejme, snaha o jeho zvýšenie tu je, presné číslo je však ťažké odhadnúť. My ho chceme posunúť nahor výrazným spôsobom.
Kto je spomedzi alternatívnych operátorov vôbec jednotkou na trhu? Často sa uvádza Slovanet, rovnako tak aj GTS Nextra ...
(Smiech) Závisí to od uhla pohľadu a od oblasti, v ktorej alternatívnych operátorov porovnávate. V každom prípade je našou snahou zvyšovať podiel na trhu a byť jeho driverom.
Spomíname internet, ostatné segmenty zostanú v úzadí?
Samozrejme, portfólio našich služieb je oveľa širšie. Okrem internetového prístupu je to aj obsah na internete, ktorý má veľký potenciál do budúcnosti. Taktiež poskytujeme hlasové služby - v tejto oblasti je trendom, že na ústupe sú pevné linky pre domácnosti, nahrádzajú ich mobilné telefóny. Pri firmách však potenciál v oblasti hlasu stále je. Rovnako tak dátové služby a firemné siete majú budúcnosť.
Vy ste už v úvode naznačili, že prechod z nadnárodnej korporácie do lokálnej firmy bol veľkou zmenou. V čom?
Aj vzhľadom na menšiu procesnú náročnosť dokážu menšie spoločnosti rýchlejšie reagovať na požiadavky trhu a prijímať promptnejšie a efektívnejšie rozhodnutia. Štýl vedenia, ktorý tu panuje, dáva väčší priestor pre inovatívne myšlienky aj rozvoj manažérskych schopností.
To bol hlavný dôvod, prečo ste sa rozhodli zmeniť pôsobisko?
So Slovanetom som prichádzal do kontaktu už v rámci svojho predchádzajúceho pôsobenia, takže jeho vnútrofiremná kultúra a fungovanie mi neboli neznáme. Lákala ma možnosť prispieť k zmenám v portfóliu služieb aj presadiť svoje vízie a nápady. Umožní mi to posunúť sa niekam ďalej.
Slovanet pripravuje produktovú zmenu, vy máte už pracovné skúsenosti tak s marketingom, ako aj vývojom produktov. Bude to aj pre vás niečo nové?
Mojím cieľom bude najmä dostať čo najlepší produkt čo najbližšie našim zákazníkom. Dôležitým bude segmentačný prístup na trh, teda ku každému okruhu či už domácnostiam, malým a stredným firmám alebo veľkým korporáciám, pristupovať osobitne.
Vidíte teda svoju kariérnu budúcnosť práve v telekomunikačnom sektore?
Som rád, že som sa doň vrátil po krátkom pôsobení v IT sfére. Dobre ho poznám a do budúcnosti verím, že sa mi v tejto oblasti podarí ďalej napredovať.

Kto je Miroslav Bobošík
Miroslav Bobošík sa stal novým marketingovým a produktovým riaditeľom spoločnosti Slovanet. Pred nástupom do súčasnej funkcie pôsobil v spoločnosti IBM Slovensko a Slovak Telekom. Jeho úlohou v Slovanete bude v prvom rade riadenie marketingových a produktových aktivít spoločnosti. Okrem toho sa bude zaoberať aj implementáciou novej stratégie firmy týkajúcej sa marketingovej komunikácie a produktového portfólia.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
24. november 2024 22:22