Dobrý kolektív totiž okrem lídrov potrebuje aj nosičov vody a ľudí, ktorí budú ostatných zásobovať nápadmi. A samozrejme fungujúcu chémiu.
Rovnaká "krvná skupina“
Pri zostavovaní úspešného tímu je preto dôležité nájsť ľudí s rovnakou "krvnou skupinou“. "Ak si rozumejú z ľudskej stránky, je to dobrý základ na fungovanie pracovného kolektívu. Jednotlivci, ktorí sa stanú jeho členmi, samozrejme musia spĺňať predpoklady aj z profesijnej stránky. Ak má niekto z kolegov väčšie skúsenosti, môže byť prirodzeným motivátorom všetkých,“ hovorí personálna riaditeľka Nábytok Galan Gabriela Meierová. Dôležitá je aj zdravá rivalita, ktorá však nesmie prerásť do závistlivosti.
Preto zodpovedný manažér musí podľa Meierovej vedieť presne definovať, akých ľudí potrebuje a čo od nich očakáva. No zároveň musí nechať priestor aj na ich prirodzený osobnostný rozvoj.
Jeden z najsledovanejších parametrov vo firmách je výkon zamestnancov. Práve na výkonnosť sa viažu aj ostatné kritériá, podľa ktorých si šéfovia tímy skladajú. "Hodnotia sa zvyčajne aktuálne schopnosti kandidátov podávať čo najlepší výkon alebo ich budúci potenciál. Oplatí sa uvažovať aj nad tým, akými vlastnosťami môže danú skupinu obohatiť. Napríklad niektoré tímy potrebujú takzvaných doťahovačov s dôrazom na detail, iné zas inovátorov či udržiavateľov pohodovej atmosféry,“ vysvetľuje riaditeľ spoločnosti People Elements Patrik Pauko.
Nehľadajte "dvojčatá“
Že si kolegovia musia navzájom "sadnúť“ ešte neznamená, že sa budete pri výbere ľudí snažiť hľadať úplne totožné typy. Práve to je jednou z najčastejších chýb.
"Na našom projekte som bola svedkom výborného fungovania jednotlivých tímov pobočiek istej finančnej inštitúcie. Každú pobočku tvorili obchodníci s rôznym profilom. Jeden bol spontánny, žoviálny, extrovertný a rád riskoval. Druhý bol strategický a diplomatický inšpirátor. Tieto dva typy nechýbali ani v jednej pobočke a vždy boli doplnené administratívou - teda ľuďmi so zmyslom pre detail, poriadok a dôsledné doťahovanie úloh do konca,“ hovorí HR partner v spoločnosti Heuristic Management Veronika Lukáčová.
Deväť rolí
Veľmi často využívanou typológiou v prípade tímov je rozdelenie do deviatich rolí podľa Belbina (líder, inovátor, vyzývateľ, hľadač zdrojov, realizátor, doťahovač, vyhodnocovač, spolupracovník, špecialista). Táto typológia je podľa Patrika Pauka postavená na funkciách, ktoré sú pre dobre fungujúci kolektív nevyhnutné.
Práve preto by sa mohlo zdať, že optimálny počet členov tímu je práve deväť. To však čo sa počtu týka určite neplatí. Schopnosti na spĺňanie týchto úloh môže mať v sebe dokonca len jeden človek.
